Gå til innhold

Gears of War 2 - Bedre campaign, dårligere online


Bandana

Anbefalte innlegg

Har endelig fått meg GoW 2, etter den evig lange ventetiden. Dette er også det spillet jeg har ventet og gledet meg mest til, og jeg hadde selvfølgelig skyhøye forventninger til spillet og jeg trodde aldri at jeg skulle bli så skuffet.

 

Med skuffet er hovedfokuset mitt selvsagt online-delen, og ikke noe annet. Av det jeg har fått prøvd av campaign (og horde) har jeg faktisk blitt veldig positivt overrasket over hvor mye bedre det er enn 1'ern. Både mye større, mye penere (flere farger) og historien er bedre. Jeg har i hvert fall kost med med co-op story hittil.

 

Det jeg har prøvd av onlinedelen, derimot skuffet utrolig mye. Vet ikke engang hvor jeg skal begynne. Hele poenget med onlinedelen på 1'ern var jo at alt var perfekt som det var. Det var på grunn av dette jeg har spilt 1'ern i flere år. På 2'ern ble nesten alt bare feil.

 

Kan vel først begynne med den latterlige matchmaking delen. Jeg og mine 3 venner lastet ned flashpack mappene og var alle klare til å "hardcoregame" resten av dagen. Trodde selvfølgelig at online delen var noe lignende 1'ern, der man bare velger ranked eller player match, inviter spillere og spiller mot andre, men nei. Slik var det ikke. Man har ikke mulighet til å velge hvilken gametype man vil spille, hvor mange runder osv. Greit, tenkte jeg. Det er sikkert bra likevel, for det er jo tross alt GoW 2.

 

Etter 5 minutters søking av en siste person til laget, begynte tvilsomheten å komme. Onlinedelen er jo helt ødelagt. I over en time prøvde vi å få til en såkalt public match, men for at man i det hele tatt skal klare å spille så må man være 5 personer (hvis du ser bortifra Wingman da selvsagt) og da søker selve spillet etter siste person siden vi allerede er 4. Dette gikk jo ikke, da spillet bare søker, avslutter søket, og begynner å søke igjen og sånn fortsetter det hele tiden. Tenkte kanskje det var noe feil med mitt nettverk, men alle prøvde å være host og det funket fortsatt ikke. Eneste vi fikk til var å spille private match, men 2mot2 og ikke på lag er ikke noe gøy.

 

Etter litt campaign spilling prøvde jeg og en venn, wingman som heldigvis funker om man er 2. Da merket jeg at mye i selve spillet er forandret. Man kan for eksempel plante bomber (frags) i alle slags vegger. Boomshot starter også med 3 skudd, istedet for 2, som om det ikke var feigt nok fra før av. I tilleg så har de også ødelagt haglen og maskingeværet og gjort det slikt at de skader mindre enn det de gjorde. Haglen kan man heller ikke bruke uten å bruke sikte, hvis man skal klare å drepe noen, noe som jeg var mest vant til fra 1'ern. Granatene er jo bare direkte feige siden folk bare planter det i hus, tar sniper eller torchbow og skyter fra vinduer. Hvis man prøver å komme inn blir man stunned og drept når man er i bakken, og hvis man prøver å skyte med maskingevær så blir man skudd av sniper eller torch.

 

Ting som dette har ødelagt multiplayeren i GoW 2. Møtte også på folk som allerede har lært seg å glitche ved at de spurter sidelengs osv og skyter med hagle. Dette skuffer meg veldig siden jeg hadde gledet meg så mye til multiplayer delen på Gow 2. 1'ern var jo genial, hvorfor måtte de forandre så mye? Håper virkelig det kommer en update som fikser mye av dette. I hvert fall matchmakin delen, for den er jo forferdelig. Finner jo ikke en gang en match, og når man først gjør det så får man ikke det mappet og gametypen man vil.

