Gå til innhold

Omnia FAQ - Tips og Triks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har fått problemer med min Omnia...

Kameraet vil ikke starte,går bare over til startmenyen igjen.

Kan jeg oppdatere/reinst Win Mobile 6.1 f.eks. ?

Noen som har noen tips?

 

Du kan sende den inn til service eller der du kjøpte den så vil de oppdatere software. Eller fikse den dersom noe er galt. Du kan også flashe den hvis du ikke vil levere den inn, men da risikerer du garantien.

Lenke til kommentar
Har fått problemer med min Omnia...

Kameraet vil ikke starte,går bare over til startmenyen igjen.

Kan jeg oppdatere/reinst Win Mobile 6.1 f.eks. ?

Noen som har noen tips?

 

ja, samme her, får itj starta kamera, finn itj kamera i programmer engang.

det positive er at berøringen har øket merkbart.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å installere oppgraderingen. Gjorde som samsung sa. Men når jeg har krysset av for at Mobile Device Center er oppe å går, og at batteriet er fullt, så sier den "Image verified. Press OK to restart device". Dette gjør den UMIDDELBART altså. Den har ikke lastet noe over til telefonen. Den gjør ingenting etter den har restartet telefonen heller, slik Samsung sin bruksanvisning sier den skal gjøre. Den gjør rett og slett ingenting annet enn å restarte mobilen min. Jeg har prøvd flere ganger!

 

Har ikke lyst til å levere den inn ENDA en gang. Hjelp :-(

 

Edit: Bruker Windows Vista forresten.

 

- Silje

Endret av siljel
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å installere oppgraderingen. Gjorde som samsung sa. Men når jeg har krysset av for at Mobile Device Center er oppe å går, og at batteriet er fullt, så sier den "Image verified. Press OK to restart device". Dette gjør den UMIDDELBART altså. Den har ikke lastet noe over til telefonen. Den gjør ingenting etter den har restartet telefonen heller, slik Samsung sin bruksanvisning sier den skal gjøre. Den gjør rett og slett ingenting annet enn å restarte mobilen min. Jeg har prøvd flere ganger!

 

Har ikke lyst til å levere den inn ENDA en gang. Hjelp :-(

 

Edit: Bruker Windows Vista forresten.

 

- Silje

 

Du har ikke den siste Firmwaren da slik at den bare hopper over installasjonen ?

 

Min gikk helt fint (XP), men opplever at noen ting ikke fungere. Kamaraet fungerer men jeg må starte det fra menyen. Å holde inne "eskponeringsknappen" lenge fungere ikke lenger. Heller ikke menu knappen oppe til høyre fungere. Ingen av delene er et stort savn, men alt av programmer må legges inn på ny :-(. Ellers er det en del små plukk rundt om kring som jeg ikke husker på i farta, kanskje bortsett fra menyen for å stille nivå på ringing.

 

Vet ikke om det har gått til det bedre ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skal prøve SRS WOW HD, et program for å få 3D lyd på Omnia. Noe alá Dolby Surround kanskje? Verdt en titt. Ellers skjer det en del visstnok en del med winmo 6.5 les mer på modaco. Her er siste ROM fra ShokkA9, som ihvertfall jeg skal flashe til!

 

Btw, jeg har skiftet touch panelet, og fått kjempegod følsomhet på skjermen! Føles som en ny telefon. Anbefales til de som har den gamle skjermen.

 

Edit: SRS WOW HD er visst gammel program.. Uansett virket det veldig bra.

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei til alle!

 

Først utrolig bra tråd! Fant nye nyttig info her!

 

Kjøpt Omnia i Kina og alt fungerte utmerket. Problem oppstår når jeg skal koble til internet via GPRS i Norge. Har tele2 og fikk tilsendt WAP/MMS innstilling men klarte ikke å surfe på internet heller ikke GPS.

 

Noe her som har opplevd sammen problemet? evt hvordan man skal konfigure internet instillinger?

 

Håper på noe svar her!

 

Hilsen

Erick

Lenke til kommentar
hei til alle!

 

Først utrolig bra tråd! Fant nye nyttig info her!

