Gå til innhold

Omnia FAQ - Tips og Triks


Anbefalte innlegg

Lurte på om noen hadde en mer konkret side KUN om spesifikasjonen hos Omnia. Mente jeg hadde lest noe hos developer.samsungmobile.com for det krevdes registrering. Tenkte meg noe helt konkret og avansert info, istedenfor "pr-stæsj"! Takk uansett for linkene til forumene, de ble nyttige!

 

Lurte på også om tips til spesielle freeware-program jeg ser etter:

 

*Torrent

*Rar/ Zip

*Adobe Acrobat eller lignende

*Flere widgets

*Themes

 

Forresten, er det mulighet for å redigere i mobile office, eller må jeg oppgradere?

 

Secondarykid

 

Her er for det meste google som er din venn. Søk det du lurer på og legg på "windows mobile". WinZip Mobile følger ihvertfall med på Omniaen min. Søk på PocketRAR. Flash lite er oppgradert slik at du får flash i nettleseren din. Jeg har det med i min cooked ROM, kanskje du kan få det andre steder som .cab? Jeg har ikke hatt vellykket forsøk med dette. Flere widgets får du også i cooked ROM, finnes ikke til å laste ned såvidt jeg vet. På det siste temaet ville jeg forsøkt å google noe lurt.

 

Igjen, jeg redigerer word-dokumenter, men dette kommer an på hvor du har kjøpt den? Hva slags spesifikasjoner ønsker du å vite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er for det meste google som er din venn. Søk det du lurer på og legg på "windows mobile". WinZip Mobile følger ihvertfall med på Omniaen min. Søk på PocketRAR. Flash lite er oppgradert slik at du får flash i nettleseren din. Jeg har det med i min cooked ROM, kanskje du kan få det andre steder som .cab? Jeg har ikke hatt vellykket forsøk med dette. Flere widgets får du også i cooked ROM, finnes ikke til å laste ned såvidt jeg vet. På det siste temaet ville jeg forsøkt å google noe lurt.

 

Igjen, jeg redigerer word-dokumenter, men dette kommer an på hvor du har kjøpt den? Hva slags spesifikasjoner ønsker du å vite?

 

 

Hvor fikk du winzip mobile på? Lå det i internminnet eller med Samsung-minnekortet som fulgte med (lå ett Sandisk-minnekort i mobilen som ikke er sjekket enda!)? Fant noe på nettet, men er usikker på om det er kun prøveversioner eller om de ikke fungerer på Omnia. Finner det ut senere!!!

 

Hva er cooked ROM for noe? Er ny på windows mobile. Kun vant til symbian S30 og S60.

Har søkt opp en del om "themes" på google, men det eneste jeg finner er BS!!!

 

Ang. spesifikasjoner så mener jeg dette: http://www.forum.nokia.com/devices/N95 (som jeg også har)!!! Utvid alle submenyene og du får fram avansert informasjon. Ønsker noe lignende om Omnia + hvilke filer den støtter i nedlasting (f.eks. rar, zip, jpeg, wmw, avi osv.)!

 

 

Kan du hjelpe meg meg litt med posten ovenfor den du svarte? Trenger hjelp med alt unntatt operatørinnstillinger.

 

PS! Noen som kan si meg hvordan jeg får innstalert opera mini på Omnia + gi meg en enkel guide for å legge inn nye themes?

 

secondarykid

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Hvor fikk du winzip mobile på? Lå det i internminnet eller med Samsung-minnekortet som fulgte med (lå ett Sandisk-minnekort i mobilen som ikke er sjekket enda!)? Fant noe på nettet, men er usikker på om det er kun prøveversioner eller om de ikke fungerer på Omnia. Finner det ut senere!!!

 

Hva er cooked ROM for noe? Er ny på windows mobile. Kun vant til symbian S30 og S60.

Har søkt opp en del om "themes" på google, men det eneste jeg finner er BS!!!

 

Ang. spesifikasjoner så mener jeg dette: http://www.forum.nokia.com/devices/N95 (som jeg også har)!!! Utvid alle submenyene og du får fram avansert informasjon. Ønsker noe lignende om Omnia + hvilke filer den støtter i nedlasting (f.eks. rar, zip, jpeg, wmw, avi osv.)!

