Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Død maskin, vifter starter ett halvt sekund


Anbefalte innlegg

Den ene maskinen tok kvelden for meg her.

 

Før jeg begynner å feilsøke noe dypere,

tenkte jeg høre med alle dere flinke og hjelpsomme på forumet her. (smiske!)

 

Hardware

Asus P5K

4GB Geil PC2 6400

Intel Q6600

MSI 8500 GT

2X 250GB HDD

Vista X64

 

Husker ikke modell på strømforsyninga, men tror ikke den er problemet.

 

Problemet er når jeg forsøker starte PC`en, så begynner viftene å spinne i ca 1/2 sekund før de skrur seg av. Deretter går det ca 2 sekunder før det samme skjer igjen. Slik fortsetter den til jeg skrur av PSU.

 

Det lyser i lampa på Hovedkortet, så det ser ut som kortet får strøm.

Alle viftene forsøker å spinne opp, PSU, CPU og kabinett vifte.

 

Før jeg begynner å grave mer i dette, er det noen som har tips til hvor jeg kan begynne?

Har en følelse av at dette kan skyldes enten HK eller CPU.

Så lurer på om jeg ikke bare skal gå til innkjøp av nytt HK.

Men kjedelig å bruke penger dersom det ikke er det.

Endret av Otter_3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har dere fått meg i gang her.

 

Ett par tilleggs opplysninger.

PSU er Hiper 580W modulær.

 

Har justert litt på DRAM Voltage får å få den til å virke med 4GB.

Har klokket opp PCU til 3000 Mhz.

 

War: PC`en har kjørt i ca ett år, oppgraderte til 4GB RAM for ca 6 mnd siden. Den har kjørt stabilt frem til i dag.

 

Konstabel Snabel: Var vel noe av det første jeg sjekket. Har nå koblet fra alt av Skjermkort, HDD og kjører med en RAM brikke.

 

Hårek: Tror ikke det er denne, men jeg kan jo selvfølgelig ta feil. Oppdaget en litt løs kontakt, der hvor P4 blir koblet til PSU. Så har skrudd denne godt fast.

Når jeg tar ut P4, skjer det samme. Viftene spinner i ca ½ sek, men nå må jeg trykke på powerknappen for at den skal forsøke ny oppstart.

 

CAT0: Har forsøkt å resette CMOS i og med jeg hadde klokket litt. Men for å være sikker på at det hadde blitt gjort riktig, gjorde jeg også som du skriver.

 

Når jeg har fjernet alle unødvendige komponenter, så spinner PC`en opp som den skal. Men piper ett langt og to korte, da den mangler skjermkort. Når jeg setter i skjermkortet igjen, da er det tilbake til samme gamle, vifter som spinner i ½ sek. Har testet med ett annet skjermkort, men det samme skjer. Det er heller ikke integrert skjermkort i HK, så får ikke sett hva som skjer.

 

Er dette tegn på defekt HK? Eller kan det være PSU, som ikke leverer nok til å drifte Skjermkortet?

Endret av Otter_3
Lenke til kommentar

labeledwiresmall.jpg

 

hmm hvis jeg ikke tar feil så kan du teste om PSU funker via å strekke en kabel, på en måte "kortslutning" får å sjekke om strømforsyninga funker

 

og da er det 2 av de i midten, enten er det GND med Gnd ELLER!! Gnd og 5v

 

snakker de på vannrette linja, ikke loddrett, gnd + gnd vannrett :) har funka på meg iaffal,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...