 

Kjøpt Omnia i Kina og alt fungerte utmerket. Problem oppstår når jeg skal koble til internet via GPRS i Norge. Har tele2 og fikk tilsendt WAP/MMS innstilling men klarte ikke å surfe på internet heller ikke GPS.

 

Noe her som har opplevd sammen problemet? evt hvordan man skal konfigure internet instillinger?

 

Håper på noe svar her!

 

Hilsen

Erick

 

Det er litt dødt i tråden her :p Jeg foreslår at du sender en PM til trådstarter, han vet kanskje? Men har du prøvd å bytte operatøren din til en du IKKE har, vente 1 min og bytte tilbake til den du har? :)

 

Btw. Det har skjedd _veldig_ mye på modaco for tiden. Har for eksempel portet Omnia II-ROM til Omnia (beste touch sensitivity noensinne, raskeste, letteste og beste 6.1-ROMen til nå). WM 6.5 og de nyeste buildene har fått helt nytt UI, startknappen er nederst (nærmer oss wm 7?) og andre meget gode endringer i UI. Verdt å vurdere å flashe Omniaene deres :)

Lenke til kommentar
hei til alle!

 

Først utrolig bra tråd! Fant nye nyttig info her!

 

Kjøpt Omnia i Kina og alt fungerte utmerket. Problem oppstår når jeg skal koble til internet via GPRS i Norge. Har tele2 og fikk tilsendt WAP/MMS innstilling men klarte ikke å surfe på internet heller ikke GPS.

 

Noe her som har opplevd sammen problemet? evt hvordan man skal konfigure internet instillinger?

 

Håper på noe svar her!

 

Hilsen

Erick

 

Det er litt dødt i tråden her :p Jeg foreslår at du sender en PM til trådstarter, han vet kanskje? Men har du prøvd å bytte operatøren din til en du IKKE har, vente 1 min og bytte tilbake til den du har? :)

 

Btw. Det har skjedd _veldig_ mye på modaco for tiden. Har for eksempel portet Omnia II-ROM til Omnia (beste touch sensitivity noensinne, raskeste, letteste og beste 6.1-ROMen til nå). WM 6.5 og de nyeste buildene har fått helt nytt UI, startknappen er nederst (nærmer oss wm 7?) og andre meget gode endringer i UI. Verdt å vurdere å flashe Omniaene deres :)

 

hei!

 

virket som du har mye peiling! jeg har bare et spørsmål nå angående rom. Jeg har kjøpt min Omnia i Kina med kinesisk språk, versjon XDID1. Kan jeg gjøre omniaen om til norsk ved å installere den norske rom eller er det noe som jeg skal ta hensyn til? og er firmware=rom?

 

håper på svar!

 

Hilsen

Erick

Lenke til kommentar
hei til alle!

 

Først utrolig bra tråd! Fant nye nyttig info her!

 

Kjøpt Omnia i Kina og alt fungerte utmerket. Problem oppstår når jeg skal koble til internet via GPRS i Norge. Har tele2 og fikk tilsendt WAP/MMS innstilling men klarte ikke å surfe på internet heller ikke GPS.

 

Noe her som har opplevd sammen problemet? evt hvordan man skal konfigure internet instillinger?

 

Håper på noe svar her!

 

Hilsen

 

Erick

 

Det er litt dødt i tråden her :p Jeg foreslår at du sender en PM til trådstarter, han vet kanskje? Men har du prøvd å bytte operatøren din til en du IKKE har, vente 1 min og bytte tilbake til den du har? :)

 

Btw. Det har skjedd _veldig_ mye på modaco for tiden. Har for eksempel portet Omnia II-ROM til Omnia (beste touch sensitivity noensinne, raskeste, letteste og beste 6.1-ROMen til nå). WM 6.5 og de nyeste buildene har fått helt nytt UI, startknappen er nederst (nærmer oss wm 7?) og andre meget gode endringer i UI. Verdt å vurdere å flashe Omniaene deres :)

 

hei!