 

 

Kan du hjelpe meg meg litt med posten ovenfor den du svarte? Trenger hjelp med alt unntatt operatørinnstillinger.

 

PS! Noen som kan si meg hvordan jeg får innstalert opera mini på Omnia + gi meg en enkel guide for å legge inn nye themes?

 

secondarykid

 

Zip mobile kommer ikke opp før du åpner en .zip-fil i filutforskeren. Prøv dette, kommer Zip mobile opp?

 

Cooked ROM er ROM-versjoner som er uoffisielle og laget av brukere på feks forum. Disse kan ha andre funksjoner som bedre batteritid, mer stabilitet (min Omnia har sluttet å henge seg opp), nye program og utseende pluss mer RAM fordi de fjerner en del unødvendig program etc. Fant en lenke her, mobilehappy har lenket til modaco i første posten.

 

Edit: Å flashe telefonen kan bricke den, dvs ødelagt. Det fjerner også garantien som følger med tlf. Ellers er ikke en bricked tlf noe spesielt problem (lite sjangse for at det skjer dersom du laster ned riktig ROM + gjør det riktig), det er ofte bare å flashe den på nytt for å få den til å virke.

 

Filformatene er egentlig uinteressant. Touch Player spiller egentlig mye siden den støtter divx, men det er en del den ikke spiller. Jeg skal sende deg PM med noen programmer. CorePlayer skal ta de fleste filformater, men har enda ikke funnet en spiller som tar ac3-lyd, anyone?

 

Når det gjelder problemet med sim-kortet vet jeg ikke. Jeg er fersk på windows mobile jeg og, har bare lest en del på forum etc. Men når jeg bytter sim-kort ber den om å endre innstillingene til sim-kortet; kommer dette opp hos deg? Du kan jo ta ut og inn, eller bytte til et annet kort og så tilbake igjen? Så velger du ja når den spør. Men igjen, jeg kan ikke hjelpe deg.

 

Er ikke så interessert i Opera Mini for min egen del, da jeg ikke bruker penger på nedlasting, kun bruker wi-fi. Men prøv denne lenken. Tror ikke Opera Mini finnes som .cab?

 

Når det gjelder themes har jeg ikke prøvd dette før. Jeg bruker Manila 2D selv, og er meget fornøyd! Mye raskere, enklere og finere! Anyway, last ned en .tsk-fil. Legg den i en passende mappe (som du feks oppretter), og gå today-innstillingene. Kommer filen du har lastet ned opp her?

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar

Så at zip mobile kom etter å ha gått inn i en zip-fil. Operatørinnstillingenen kom på fredag.

 

Tror du tenkte feil ang. filformater: Det som mentes var en side ala nevnte om Omnia. Har lyst å lese avanserte spesifikasjoner angående mobilen!!!

 

Når det kommer til ROM så antar jeg at å "flashe" betyr å restarte med ny ROM?! Så veldig avansert ut. Forsvinner garantien hvis jeg gjør det?

 

 

Hvordan hvirker manilla 2d? Noen enkel guide?

 

Ville ha Opera mini for det er irriterende å zoome ut og inn (om Opera Mobile 9.5), ta evig feil på "zoome-baren/ skalaen" istendfor å flytte rundt på siden! Er nesten forelsket i nettleseren i Nokias N-serie (har N95 selv!) og hadde tenkt noe som tilpasset seg etter siden istenfor ett bittelite vindu som skal zoomes inn i.

 

secondarykid

Lenke til kommentar

Nytt gratis tastatur tilgjengelig, Fingerkeyboard 2

 

 

For de som er veldig nyskjerrige saa er det naa en modifisert Omnia ROM med Windows Mobile 6.5 tilgjengelig.

 

Att: Dette er ikke en orginal ROM slik at du risikerer a bryte garantien med a bruke denne.

 

Ville ha Opera mini for det er irriterende å zoome ut og inn (om Opera Mobile 9.5), ta evig feil på "zoome-baren/ skalaen" istendfor å flytte rundt på siden! Er nesten forelsket i nettleseren i Nokias N-serie (har N95 selv!) og hadde tenkt noe som tilpasset seg etter siden istenfor ett bittelite vindu som skal zoomes inn i.

