Gå til innhold

MSI Wind U100: Bytt om FN og CTRL-tastene! (Bios 1.09)


Gjest Slettet+9018234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9018234

MERK! Dette er en guide til modifisering av maskinen din! Før du i det hele tatt starter å lese guiden, merk at jeg tar absolutt intet ansvar hvis noe skulle gå galt. Husk at du bør vite hva du gjør selv om du har en guide foran deg!!

 

Denne oppdateringen gjelder MSI Wind U100

 

Oppdatering: Nedlastingslenkene nederst i posten er oppdaterte pr. 26.05.09.

 

Merk også at hvis oppsettet på maskinen din fungerer fint som den er idag (og du er fornøyd med FN og CTRL-knappene slik de er), lar du maskinen din være.

 

For alle oss andre: Hvis du irriterer deg over at vanlige "normale" tastatur har CTRL-knappen helt til venstre, men ikke din Wind, så kan du no gjøre noe med det.

 

Denne guiden inkluderer MSI WIND BIOS 1.09 og flashing av bios. Les hva som er nytt i Bios 1.09 her.

 

Start med å hente ned følgende fil (MSI Wind BIOS 1.09 modded) og pakk den ut til en egnet katalog på din Wind, f.eks c:\windbios. Filen er modifisert av meg, det er en bekreftelsesreadmefil i pakken.

 

Denne filpakken inneholder en modifikasjon av den nyeste MSI Wind Biosen (1.09) som bytter om CTRL og FN-tastene.

 

Følg denne guiden , men dropp punkt 2 fordi du har allerede hentet filen du skal bruke.

 

For å oppsummere den guiden jeg linket til på norsk, går den i korte trekk ut slik (dette bør du lese over flere ganger slik at du har en oversikt over hva du skal gjøre):

 

1. Ta vekk batteriet fra wind og bruk kun veggstrøm

 

2. Hent ned filen som inkluderer bios og et verktøy for å flashe bios i Windows (altså denne filen som ble nevnt først i guiden)

 

3. Slå av både Wi-fi og blåtann, evnt. ekstraprogrammer som Antivirus og lignende som kan påvirke flasheprosessen. VIKTIG: Omprogrammer på-knappen til å slå av maskinen din når du trykker på den (istedenfor f.eks suspend).

 

4. Pakk ut filene til en katalog, f.eks c:\windbios

 

5. Kjør kommandovindu -> START -> CMD, velg katalogen du pakket ut filene til. Skriv deretter "runflash" for å starte. La maskinen jobbe seg helt ferdig med oppdateringen. Ikke gjør noe annet i mellomtiden. Når den er ferdig kan tastaturet ditt slutte å fungere (det gjorde det hos meg). Bruk enten PÅ-knappen til å slå av eller muspekeren!

 

6. Slå av maskinen, fjern veggstrøm for 20 sekunder

 

7. Sett inn batteriet, koble til strøm og slå på. Sjekk at den booter opp normalt til OS'et du bruker.

 

8. Hvis alt ser ok ut, reboot maskinen pånytt, gå i bios ved hjelp av DELETE-knappen under bootup og sjekk den "Avanserte" seksjonen. Her kan du blant annet overklokke (aktiveres med FN+F10), noe som er nytt i bios 1.09. Du kan sette denne på, eller av slik du selv ønsker. Husk å sette "Intel speedstep" til på hvis den allerede ikke er det.

 

Jeg kan ikke si annet enn at det er en befrielse å endelig kunne bruke den nederste venstre-tasten til å kopiere, lime og annet digg. Guiden er skrevet nokså raskt, så endel skrivefeil eller ræva oppbygninger kan forekomme. Tar imot tips og råd.

 

---

 

Et par merknader for ordens skyld:

Filen jeg peker til i tråden originerer fra punkt 2 i denne guiden, men byttet ut med en bios som jeg fant her: http://forums.msiwind.net/hacks-and-mods/b...sted-t4578.html (post nr. 5 fra toppen).

 

 

Hvis du har noen spørsmål er det alltids bare å spørre. Det er sikkert noen her på forumene som har gjort noe lignende før.

 

Edit 26.mai 2009:

 

Nedlastingslenker er oppdaterte. Du kan hente biosen fra disse stedene foreløpig:

 

Easy-share: http://w15.easy-share.com/1702239904.html

 

Easy-share #2: http://www.easy-share.com/1905369539/msi_w...and_fn_keys.rar

 

Hvis du har lyst å speile filene, er det fritt frem.

 

mvh

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Har du hentet ned riktig fil? Arkivet (.rar-filen) skal inneholde en fil som heter RunFlash.bat.

 

Filene som skal være med er de på vedlagte bilde. (Se også etter readme-filen med modifisert_av_bakkelun_hw.txt)

 

For ordens skyld har jeg også lastet opp filen til Sendspace: http://www.sendspace.com/file/hmoxc0

post-36886-1226929689_thumb.png

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9018234

Litt vel sen respons, men for å svare på spørsmålet ditt; Joda, du flasher fra Windows og restarter etterpå. Det finnes mange slike alternativer, hvor WinFlash har vært den mest populære og "brukervennlige" sålangt. Selvfølgelig kan du også flashe via diskettstasjon hvis du har en USB-utgave liggende, men dette er vel noe de fleste ikke har.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+9018234

Post oppdatert med nye opplastede filer med denne biosen fordi de forrige var "gått ut på dato".

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...