 

virket som du har mye peiling! jeg har bare et spørsmål nå angående rom. Jeg har kjøpt min Omnia i Kina med kinesisk språk, versjon XDID1. Kan jeg gjøre omniaen om til norsk ved å installere den norske rom eller er det noe som jeg skal ta hensyn til? og er firmware=rom?

 

håper på svar!

 

Hilsen

Erick

 

Hei igjen :) Først må jeg si at jeg ikke har noe spesielt peiling, er bare veldig glad i å fikle med telefonen og få den best mulig. Offisiell oppdatering finner du her! Ettersom du har kinesisk ROM så tror jeg du kommer til å slite litt, kanskje den tuller med at du har feil versjon? Uansett har de offisielle oppdateringene marginalt med oppgraderinger, spesielt den nordiske. Dersom du er veldig fornøyd med telefonen slik den er og den fungerer bra, ser jeg ikke noen grunn til å oppdatere. Anyhow! Det føles som om jeg har fått en helt ny telefon etter at jeg flashet (oppdatere til uoffisiell/custom ROM). Dette fjerner formelt sett garantien, men jeg har selv hatt den på service etter flashing, og ikke noe problem.

 

Jeg vil anbefale deg å se litt rundt på på dette forumet. WM 6.5 har kommet for lengst, og mye har skjedd de siste ukene (wm 6.5.1 perhaps?) Disse er mest interessante:

Alle disse er på engelsk, men har norsk ordbok når du skriver meldinger, hvertfall de fleste tror jeg. Jeg bruker fingerkeyboard (med æøå).

 

Btw, fikk du fiksa internettinnstillingene? :)

 

Edit: DXID1 er siste ROM fra Omnia. DXIF1 er den som er tatt fra Omnia II, og det er vel egentlig den nyeste (den er bare noen dager gammel, så vet ikke så mye).

 

Og ROM = Firmwire = Programvare, er det ikke sånn? Tror det :)

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar

tusen tusen takk for svar!

 

men skjønner ikke helt hva du mener med at jeg kommer til å slite litt i og med telefonen er kinesisk og den tuller med at du har feil versjon? Jeg har studert kinesisk så jeg forstår for det meste men sliter litt når det kommer fagspråk som f.eks ip,lan, og ROM hehe....tenker det er også derfor jeg ikke klare å fikse GPRS!

 

Forstår jeg det riktig at ROM er akkurat samme som operativsystem for PC? På samme måte som det er mange ulike språk for XP så fins det ulike språk for ROM også? og på samme måte som det fins XP og deretter Vista har vi Windows Mobile 6.1 og deretter 6.5?

 

Det viktig for meg er å endre språket til engelsk eller norsk! Er litt usikker på om det fins ulike OMnia versjon ut i forskjellige deler av verden slik at OMnia kjøpt i bestemt verdensdeler kan kun installere bestemt versjon av ROM?

 

Igjen takk for svar!!

 

Hilsen

Erick

 

 

hei til alle!

 

Først utrolig bra tråd! Fant nye nyttig info her!

 

Kjøpt Omnia i Kina og alt fungerte utmerket. Problem oppstår når jeg skal koble til internet via GPRS i Norge. Har tele2 og fikk tilsendt WAP/MMS innstilling men klarte ikke å surfe på internet heller ikke GPS.

 

Noe her som har opplevd sammen problemet? evt hvordan man skal konfigure internet instillinger?

 

Håper på noe svar her!

 

Hilsen

 

Erick

 

Det er litt dødt i tråden her :p Jeg foreslår at du sender en PM til trådstarter, han vet kanskje? Men har du prøvd å bytte operatøren din til en du IKKE har, vente 1 min og bytte tilbake til den du har? :)

 

Btw. Det har skjedd _veldig_ mye på modaco for tiden. Har for eksempel portet Omnia II-ROM til Omnia (beste touch sensitivity noensinne, raskeste, letteste og beste 6.1-ROMen til nå). WM 6.5 og de nyeste buildene har fått helt nytt UI, startknappen er nederst (nærmer oss wm 7?) og andre meget gode endringer i UI. Verdt å vurdere å flashe Omniaene deres :)

 

hei!