 

Ble visst et langt innlegg. Håpet på å høre andres meninger. Har vel også blitt litt sent da. Har jo tross for de feilene spilt GoW 2 i hele dag. Jeg liker jo selvsagt spillet, spesielt campaign og horde, men de kunne jo ærlig talt gjort onlinen bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uenig når det gjelder multiplayeren, mye av det du skriver har jeg ikke opplevd selv. Jeg syntes den er bedre enn i det første spillet. Jeg liker matchmakingen mye bedre, og statsen man får er kraftig forbedret fra enern. Det at det er mange nye modes er også veldig bra. Mener du tar feil, men det er bare min mening da.

Endret av master_al
Lenke til kommentar

Matchmaking i seg selv er jeg veldig imot, da det generellt sett bare er noe piss og ødelegger for communitydelen av spillet, så jeg er egentlig litt glad for at ingen liker det i Gears, så slipper jeg kanskje å måtte spille det hele tida. Selv votingsystemet synes jeg er bra, da det gjør at du slipper folk som kun horer enkelte moduser (selvom warzone er æsj).

 

Våpna er også ganske fucka, granater på veggen er no jævlig herk (og alle som gjør det er en gjeng fittetryner), og spesiellt stun fra Smoke, som er så godt som umulig å unngå om den først blir hevet i nærheten av deg. Stopping power kunne funka, men er altfor kraftig, det er nå UMULIG å komme seg framover når man blir skutt på. Shotgun har også blitt for dårlig på close. Lancer og hammerburst, samt muligheten til å velge, er meget bra. Saga er derimot blitt enda verre, og det er omlag umulig å stoppe noen som først er i gang med den.

 

Konklusjon: Singleplayer er så bra som et spill kan bli. Multiplayer trenger en del tweaks, men det er nettopp disse endringene som omtrent aldri gjøres. Det kan lett gjøres til det beste spillet ever, både mp og sp, men endringene som kreves kommer ikke til å skje.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke enig i at shotgun er for dårlig. Den var altfor bra på Gears 1, noe annet våpen trengte man strengt talt ikke. Motorsagen er jo i det minste blitt litt tunet ned siden man faktisk kan countre den og vinne motorsag-dueller. Boomer = for mange skudd, uten tvil. Og hvorfor i svarte har de tatt med mortar på MP?!?! lett den største feilen som er gjort når det kommer til våpen og MP. Talentløse folk som bare har flaks er ikke veldig morro :p Plantede granater er også litt kjipt, men ikke noe stort problem om man er litt observant.

 

Dette er jo selvfølgelig bare mine meninger, og det eneste jeg synes er virkelig kjipt(og jeg håper det ikke fortsetter) er hvor lang tid det skal ta å joine games om man ikke har fullt lag(inviterte venner)

Lenke til kommentar
Absolutt ikke enig i at shotgun er for dårlig. Den var altfor bra på Gears 1, noe annet våpen trengte man strengt talt ikke. Motorsagen er jo i det minste blitt litt tunet ned siden man faktisk kan countre den og vinne motorsag-dueller. Boomer = for mange skudd, uten tvil. Og hvorfor i svarte har de tatt med mortar på MP?!?! lett den største feilen som er gjort når det kommer til våpen og MP. Talentløse folk som bare har flaks er ikke veldig morro :p Plantede granater er også litt kjipt, men ikke noe stort problem om man er litt observant.

 

Dette er jo selvfølgelig bare mine meninger, og det eneste jeg synes er virkelig kjipt(og jeg håper det ikke fortsetter) er hvor lang tid det skal ta å joine games om man ikke har fullt lag(inviterte venner)

 

helt enig i at hagla var overpowered på Geow1. stopping power er kult, stun fra smoke er kult, plante granater på vegger er kult, så lenge det ikke blir fjortissport nr 1. saga er blitt værre? blir like lett blåst hodet av mens man sager en annen, som i geow1 så den skjønte jeg ikke.. syns mp er blitt mye bedre, MEN... jeg får jo aldri joina en game når jeg er alene... talentløst matchmaking system som går i spinn/loop.. fiks det fort som fy!!! og et ønske: legg til aldersfiltrering i matchmaking systemet, slik at jeg slipper rabbiate engelske fjortiser met et hår på skrotten, som hyler konstant med skjærende jentestemmer i mic`n mens de kommer med sine sværefeitemacdonaldshamburgerdissende fornærmelser. takk.. :innocent:

Lenke til kommentar

Det som for meg alltid har vært det beste med Gears of War, er multiplayer-delen.

