Gå til innhold

Test: Nokia N85


Anbefalte innlegg

Ok, hva i all verden er det som foregår her egentlig??

 

Noen reviews sier telefonen ikke er slarkete i det hele tatt, treg etc. Noen sier den

er det. Noen nevner ingenting om FM sender som ikke funker, andre gjør det.

Noen sier den knuser N96, andre sier den ikke gjør det.

Høres jo nesten ut som det er to forskjellige telefoner som er blitt anmeldt.

Det virker jo åpenbart her at Amobil er kjøpt og betalt av SE. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Byttet min SE C905 i denne telefonen og fikk den igår. Ikke fornøyd med piltastene, men antar det er noe jeg blir vant til. Ellers har jeg ikke prøvd FM senderen, men video hakker hos meg også. Merker også litt til denne tregheten de snakker om, men ingenting i forhold til ventetidene på iphone som jeg har hatt i 1 år før denne. Derfor generelt veldig fornøyd, selv om en N85 i et C905 skall hadde vært det geniale!

 

De 2 tingene som gjorde at jeg byttet var at denne kjørte symbian og dermed hadde støtte for mer avanserte programmer enn bare Java Midlets og at jeg dermed kunne installere et program med skikkelig støtte for SIP. Andre tingen var 3,5 mm port kontra propretiær SE tull.

Lenke til kommentar
ble skuffet over denne testen som jeg har ventet på i tre uker.. meget klar for å bytte ut min n80 nå!

er virkelig FM-senderen så dårlig som amobil sier ? en kamerat har en n78 og den fungerer greit i bil. fm sender er noe jeg ser/så fram til å få. hmm, må nok ta en tur å se på denne tlf "live"

 

Disse småfeilene, er det noe Nokia vil fikse ? slider, fmsender, treghet ++

 

Hos meg fungerer FM-senderen ypperlig!

Har hørt om flere som har slitt med å få den til å fungere brukbart, men det varierer tydeligvis fra eksemplar til eksemplar.

 

Min FM-sender fungerer også perfekt. Antennen ligger i bakdekselet, så det er viktig at man ikke holder mobilen på "vanlig" måte.

 

Etter litt øvelse er navi-hjulet også en helt genial måte og navigerer rundt åpå telefonen med.

Endret av Werable
Lenke til kommentar

Det kan kanskje tyde på at det er kvalitetsforskjell på de forskjellige produksjonsseriene av denne telefonen, for jeg kan ikke si testen til Amobil beskriver min N85.

 

Er storbruker av mobil, og er kresen på både utseende og ytelse. Har lenge ventet på en mobil med spesifikasjonene til N85, men var egentlig i tvil om å kjøpe den ettersom jeg egentlig hadde bannlyst nokia. Har hatt mye problemer med andre nokia modeller, og har de siste årene sverget til SE.

 

Jeg er svært fornøyd med N85, som jeg nå har hatt siden den ble sluppet på markedet.

 

Med unntak av alt som er meget bra med telefonen, er det noen få ting jeg har å utsette på den. Den tar fort til seg fingermerker og er mulig litt utsatt for riper, tastene direkte under skjermen er noe knirkete og FM-senderen er noe svak.

 

Knirkingen i de nevnte tastene er det eneste som reduserer den ellers gode kvalitetsfølelsen. Knirkingen kom av gnisning mellom de to dekslene, og jeg fjernet lyden ved å legge inn en mikroskopisk mengde "superlube" i sprekken. Løsningen er mulig noe kontroversiell med tanke på garanti etc. men jeg vil påstå at den lille mengden er mer eller mindre uoppdagelig, samtidig som superlube ikke er skadelig for elektronikk (men værsågod å lag et rabalder ut av dette for dere som ønsker det).

 

En annen ting som er irriterende, men som ikke har noe med telefonen i seg selv å gjøre, er Symbians sertifikat sirkus. Dette er en historie for seg selv.