 

virket som du har mye peiling! jeg har bare et spørsmål nå angående rom. Jeg har kjøpt min Omnia i Kina med kinesisk språk, versjon XDID1. Kan jeg gjøre omniaen om til norsk ved å installere den norske rom eller er det noe som jeg skal ta hensyn til? og er firmware=rom?

 

håper på svar!

 

Hilsen

Erick

 

Hei igjen :) Først må jeg si at jeg ikke har noe spesielt peiling, er bare veldig glad i å fikle med telefonen og få den best mulig. Offisiell oppdatering finner du her! Ettersom du har kinesisk ROM så tror jeg du kommer til å slite litt, kanskje den tuller med at du har feil versjon? Uansett har de offisielle oppdateringene marginalt med oppgraderinger, spesielt den nordiske. Dersom du er veldig fornøyd med telefonen slik den er og den fungerer bra, ser jeg ikke noen grunn til å oppdatere. Anyhow! Det føles som om jeg har fått en helt ny telefon etter at jeg flashet (oppdatere til uoffisiell/custom ROM). Dette fjerner formelt sett garantien, men jeg har selv hatt den på service etter flashing, og ikke noe problem.

 

Jeg vil anbefale deg å se litt rundt på på dette forumet. WM 6.5 har kommet for lengst, og mye har skjedd de siste ukene (wm 6.5.1 perhaps?) Disse er mest interessante:

Alle disse er på engelsk, men har norsk ordbok når du skriver meldinger, hvertfall de fleste tror jeg. Jeg bruker fingerkeyboard (med æøå).

 

Btw, fikk du fiksa internettinnstillingene? :)

 

Edit: DXID1 er siste ROM fra Omnia. DXIF1 er den som er tatt fra Omnia II, og det er vel egentlig den nyeste (den er bare noen dager gammel, så vet ikke så mye).

 

Og ROM = Firmwire = Programvare, er det ikke sånn? Tror det :)

Lenke til kommentar

"tusen tusen takk for svar!

 

men skjønner ikke helt hva du mener med at jeg kommer til å slite litt i og med telefonen er kinesisk og den tuller med at du har feil versjon? Jeg har studert kinesisk så jeg forstår for det meste men sliter litt når det kommer fagspråk som f.eks ip,lan, og ROM hehe....tenker det er også derfor jeg ikke klare å fikse GPRS!

 

Forstår jeg det riktig at ROM er akkurat samme som operativsystem for PC? På samme måte som det er mange ulike språk for XP så fins det ulike språk for ROM også? og på samme måte som det fins XP og deretter Vista har vi Windows Mobile 6.1 og deretter 6.5?

 

Det viktig for meg er å endre språket til engelsk eller norsk! Er litt usikker på om det fins ulike OMnia versjon ut i forskjellige deler av verden slik at OMnia kjøpt i bestemt verdensdeler kan kun installere bestemt versjon av ROM?

 

Igjen takk for svar!!

 

Hilsen

Erick"

 

 

 

 

Se litt på denne siden, her bør du finne alt du trenger for å forandre ROM, http://www.modaco.com/category/368/i900-ge...rom-discussion/

 

Kjøpte i min tid min tlf fra Singapore, selv den hadde norsk T9. har ikke tlf lengre men trodde alle versjoner hadde engelsk som valgmulighet(Det gjelder i allefall Omnia HD som jeg har nå)

 

tror om du leter på tlf finner du engelsk språk, gjør du ikke det bør Modaco kunne hjelpe deg

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Nærmere bestemt står det her hvordan du flasher telefonen din. Du har vel mer eller mindre rett, det er samme som OS, jeg har som sagt ikke så mye peiling.

 

Du kan flashe eller oppdatere til hvilken som helst ROM-versjon regardless av hvor den kommer fra ettersom jeg vet. Det er jo samme hardware. Husk på at veldig mye endres, kommer an på hvilken ROM du velger å bruke. Jeg vil anbefale deg å bare starte å oppdatere, syntes ikke standard Samsung Omnia var noe særlig .. Treg, lite brukervennlig og kræsjet veldig ofte hos meg ..

