Gå til innhold

kjøpe mac eller vista?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg skal bruke den til skolearbeid, se på film, koble den til pc, surfe på nettet og spille noen spill. ungdomsbruk generelt ;)

har egentlig ikke så veldig stor peiling på pc, så hva er forskjellen mellom hardware og software?

Endret av eshans
Lenke til kommentar

I og med at du skal spille så må jeg nesten anbefale Vista.

Mac er fortsatt lysår bak pc når det gjelder spillutvalg , og troligvis så blir det ikke spesielt bedre med det første heller.

 

Mac er bra på mye men det blir som å kjøpe et lego sett der alle delene er limt fast og du kan kun fargelegge det hele med mye om og men.

Lenke til kommentar

@Malvado: Selv om jeg støtter deg 100 % at i dette tilfellet er nok en bærbar PC med Vista det eneste fornuftige valget, så må jeg si meg nokså uenig i siste avsnittet.

 

For den som har interesse og bruk for det er Mac ubetinget noe av det mest konfigurerbare (og jeg mener ikke hardware) og fleksible som finnes. På tross av brukervennlighet i særklasse.

Lenke til kommentar
Du kan gjøre det samme på en PC som du kan på en Mac, bare til

en billigere penge. Om du skal ha Vista derimot, må være opp til deg

og hvilken hardware du skal ha på maskinen din.

Du kan gjør det samme med en 1985-modell Ford Granada som med en 2008-modell Mercedes SLK, bare til en langt billigere penge...begge kan i utgangspunktet frakte deg fra punkt A til punkt B...

Resten koker kun ned til hvor god råd du har, og hvilke krav du stiller til sikkerhet, design, komfort, kvalitet, kjøreglede, osv.

 

Om du liker overprisete merkevarer er Apple midt i blinken.

Vel, det noen kaller "overprisede merkevarer" (som de sannsynligvis aldri har brukt) kaller andre veldesignede kvalitetsprodukt (som de har mye god erfaring med). Men har man dårlig råd, så finner man produkt som fungerer, og som er billigere enn Apples produkt. Helt klart. Det er mye å "spare" ( i alle fall tilsynelatende) på å kjøpe en "bærbar" som veier et kilo mer, og som bruker de billigste utdaterte standardkomponentene. Takk og pris så slipper jeg å kompromisse på brukervennlighet, kvalitet og ytelse og kan stort sett velge det jeg har lyst på ;)

 

Når det gjelder trådstarters behov, så er Vista ypperlig hvis spilling er et stort poeng. Og spillutvalget er egentlig det eneste gode argumentet for Vista (mens f.eks nettsurfing med en Mac er langt mindre risikabelt mht virus og annen faenskap). Bare litt komisk at de fleste her ser ut til å være så opptatt av å spre anti-Mac propaganda at det må en Mac-bruker til for å fortelle guttungen at en Dell Studio 15 suger big time når det gjelder spilling av typiske "guttespill" som FPS, simulatorspill o.l... :p

 

eshans: Bærbare maskiner er generelt ikke de beste til spilling, og bærbare gir MYE dårligere grafikkytelse for pengene sammenlignet med en stor stasjonær PC. Spillene med den kuleste 3D-grafikken går rett og slett for tregt til å være spillbare på en billig bærbar maskin. Du bør nok opp i en høyere prisklasse enn 6-7.000 om du skal få en bærbar som yter bra på det området.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
@Malvado: Selv om jeg støtter deg 100 % at i dette tilfellet er nok en bærbar PC med Vista det eneste fornuftige valget, så må jeg si meg nokså uenig i siste avsnittet.

 

For den som har interesse og bruk for det er Mac ubetinget noe av det mest konfigurerbare (og jeg mener ikke hardware) og fleksible som finnes. På tross av brukervennlighet i særklasse.

 

Det er ikke direkte konfigurasjonen som jeg kritiserte, men de propietære løsningene og den låste platformen, at Mac er genial til visse ting er ikke til å unngå, men jeg mener at stort sett så er en Linux eller Windows basert os langt mer fleksibelt.

 

Det ser også ut som at ny software som cuda kommer til å få langt større utbredelse på Win platformen noe som har absolutt muligheten til å senke et par bastioner der mac var veldig kraftig og dermed så sitter man kun igjen med et begrenset os med propietære løsninger.

Lenke til kommentar
Det ser også ut som at ny software som cuda kommer til å få langt større utbredelse på Win platformen noe som har absolutt muligheten til å senke et par bastioner der mac var veldig kraftig og dermed så sitter man kun igjen med et begrenset os med propietære løsninger.

 

Det er her jeg mener mange bommer litt. Mac OS (OSX) er langt fra så proprietært som mange vil ha det til. Pga. BSD kjernen, er det faktisk mulig å få til langt mer enn de fleste tror. Det er også prosjekter som kompilerer mye Linux-programvare til å kjøre på Mac.

 

Derfor vil jeg klart hevde at både XP og Vista er mer begrensede OS enn OSX.

Lenke til kommentar

Jeg kommer i hvert fall til å velge mac neste gang jeg skal gå til innkjøp av datamaskin. Eneste som taler i mot for deg, slik jeg ser det, er at du skal spille. Hvis ikke hadde jeg anbefalt mac fullt ut.

 

Grunnen til dette er at etter min erfaring så flyter alt så mye bedre, og ting går så mye kjappere rett og slett. Jeg er ikke en hard-core data bruker så mer tekniske fordeler kan jeg ingenting om.