 

Kunne skrevet en lengre avhandling om denne telefonen, men det utgår i dag. Alt i alt er jeg svært fornøyd. Ytelse i forhold til størrelse synes jeg er meget bra, og jeg ville aldri valgt N96 eller N95 8gb foran denne. Med tanke på at jeg ville ha en smartmobil med stor skjerm, taster, godt kamera, gps og wlan, er det faktisk ikke en eneste annen mobil på dagens marked jeg ville valgt foran denne. Og det kommer fra en som mener nokia ikke har produsert en brukbar mobil siden 6210, og da tenker jeg ikke på 6210 navigator, men denne:

 

nokia_6210.jpg

Lenke til kommentar
Tilkobling for hodetelefoner, lading og datakabel sitter på toppen av telefonen. Plasseringen er nok litt smak og behag, men når telefonen er åpen er det utvilsomt litt kronglete å komme til.

 

Jeg har prøvd å holde meg, men nå må det ut.

 

I hvor mange tester har ikke anmelderen rivd seg i håret når mobiler har hatt hodetelefon-utgangen på siden av telefonen! Ikke særlig lommevennlig. Så når det endelig kommer en telefon med uttak på toppen, så klages det på at den er kronglete å komme til når slideren er åpen!! Hvor mange ganger skjer det at man på død og liv ikke kan lukke telefonen i det man tar ut eller putter i en kabel?!! Vær så snill å kom med et forslag på hvor uttaket passer bedre...

Lenke til kommentar

Har fått mail fra nokia om at det kommer en firmware oppdatering i desember. Denne skal visst fikse videoproblemene.

Tviler på den kan gjøre noe med FM-senderen som tydeligvis har varierende kvalitet.

 

Bra og se at Nokia er rask og ordner opp.

 

Kundeservice har ringt og sendt mail i hytt og gevær, med forslag til ting som kan ordne problemet.

 

Kjempebra Nokia. Godt og bli tatt på alvor av et stort firma.

 

Bildet med krypene på er fjernet.

Lenke til kommentar
Har fått mail fra nokia om at det kommer en firmware oppdatering i desember. Denne skal visst fikse videoproblemene.

 

Hvis det stemmer så er det veldig bra. Det største ankepunktet jeg har om N85 foreløpig er den under gjennomsnittelige byggekvaliteten, kan være litt skranglete til tider ja. Men pga. det fyldige innholdet tror jeg at jeg skal la det gå.

 

Og er det bare meg, eller må GPS være koblet til internett gjennom mobilnettet for å fungere eller?? Ser ut som det fungerer heller dårlig med wlan. (Men er vel heller sjeldent man har tilgang til wlan når man trenger GPS ;) )

 

Edit: Faen, PS3'en kjenner den ikke igjen som lagringsmedium. :(

Endret av XDamage
Lenke til kommentar
Bilder på forsiden hos Amobil har vel en tendens til å endre seg etter prioritet på artikkelen.

 

Mener det var et photoshoppet bilde av en N85 omgitt av 'bugs' der tidligere. Sannsynligvis et forsøk på humor. Jeg lo ikke.

 

 

Her er det nok et tilfelle av litt for fri fantasi ute og går. Regner med det er dette bildet du sikter til: http://images.gfx.no/541/541800/n85t-23.jpg

 

Det er ingen bugs, derimot så er det omrisset av en person som hopper som stort sett blir dekket av telefonen:)

 

Når det gjelder plasseringen av kontakten, så kan jeg ikke se at dette skulle være å ta for hardt i:

 

"Tilkobling for hodetelefoner, lading og datakabel sitter på toppen av telefonen. Plasseringen er nok litt smak og behag, men når telefonen er åpen er det utvilsomt litt kronglete å komme til."

 

Hvis noen mener den ikke er kronglete å komme til når telefonen er åpen, vel, I beg to differ:) Jeg er ikke noen fan av kontakt på siden av telefonen, men det begynner å bli såpass innarbeidet hos SE at det kanskje ikke trengs å nevnes i hver test...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...