 

Alternative nettlesere:

 

Iris

ACCESS NetFront

 

Skyfire

 

Internet Explorer Mobile 6

 

Hvordan hvirker manilla 2d? Noen enkel guide?

 

Manilla 2D er kun et UI skin som skal gjore de enkleste funksjonene pene og finger vennlige. Manilla 2d er en eldre version av HTC TouchFlo.

 

Samsung sin widget UI er kallt TouchWiz.

 

Et bra gratis alternativ til disse er PointUI Home2

 

Att: disse er ok for WM6.1 men naar nye Windows Mobile 6.5 kommer saa har den en veldig bar og finger vennlig ui rett ut av boksen!

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar

Ser etter en filbehandler (freeware) som er noen hakk bedre enn Omnia sin, og hvis noen har den modifiserte utgaven av tcpmp + codecs i en zip fil så er det fint. Leter også etter .flv codecs for Coreplayer diamond.

 

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får ordnet mapper for innboks inne i meldinger og om det er mulighet får å få norsk tastatur?

 

 

PS! Hvis noen hvet ei nettside med utvidet/ avansert info om Omnia er det bare å si fra!!!

 

secondarykid

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hvordan jeg får ordnet mapper for innboks inne i meldinger og om det er mulighet får å få norsk tastatur?

 

Jeg lurer også på om det går an å få norsk tastatur, eller om det er vanskelig å skrive på norsk, når det ikke er norske tegn å tastaturene. Men når man skriver med sånn "123" tastatur, eller sånn som er på vanlige telefoner, trykker man på 6-tallet flere ganger for å få "Å" da, og er det T9?

 

-ER

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på om det går an å få norsk tastatur, eller om det er vanskelig å skrive på norsk, når det ikke er norske tegn å tastaturene. Men når man skriver med sånn "123" tastatur, eller sånn som er på vanlige telefoner, trykker man på 6-tallet flere ganger for å få "Å" da, og er det T9?

 

-ER

 

Hey!!! Noe selv jeg kan svare på!!!

 

Norske tegn finnes i delen der du har nummertaster og spesialtegn. Ned til venstre står det 1/9, klikk det enten på høyre eller venstre piltast for å gå gjennom. Det jeg tenkte på var et qwerty-tastatur med norske tegn i boksktavdelen. T9 finnes ja, klikk på den lille pilen midt i bunnen av skjermen for å gå gjennom alternativer for skriveopsett (vanlig/ T9)!

 

secondarykid

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Det som er så digg med WM - omnia er at man kan installere alt mulig på denne, samt endre på skins osv, og føler at jeg får en ny tlf hele tiden, bare ved å bytte på skins eller endre på oppsettet, hvis man går lei av den gamle. Det kommer stadig ut nye oppdaterte skins og programvare.

 

Etter å skummet igjennom noen tråder herfra:

http://www.samsung-omnia.org/index.php

 

Her får man mange gode tips og brukermuligheter med omnia, og secondarykid, her får du også avanserte tips om omnia.

 

Etter at jeg fulgte dette oppsette:

- installere spb mobile shell

- installere omnia skin package

- vito funcontact (da den orginale adresseboka er VELDIG dårlig)

- oppdatert route 66, siste versjon gratis (www.66.com)

er det som å ha en helt ny tlf, kan jo velge å ha skins som iphone, htc osv

(jeg flashet rom til XBHL1, før samsung av en eller annen grunn trakk tilbake nordic versjon i jan. 09)

 

Jeg anbefaler alle om å kikke litt her:

http://www.samsung-omnia.org/third-party-s...-for-the-omnia/

 

Jeg gleder meg til det kommer ny rom med WM6.5 eller for den saks skyld WM7

Lenke til kommentar

På tide med en spørsmålsrunde:

 

* Når jeg skal surfe via wlan, er det nok å aktivere wlan og koble opp mot nettverk? Er vant med manuelt valg på symbian.

 

* Hvor velger jeg om jeg vil bruke gsm eller umts (hsdpa) ev. dobbeltmodus?

 

* Har prøvd ut IE mobile nylig, og iriterte meg at jeg kun kom på den mobile versionen av hotmail(.com). Er det noen mulighet for å kunne bruke PC versionen istedenfor i nettleseren?