 

Selvølgelig fordi det var utrolig kult å spille - men mest på grunn av det herlig valgfrie "matchmaking"-systemet. Du kunne velge akkurat hvilken bane du ville spille på, hvilken "mode", og hvem du ville spille med.

 

I Gears of War 2 er dessverre dette helt ødelagt...

 

Mens spillet er kraftig forbedret på nesten alle områder, har den viktigste biten blitt nærmest smertefull å spille. Én ting er at du må vente i 3-5 minutter(!) før du kan begynne et game, for å spille i et spill som varer i 5-10 minutter. Det verste er det nye "matchmaking"-systemet.

 

For meg som ikke spiller online for å sammen med friends eller i "parties", men bare vil spille spillet. Selv om jeg har mange friends på box LIVE, så vil jeg ikke være avhengig av disse for å gjøre matchmakingen raskere. Det nye systemet er ikke i det hele tatt laget for sånne som meg som bare vil spille noen runder - og som selv vil velge hva og hvordan de vil spille. Du er kun begrenset til spesifikke spill-moduser, som noen har valgt for deg.

 

Jeg savner så dypt og inderlig systemet der du bare kunne "hoppe inn" i et akkurat det spillet du ville, uten å måtte vente i evigheter eller spille på maps og moduser du egentlig ikke liker, med personer du egentlig ikke liker.

 

Jeg skulle virkelig ønske at EPIC i det minste kunne lage en egen modus som lik den gamle. Så hadde jeg sluppet å legge fra meg GoW 2 og begynne å spille ener´n igjen... :(

Lenke til kommentar

Selv vil jeg gjerne ha muligheten til å velge hva jeg vil spille, og så spille det resten av kvelden. Det er det motsatte av hva matchmaking systemet lar meg gjøre. Private Match er selvfølgelig løsningen, da det blir mer eller mindre det samme som Gears 1. Men jeg vil fremdeles ha muligheten til å spille en gametype hele kvelden med Matchmaking uten å måtte håpe på at alle stemmer for den gametypen jeg vil ha.

 

Dette med at matchmaking tar lang tid er ikke så ille som du tror. Å fylle opp en server med 8 spillere i Gears 1 tar ofte et par minutter det og. For meg tar Matchmakinga maks 2 minutter vil jeg tippe, men jeg har ikke ventet mer enn 1min enda.

 

Hagla derimot er egentlig perfekt; prøv den i training mode når du er offline. Den er ikke for svak, den har bare kortere range og skyter bittelitt saktere. Lag derimot får skuddene online til å dele seg både øst og vest. Laggen generelt er en del bedre enn i Gears 1, men når folk hoster fra andre siden av diverse verdenshav er det ikke så store forbedringer.

 

Noe jeg derimot HATER i multiplayer nå er Artillerikanonen og Chainsawen. Artillerikanonen fordi det skal så lite til for å treffe noen, og den er laget for singleplayer. Chainsawen fordi den nå er umulig å stoppe. Man kan spasere gjennom flere vegger med bly uten at den stopper og dermed blir det chainsaw-fest hver eneste match. Slikt skjer når man ikke har noen counter-våpen, slik som hagla var før.

 

 

Men uansett: VENT PÅ PATCHER FOLKENS! GEARS 1 SUGDE OGSÅ I FORHOLD TIL HVA DET ER NÅ DA DET KOM!

Lenke til kommentar

Jeg må nesten le litt!

 

Helt utrolig hvor enkelte gjengangere syter og klager over ting i spill, bare for at de må vende seg til noe "nytt" og ting ikke er slik de er vant til. For da blir de ikke like god online.

 

I stede for å ta de nye tingene, tilpasse seg å bli god i det "nye" også.

 

Matchmaking er ei katastrofe i dette spillet. Å det er desverre alt for mye lagg og problemer for amerikanerne får alltid host! Går ikke an å hoste selv heller.

 

Nei Online delen kunne godt vært gjort bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...