 

Eneste minuset med mac er at office 2007 ikke støtter macro i excel. Men da er vi over på litt viderekommen bruk for studier og jobb som ikke alle har bruk for.

Lenke til kommentar

jeg har brukt mac i samenheng med jobb og kan vel ikke si at jeg ble imponert. bruken var brev / dokumenter og arbeids dokumentasjon med begrensde arbeidstegninger. etter en stund fikk vi problemer med vår mac, den ble svert ustabil og krasjet ofte.

maskina ble sett på av en service mann og den måtte inn til reperasjon.

som en midlertidig løsning brukte vi en rimelig laptop, men jeg opplevde at samme jobb/arbeid tok akkurat like mye tid verken mer eller mindre.

så min erfaring sier meg at mac er ikke verd den store prisforskjellen og begrensning man får ved å velge mac. MEN jeg prater her om mitt behov som er litt spill, surfing, e-mail, film og musikk samt gleden av å sette sammen min maskin selv.

 

som andre her sier har mac sine fordeler akkurat som en pc med vista / linux har sine fordeler. Derfor vil jeg heller anbefalle deg å prøve di forskjellige før du kjøper hvis du har mulighet til det, slik at du finner det du liker best. men skal du spille som du sier kommer du nok best ut av det med vista.

Lenke til kommentar

Mac har som kjent et brukervennlig operativsystem som overgår Windows Vista på de fleste punkter. Du vil nok bli mer fornøyd med en Mac enn en PC, men det koster også mer å kjøpe en. Tror den billigste varianten av MacBook ligger på cirka 8500 kroner. Og ikke la deg skremme av at maskinvaren er svak, siden Mac krever ikke like mye av den som Vista gjør. Med andre ord, ting kjører glatt på Mac nesten uansett.

Lenke til kommentar
Mac har som kjent et brukervennlig operativsystem som overgår Windows Vista på de fleste punkter. Du vil nok bli mer fornøyd med en Mac enn en PC, men det koster også mer å kjøpe en. Tror den billigste varianten av MacBook ligger på cirka 8500 kroner. Og ikke la deg skremme av at maskinvaren er svak, siden Mac krever ikke like mye av den som Vista gjør. Med andre ord, ting kjører glatt på Mac nesten uansett.

 

Dette er kort sagt en overdrivelse ;)

Mac og vista har begge sine fordeler, men det er en myte at en mac er så utrolig mye bedre enn windows eller linux på brukervennligheten (om man ser bortifra UAC) noe som jeg tror både Microsoft og Linux verdenen kommer til å vise med de neste utgavene av osene som kommer.

 

Mac har som kjent et brukervennlig operativsystem som overgår Windows Vista på de fleste punkter. Du vil nok bli mer fornøyd med en Mac enn en PC, men det koster også mer å kjøpe en. Tror den billigste varianten av MacBook ligger på cirka 8500 kroner. Og ikke la deg skremme av at maskinvaren er svak, siden Mac krever ikke like mye av den som Vista gjør. Med andre ord, ting kjører glatt på Mac nesten uansett.

 

Tull.

Kjenner flere som gikk over til Mac og angret noe utrolig, det hele koker ned til behov, bruker man lite programvare og faller innen Mac's standardpakke så er det jo lett å bli fornøyd, men har man behov for kraftigere saker så kommer man kort til.

Man må ut med mye penger for å få en kraftig og fremtidsrettet mac , dvs ca 2x til 3x dyrere med en mac enn en pc med annet os.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Tull.

Kjenner flere som gikk over til Mac og angret noe utrolig, det hele koker ned til behov, bruker man lite programvare og faller innen Mac's standardpakke så er det jo lett å bli fornøyd, men har man behov for kraftigere saker så kommer man kort til.

Man må ut med mye penger for å få en kraftig og fremtidsrettet mac , dvs ca 2x til 3x dyrere med en mac enn en pc med annet os.

 

Bullshit. Du kan ikke sammenligne en 6000 kr bærbar PC med en MacBook Pro, like lite som du kan sammenligne en 6000 kr bærbar PC med Lenovo Thinkpad T500/W500. Ikke engang med en vanlig MacBook etter min mening. At man betaler en del ekstra for Mac, ja det har jeg ingen problem med å innrømme, men 2x til 3x er virkelig å overdrive. Ikke minst når f.eks MacBook leveres på Centrino 2 plattform og med nVidia GeForce 9400M integrert GPU samt LED bakgrunnsbelysning. Finn en 13,3'' med ca samme specs så vil du se at prisforskjellen er der, men langt fra så mye.

 

Nå kan man vel neppe kalle en bærbar PC til 6 000 kr særlig framtidsrettet heller. Bærbare maskiner er jevnt over ikke framtidsrettet.

 

Personlig kjenner jeg en 30 - 40 personer som har gått fra PC til Mac de siste 4 åra, faktisk er det bare en 3 - 4 som jeg vet er misfornøyd. De andre kommer neppe til å gå tilbake.

 

Hvilke punkter er mac os ett enklere os å bruk enn vista?

 

På omtrent alle punkt etter min mening (og jeg bruker ikke Mac særlig mye). Klart at har man brukt XP og senere Vista i en 5 - 10 år, gir det ikke nødvendigvis noen særlig effekt. Men "usability" prinsippene brukt i OSX viser ved testing at de gir klart bedre arbeidseffektivitet enn Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...