Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat bærbar PC konfiskert sammen med skole-pcer etter nettverkssniffing - lovlig?


Kjartan E!de

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Vel, jeg som VGS elev selv i 2 året, har sett og opplevd masse tull med IT ansvarlige på skolen vår, fks i fjord da en elev sniffa passord på skolepcen, han ble politianmeldt og suspendert fra skolen med øyeblikkelig innvirkning på ubestemt tid. Pcen hans ble konfiskert selv, ettersom dette egentlig er skolens eiendom. ( skolepc kjøpt/lånt av skolen )

 

Ser ikke hva IT-avdelingen tuller med i dette tilfellet?

 

For det første så var det rett å politianmelde den eleven, for sniffing av passord kan utøve ekstremt mye skade på en skole, avhengig av hvordan IT sikkerheten er ivaretatt. (Den kan ofte være ganske dårlig ved skoler) I verste fall kunne den eleven ha fått tak i personlige opplysninger om både elever og ansatte. Jeg tviler på at du hadde likt at noen stjal identiteten din, opprettet kredittkort i ditt navn og så gått på en skikkelig handletur. Du kunne fort sittet igjen med en regning på flere hundre tusen kroner. Identitets-tyveri er heller ikke blant de letteste og oppklare.

Så her støtter jeg fullt ut at han ble politianmeldt.

 

Det at han ble suspendert var neppe IT-avdelingens avgjørelse, men heller en avgjørelse skolens rektor/ledelse kom frem til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg gikk på VGS, og vi gjorde slike rampestreker på skolen, så kom som regel it læreren inn og var mer interesert i hvordan vi gjorde det, slik at han kunne øke sikkerheten på skolens nettverk. Rektor var ikke like fasinert, og ga meg og et noen kamerater et par dager fri fra skolen, samt en "stjerne" i boka ;)

Lenke til kommentar

Ja, det var rektor som utviste han fra skolen, ikke IT avdelinga.

Asså, når vi sitter på skole pcene så sitter de å overvåker hva vi bruker av programmer, også ser de om vi instalerer nye programmer, også kommer de ned å spørr hvordan vi gjorde det, og så går de bare igjen, måtte ikke fjerne noe eller noen ting, sånn som Dain Bramaged;)

Men lærerene derimot, ikke noen storfans av at vi har instalert msn, WoW, AoC, diverse gamle spill ( nintento 64 emulator;) ) osv, er ikke særlig likt av lærerene:P men IT gir faen. De vil bare lære hvordan vi klarer det så de kan forhindre det til elevene som får pc neste år.

 

 

Dagens preken;)

 

 

-BD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja, det var rektor som utviste han fra skolen, ikke IT avdelinga.

Asså, når vi sitter på skole pcene så sitter de å overvåker hva vi bruker av programmer, også ser de om vi instalerer nye programmer, også kommer de ned å spørr hvordan vi gjorde det, og så går de bare igjen, måtte ikke fjerne noe eller noen ting, sånn som Dain Bramaged;)

Men lærerene derimot, ikke noen storfans av at vi har instalert msn, WoW, AoC, diverse gamle spill ( nintento 64 emulator;) ) osv, er ikke særlig likt av lærerene:P men IT gir faen. De vil bare lære hvordan vi klarer det så de kan forhindre det til elevene som får pc neste år.

 

 

Dagens preken;)

 

 

-BD

 

Ja, når det er snakk om mindre alvorlige ting så er det helt greit at de kun kommer og spør hvordan de gjorde det, jeg jobber selv ved IT-avdelingen på en videregående skole og vi gjør ofte dette på mindre alvorlige ting.

 

Forskjellen mellom dette, og det og sniffe passord er at en ved sniffing av passord kan gjøre ekstremt mye skade.

En kan få tak i personnummer, passord til servere, personlige opplysninger, en kan endre karakterer og mye mye mer. Det er med andre ord noe helt annet enn bare litt uskyldig "hærverk" på skolens nett.

Norske skoler i dag sitter på en god del personlig informasjon om elevene, alt fra personnummer, fullt navn, telefonnummer, mailadresser og lignende. Jeg tror neppe du hadde synes det var så uskyldig om eleven som sniffet nettet bestemte seg for og selge disse opplysningen, eller at de havnet i feil hender.

 

Det er stor forskjell på "hærverk" og det og faktisk begå/prøve og begå en forbrytelse

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hah, jeg glemte denne tråden da det ble skiftet navn:P

 

Det har ikke kommet noe i avisa om det nei...

 

Jeg hadde ikke i det heletatt tenkt å bruke det til noe ulovlig. en i klassa tok nettbypassordet mitt og jeg ville finne en måte og eventuelt sperre for snifferen. jeg gjorde det for å beskytte meg selv.

jeg rakk ikke bruke programmet.

 

da den IT-ansvarlige kom inn fikk vi streng beskjed om å lukke maskinen uten å røre noe og skrive passordet på en lapp. vi ble fort geleidet u av klasserommet og måtte gå hjem...

 

en i klassa gikk inn på nettbyen til en annen elev på skola og det var han som fikk mest refs. heldigvis ville ikke ikke denne eleven melde saken til politiet, så vi slapp at de ble innvolvert.

 

det var ei jente i klassa som som sa ifra..

 

jeg hørtes kanskje ut som at jeg ikke så problemet med sniffere i førsteposten, men det er litt feil... jeg bryr meg en del om andre folk og gjør mot andre slik jeg vil at de skal gjøre mot meg:) enkelte ting vil man at skal være private og da er det ikke noe serlig at andre får innsikt i det.

 

vi fikk tilbake pcene midt på dagen neste dag og det var ingenting endret.

 

det har vært endel møter med rektor, noen fylkesfolk, lærere og avdelingsleder... de brydde seg heldigvis ikke om alt det rare som var på maskina...

jeg klarte å overbevise dem om at jeg hadde gjort det for å beskytte meg, men fikk litt kjeft fordi jeg ikke stoppet de andre i klassen eller meldte fra:P

 

 

det finnes endel andre på skolen som driver med sniffere også... men det vet ikke lærene om...

 

nå sitter jeg igjen med sure lærere og et brev der det står at jeg risikerer nedsatt orddenskarakter:P

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke i det heletatt tenkt å bruke det til noe ulovlig. en i klassa tok nettbypassordet mitt og jeg ville finne en måte og eventuelt sperre for snifferen. jeg gjorde det for å beskytte meg selv.

jeg rakk ikke bruke programmet.

Den tror jeg du må lenger ut på landet med. Sniffere sprer seg for harde livet ved vgs'er i norge. Eneste løsningen er å få ordentlig nettverksutstyr som nekter duplikate mac-adresser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...