Gå til innhold

Gamer pc mangler skjermkort, 4870 | gtx260


Mukhia

Anbefalte innlegg

Speccs :

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=86539.

 

Har planer om å gå for det som står i kurva. MEN!det som hindrer meg å skrive inn visa infoen og bestille varene er skjermkortet. Ja det er en gaming specc.

 

Som dere ser så har jeg ikke valgt noe skjermkort.

 

Har gått gjennom en god del threads på skjermkort forumet. Det ser ut som de fleste går for ati kortet HD 4xxx. Jeg meg selv er en stor nVidia fan, budjset messig så har jeg øyne mine over GTX 260 kortet.

 

Har spurt rundt de fleste jeg kjenner som har mere kunnskap på skjermkort enn meg og alle peker ut at 4870 er veien å gå hvis du ikke skal bruke mere enn 2500kr. Jeg trenger bedre grunner enn bare det for å sette inn et ATI HD4870 kort inni kurva og si takk.

 

Så langt har jeg bestemt meg og deler med dere at jeg har tenkt å gå for GTX 260 kortet. Jo mindre noen tror jeg gjør en tabbe eller har lyst å si noe om både 4870 og GTX 260, be my guest! Så gjerne kom med innslag over avgjørelsen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk tenkt mye på 780i. Forrige hk jeg hadde var et xfx 680i, må si at jeg var veldig fornøyd. Er ikke så mye forskjell mellom P5Q pro og 780i som jeg legger merke til, bortsett fra prisen. Så det var vel eneste grunnen til at jeg gikk for P5Q'n. P5N-T Deluxe ser ikke så ille ut.

Endret av Divisor
Lenke til kommentar
Ville ikke betalt noe ekstra for et 780 kort om du ikke absolutt skal kjøre SLi. Er rett og slett plaget med for mange bugs.

 

4870 er det kortet som yter best og er også nesten 500 kr billigere enn 260. Synes valget er enkelt!

 

Er enig med Pastafarian her...

Og jeg snakker av erfaring, har ett 780i liggende her selv, kortet som mange mener er det "beste" 780i'n du kan få med tanke på kvalitet, Striker II Formula.

Og er jeg fornøyd? Nei, det ligger i esken sin på lagret om jeg skal ha SLi i fremtiden og det ikke finnes en hack for å få det på X38.

Ellers kan det se en fremtidig tjeneste som server av ett eller annet slag, væpnet med en billig Celeron.

Lenke til kommentar

Får ta opp noe anngående skjermkortet før tråden blir stengt pga feil emne diskusjon :cry:.

 

Uansett, har hørt mye om at HD4870 blir veldig veldig varmt og kjøler dårlig i forhold til GTX260 kortet. Hvordan er det med asus kortet her? Hører også at sapphire har dårlig kjøling og bør unngås?

 

Tror jeg går med P5Q Pro eller P5N-T Deluxe. Så HK valget er sikret for godt.

 

EDIT: https://prisguiden.no/product.php?productId=100883

Asus kortet jeg prater om, regner med at gpu'n er den standard versjon innom Asus utgaven av HD4870.

Endret av Divisor
Lenke til kommentar

Generelt varmgangen med 48xx er den samme som gamle 38xx serien.

De koker fordi ATi mener 90C er akseptabel temp, men jeg tviler på det utsagnet, har masse ustabilitet når jeg ligger på de tempene med mine 3850.

Løsningen? Guffe opp vifta, personlig legger jeg ikke merke til ekstra lyd før jeg krysser 80%, først da blir det støyende.

 

Men kjølings problemet kan løses enkelt i disse dager, det er så mye enklere nå med 4850 enn det var med mine 2x 3850 i sin "Tid" nå kan du XML hacke hastigheten (Funker fett på 38xx også), RivaTuner har bedre støtte og kan "Speile" vifte innstillingene til kort nr 2 så idag er du garantert mer kjøling enn jeg hadde å rutte med.

Hos meg kunne jeg holde kort nr 1 kjølig mens nr 2 koket fordi RivaTuner ikke kunne temp regulere hastigheten i forhold til tempen på 2 kort samtidig, noe den kan nå.

Så med riktig profil oppsett har du kun viftestøy når kortet er i 3D modus og det "varmes opp" og når du er ferdig slipper den opp på gassen.

 

Guidene til dette finnes lett tilgjengelig hos Guru3D så det er en enkel jobb, men som kan ta 5 minutter eller mindre å sette opp avhengig av erfaring med RivaTuner.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg GTX260 "core216"-versjonen nylig, utrolig fornøyd med dette kortet, kaldt og stille kort, og kjører f.eks Far cry 2 og fallout 3 (60fps stort sett hele tiden) på max i 1900x1200 med alt AA på. Har en lett overklokk på kortet da. Ligger på ca 70grader load (vifte ca 55%) og 40grader idle. Har en genial strømsparingsfunksjon som gjør at kortet klokker seg automatisk ned når det ikke brukes! :thumbup: Jeg betalte 2500 for mitt gigabyte-kort.

 

Big-T

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å bli stor fornøyd uansett om jeg velger HD 4870 eller GTX260. Så eneste jeg mangler nå er å vite hvor mye jeg meh skru på hastigheten på viften slik at HD4870 ikke er så varmt, enn GTX260 holder seg vifte og tempratur messig iforhold til 4870.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...