 

* Finnes det noen måte å lage mapper i innboks i meldinger?

 

* Noen som vet om en grei filbehandler for Omnia, fordi jeg misliker sterkt den som er standard?

 

* Lagringsminne, er det noe ala system-minne på pc? Og hvis, hva kan jeg flytte vekk for å hindre at mobilen går tom for brukerminne? Lei av at filutforsker går som sirup!

 

* Finnes det noen måte å slippe at Fring autostarter i oppstarten?

 

Det ble en del, men jeg håper at alle besvares etterhvert!!!

 

secondarykid

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har (enda) et spørsmål..

 

Broren min har HTC Touch Diamond, og han klager over at den sluker penger, fordi det er så mye den skal oppdatere hele tiden, f.eks. værmelding, aksjer og e-post.

 

Så da lurer jeg på om dette også skjer med Omnia, og om den velger å bruke WiFi (eller WLAN?) når den har det tiljengelig, og om det går an å skru av slike oppdateringer, hvis det også skjer med den..

 

Mvh.

Hæppi :D

Endret av Hæppi
Lenke til kommentar
På tide med en spørsmålsrunde:

 

* Når jeg skal surfe via wlan, er det nok å aktivere wlan og koble opp mot nettverk? Er vant med manuelt valg på symbian.

- svar: ja, du må aktivere wlan, og så er det bare å surfe, laste ned mail, oppdatere osv, ingen kostnader, da det går på din trådløse nett.

* Hvor velger jeg om jeg vil bruke gsm eller umts (hsdpa) ev. dobbeltmodus?

- svar: start -> innstillinger -> HSDPA

 

* Har prøvd ut IE mobile nylig, og iriterte meg at jeg kun kom på den mobile versionen av hotmail(.com). Er det noen mulighet for å kunne bruke PC versionen istedenfor i nettleseren?

- svar: jeg har ikke noe erfaring med IE, men bruker opera, og da spør den om jeg vil bruke mobil eller vanlig nettversjon.

 

* Finnes det noen måte å lage mapper i innboks i meldinger?

 

* Noen som vet om en grei filbehandler for Omnia, fordi jeg misliker sterkt den som er standard?

- svar: resco explorer

 

* Lagringsminne, er det noe ala system-minne på pc? Og hvis, hva kan jeg flytte vekk for å hindre at mobilen går tom for brukerminne? Lei av at filutforsker går som sirup!

- svar: man bør lagre alt mulig på "min lagring" det er jo 16Gig ledig plass

 

* Finnes det noen måte å slippe at Fring autostarter i oppstarten?

 

Det ble en del, men jeg håper at alle besvares etterhvert!!!

 

secondarykid

Endret av dragon
Lenke til kommentar
Hei! Jeg har (enda) et spørsmål..

 

Broren min har HTC Touch Diamond, og han klager over at den sluker penger, fordi det er så mye den skal oppdatere hele tiden, f.eks. værmelding, aksjer og e-post.

 

Så da lurer jeg på om dette også skjer med Omnia, og om den velger å bruke WiFi (eller WLAN?) når den har det tiljengelig, og om det går an å skru av slike oppdateringer, hvis det også skjer med den..

 

Mvh.

Hæppi :D

 

 

Her kommer det ann fra program til program, men som oftes får du valget mellom å oppdatere automatisk, etter intervall, og manuelt

 

Jo mer program som krever oppdateringer, jo mer koster det (har en sammenheng)

 

Men når du oppdatere mens du er oppkoblet wlan /wifi, så koster det jo ingenting, det er kun når den bruker 3g, gprs, hpsda osv

 

så for å spare penger, så oppdatere man alltid manuelt når man er oppkoblet wifi / wlan

Lenke til kommentar
denne siden er meget informativt:

 

http://www.samsung-omnia.org/

Flott side!

 

Fant endelig en gratis mp3-spiller jeg er (nesten) fornøyd med, nitrogen player, hvertfall bedre enn de som er listet i første-posten imo:

 

 

http://www.samsung-omnia.org/third-party-s...yer-by-microfi/

 

 

 

I tillegg innstallerte jeg spillet Teeter, koselig spill der du bruker bevegelsessensoren på å styre en ball i riktig hull:

 

http://www.samsung-omnia.org/third-party-s...ee-game-teeter/

 

Mange av applikasjonene som tilbys er HTC-programmer som er modifisert til å passe Omnias skjerm, sikkert mye fint snæcks å finne der.

