Gå til innhold

Nytt kamera (ca. 7-12000,-) Hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I fjor fikk jeg hjelp her på forumet, og endte til slutt opp med det lille, og billige, e-400 fra Olympus. Jeg valgte et billig kamera fordi jeg ikke var sikker på om jeg kom til å benytte meg av det nok til at det ville være verdt noen større investering.

 

Nå, et drøyt år og noen tusen bilder senere, begynner jeg å bli klar for neste steg. Jeg har også fått gjort meg mer konkrete tanker om hva jeg vil ha av et kamera.

 

Jeg liker å ta bilder uten blits så jeg har behov for et kamera som er bra på høy iso. Jeg ønsker meg også bildestabilisator. Et kamera som klarer å gjenskape riktige farger i forskjellig belysning er også et pluss.

 

Vi har hatt et D90 på jobben i noen uker, og jeg har falt litt for dette. Kit objektivet passer meg egentlig ganske godt også. Videofunksjonen er strengt tatt ubrukelig (alt for dårlig kvalitet) men madammen vil kanskje sette pris på den. Liveview setter jeg pris på selv om autofukusen er treg.

 

Rask oppsummering:

Nytt speilrefleks med objektiv

pristak på 10-12 lapper (med litt slingringsmonn)

god på høy iso

bildestabilisator (spiller ingen rolle om det er i objektiv eller hus)

Gjerne litt mer zoom enn de typiske 18-55

 

Så hva lønner seg? Skal jeg gå for D90 kit? D80 med 18-200? 40D med en god linse? Jeg er rådvill..

 

Setter pris på alle forslag og tanker dere måte komme med :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har litt optikk til Oly så kan det jo være verdt å se på nyannonserte E-30. Hvis du bare har kitobjektiv så har det ikke så mye å si.

 

Ellers er nok ikke D90 med 18-105 VR noe dårlig valg. Canon har 40D, men vet ikke helt hva de har av IS-optikk som plasserer totalprisen innenfor budsjettet ditt.

 

Pentax har K200D og K20D som begge faller innenfor rammene dine, og som du får med litt forskjellig optikk. JP har en pakke med K200D, 18-55 og 55-200 som virker rimelig attraktiv, bare som et eksempel. Og 17-70 f/4-objektivet til Pentax har jo fått god kritikk hvis du kan finne en pakke med det inkludert.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen fan av super-zoom objektiver; så jeg vil nok anbefal at du går for standard-kitet hvis du skal ha D90. Alternativt AF-SD 16-85mm VR eller Tamron 17-50mm f/2.8

 

Canon 40D er også et godt alternativ; der lønner det seg nok å satse på en Tamron 17-50mm f/2.8 som kit-objektiv.

 

Pentax K20D og Sony A700 bør også vurderes.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis du har litt optikk til Oly så kan det jo være verdt å se på nyannonserte E-30. Hvis du bare har kitobjektiv så har det ikke så mye å si.

Jeg tror at E-30 er et godt alternativ. I og med det er et Olympus, så er det mindre nytt å sette seg inn i. Størrelse og utførelse ser ut til å være i nærheten av D90.

 

Tom

Lenke til kommentar

E30 ser jo litt spennende ut, men jeg tror jeg vil vente på en test eller to av det før jeg kan vurdere det skikkelig.

 

Jeg har som sagt brukt d90 i noen uker (jeg er grafisk designer og tar en god del bilder på jobb) så jeg kjenner det kameraet ganske godt allerede også.

 

Er det noen som vet noe om hvem av kameraene i denne prisklassen som er best på "mørke" bilder?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet noe om hvem av kameraene i denne prisklassen som er best på "mørke" bilder?

 

Mener du bilder tatt med høy ISO i mørkere omgivelser uten bruk av blits ?

 

En ting du da burde tenke på er og få et lyssterkt objektiv "f 2.8 gjennom hele spektret".

 

Ja, høy iso i mørke omgivelser uten blits høres akkurat ut som det jeg har lyst til :)

 

..men det jeg kan finne av f 2.8 objektiver virker da veldig dyrt?

Tilgi en ivrig amatør hvis jeg er dum :p

Lenke til kommentar

Skal du bare ha et objektiv eller er du åpen for flere objektiver ?

 

Du kan si det sån at kjøper du et kamera til 3000.- eller et til 10.000.- så blir ikke bildene bedre en det objektivet du kjøper gir deg av kvaliteter,spesielt i mørkere omgivelser.

 

En superzoom med en brennvidde på 18-200 eller noe omkring der,inngir så pass mange kompromisser at det er generelt dårligere over hele spektret.

 

Hvis du tar hensyn til pris så er noe alla dette greit,en normalzoom "kit"17-55 og en 50mm f18 og skal du ha en telezoom så er det 70-200 f4 som duger.Eller du kan slå sammen 17-55 og 50mm og heller gå for en 17-55 f2.8

pluss en telezoom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...