 

Det kan også være lurt å ta en backup av kontakter og meldinger etc, dette slettes. Du kan feks bruke PIM Backup som er gratis og fungerer helt greit.

 

EDIT: Her er kanskje en ROM-versjon som er verdt å begynne med. Her får du engelsk, alle orignale programmer og UI samt at det er (antar jeg) rask og stabil. Lykke til :)

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar

Ta en titt her :)

 

Edit: Det var muligens ikke det beste svaret, og heller ikke den beste tråden. Det du spør om, har jeg selv lurt på. Hvis du prøver å innstallere update fra Samsung får du muligens feilmelding. Da kan du flashe til original ROM som det er nevnt i trådet. Så skal det fungere å foreta en offisiell oppdatering. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor du vil ha norsk språk. Oversettelsene er ofte dårlige og det er veldig mange orddelingssfeil og anglisismer.

 

Btw når jeg tenker meg om, jeg er sikker på at du kan laste ned norsk språk og overføre det til tlf på en eller annen måte, men jeg vet dessverre ikke hvordan :)

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar

OK, får vel registere meg på siden du referere til slik at jeg får tilgang til bilder og kan se hvordan de forskjellige ROM'ene ser ut. Kan tenke meg en med store fonter - har kommet opp i brille alder :-(.

 

Hvorfor norsk - fordi jeg vil ha muligheter for å skrive ØÆÅ og ha norsk stavekontroll. Er redd noe av dette forsvinner hvis jeg skifter til engelsk ROM. Engelske menyer etc er ikke noe problem da jeg har engelsk på alle appl. og OS på PC hjemme og på jobb.

 

Hva skal man gå for da ? WM 6.1 eller WM 6.5, med eller uten telefonsystem - It's a jungle out there! Har mest lyst på det siste med det er vel forsatt baser på prerelease versjoner av WM.

Hva kjører du Marcyss ?

Lenke til kommentar

Det kan være en god start å registrere seg, ja. De siste ROM-ene har samme versjon av WM 6.5 så det vil mer eller mindre være likt inni. Derfor kan det være lurt å se på bildene for å se de små forskjellene på feks idag-skjermen og fargene rundt. Du kan også velge mellom å ha en versjon med M2D (google it), eller en som er strippet for ekstra programmer.

 

Gode nyheter: Norsk ordbok er det på alle ROM-versjoner. Det er det ihvertfall på de jeg har prøvd. Jeg synes ikke Samsung sin ordbok er særlig god, så jeg har lastet ned et tastatur med æøå og skriver uten ordbok.

 

De nyeste buildene av WM 6.5 har store forbedringer når det gjelder UI. Alt er blitt større og noe er gjort om til ikoner. Det er derfor mye lettere å treffe og også lese.

 

Selv om de nyeste buildene er veldig uofisielle fungerer de greit. Det er alltid noen bugs, men jeg har ikke opplevd noe spesielt enda. Som telefon fungerer den helt fint. Jeg har prøvd alle de ROM-versjonen jeg lenket til tidligere i tråden. Akkurat nå kjører jeg ShokkA9 v21.

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar

Da var den oppdater med Sector's siste DXID1_23049_Hephaistos_WM6.5 :thumbup: . Førsteinntrykket er meget bra men jeg trenger å justere litt...

 

..og den er ikke helt bug fri:

 

-må lure på plass PIN koden. Ved oppstart går telefonen videre etter 2 tall. Må prøve å ringe noen og når det ikke fungere får jeg lagt inn PIN koden. Ikke en stor grei da det ikke er hver uke jeg legger inn denne..edit: Pin legges lett inn via topmeny ser jeg nå, men føltes som en bug da første pin meny går videre etter ett trykk

 

-skjermen blir ikke helt svart av skjembeskytteren, men det skal den kanskje ikke bli?

 

-har hatt ett heng der jeg måtte resette telefonen, men slik blir det fort når man raser rundt å prøver alt..

 

Ellers er brukergrensesnittet ganske så forandret og jeg likere det, men det var vel derfor jeg valgte denne ROM'en. Det som er best er at det føles som en helt ny telefon :-) Vi får teste litt....

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...