 

Dragon; glemte du å svare i den nest siste posten din eller?

Lenke til kommentar

hehe, nei, jeg svarte på min nest siste posten, skulle sitere og reply, men så ble det ikke akkurat slikt som jeg hadde tenkt meg. HEHE

 

han hadde noen spørsmål, så skrev jeg:

 

- svar: bla bla

 

så det er bare å se i "sitat" - reply eller noe sånt

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har (enda) et spørsmål..

 

Broren min har HTC Touch Diamond, og han klager over at den sluker penger, fordi det er så mye den skal oppdatere hele tiden, f.eks. værmelding, aksjer og e-post.

 

Så da lurer jeg på om dette også skjer med Omnia, og om den velger å bruke WiFi (eller WLAN?) når den har det tiljengelig, og om det går an å skru av slike oppdateringer, hvis det også skjer med den..

 

Mvh.

Hæppi :D

 

Alle windows mobile-telefoner kan bruke nodata.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har (enda) et spørsmål..

 

Broren min har HTC Touch Diamond, og han klager over at den sluker penger, fordi det er så mye den skal oppdatere hele tiden, f.eks. værmelding, aksjer og e-post.

 

Så da lurer jeg på om dette også skjer med Omnia, og om den velger å bruke WiFi (eller WLAN?) når den har det tiljengelig, og om det går an å skru av slike oppdateringer, hvis det også skjer med den..

 

Mvh.

Hæppi :D

 

Alle windows mobile-telefoner kan bruke nodata.

 

Hmm.. Den hørtes smart ut! Den kommer jeg nok til å skaffe meg! :thumbup:

 

Edit: Takk for hjelpen :grin:

Endret av Hæppi
Lenke til kommentar

Bare noen spørsmål denne gangen: Før jeg oppdaterer fw må jeg ta en backup? Når kommer neste fw, er det noen som vet? Har irritert meg over at Opera 9.5 fryser at OSet fryser helt etter at wmtorrent har stått på en stund. Derimot viser Skyfire seg som den beste nettleseren for Omnia så langt. Håper på hyppige oppdateringer framover. Er det slik at programmer må innstaleres i min enhet, eller kan det lagres i min lagring? Ang. meldinger så ser jeg at det står et tall i bunnen av meldingen. Er det antall meldinger eller gjelder det linjer? Hvor mange tegn er det i en melding på Omnia? Ser at tallet er forskjellig enten jeg skriver horisontalt eller vertikalt. På N95 er det ca. 140 tegn. Beklager hvis posten ser rar ut, den er skrevet skrevet på min N95! secondarykid

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Bare noen spørsmål denne gangen: Før jeg oppdaterer fw må jeg ta en backup? Når kommer neste fw, er det noen som vet? Har irritert meg over at Opera 9.5 fryser at OSet fryser helt etter at wmtorrent har stått på en stund. Derimot viser Skyfire seg som den beste nettleseren for Omnia så langt. Håper på hyppige oppdateringer framover. Er det slik at programmer må innstaleres i min enhet, eller kan det lagres i min lagring? Ang. meldinger så ser jeg at det står et tall i bunnen av meldingen. Er det antall meldinger eller gjelder det linjer? Hvor mange tegn er det i en melding på Omnia? Ser at tallet er forskjellig enten jeg skriver horisontalt eller vertikalt. På N95 er det ca. 140 tegn. Beklager hvis posten ser rar ut, den er skrevet skrevet på min N95! secondarykid

 

Ja du må ta backup av alt. Siste FW/rom-oppdatering lot intern minne være uberørt, men det er ingen garanti ved hver FW oppdatering. Programmer kan lagres i min lagring, anbefales varmt i stedet for å bruke opp internminnet. Noen programmer insisterer dog på å installere seg på internminnet. Det er like mange tegn i en melding på Omnia som andre mobiler, sms grensen er vel 160 før den brekker om til to meldinger.

 

Ny FW kommer iflg samsung som jeg akkurat mailet med om 1-2 uker, mente de :) håper dette er den versjonen som har versert i nyheten med nye widgets og annet bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...