Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat bærbar PC konfiskert sammen med skole-pcer etter nettverkssniffing - lovlig?


Kjartan E!de

Anbefalte innlegg

Men ærlig talt da, innstallere nettverkssniffer på nesten alle pcene i klassen? Vet dere ikke hva en sniffer gjør med nettverket?

 

Skal ikke komme å si at jeg ikke har gjort slikt selv. Jeg og et par andre fant på en del tull, men vi ble ikke tatt og det var fordi vi ikke fant på noe så dumt som det der. Vi var forsiktige.

 

Men nok mas om det. Det er bare to ting (som jeg kan komme på) som fører til at det it-ansvarlig gjorde ikke er tyveri. Det er at du eller dine foreldre har skrevet under på en kontrakt som sier at skolens it-ansvarlig [og gjerne annet personell] kan konfiskere dine eiendeler eller at du ga han tillatelse.

 

Altså, hvis han spurte om du kunne gi han pcen og du ga den til han frivillig så har du ikke noe mer du skulle ha sagt. Samme gjelder hvis en kontrakt gir han tillatelse til slikt (Zatuu, kan du vise til en lov som forbyr slikt? Jeg kjenner ikke til en og kan ikke tenke meg at en slik eksisterer).

 

Sett at det ikke er noen kontrakt som gir skolens personell tillatelse til å konfiskere private eiendeler, da kan du fint nekte. Blir ting tatt fra deg likevel så kan du anmelde dem, men det blir vel kanskje bare mer trøbbel en du ville ønsket.

 

Det er en hake med det siste der. De kan ikke ta ting fra deg uten tillatelse, men de kan be deg forlate skolens eiendom om du ikke vil gi deg. Nå tror jeg ikke ubegrunnet utestengelse er tillatt i offentlige skoler uten grunn, så du må ha gjort noe dumt først.

 

 

Kort sagt: Ikke gjør noe dumt og ta konsekvensene om du gjør. Vil en lærer eller annet personell konfiskere dine eiendeler uten tillatelse fra en kontrakt så kan du nekte, men du bør tenke over vilke konsekvenser det kan ha.

 

 

Hvis jeg har sagt noe feil her så gjerne motsi meg.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tråden hadde en emnetittel som ikke beskrev innholdet ordentlig, og bestod av for få ord, så jeg har endret den, samt flyttet tråden til juss.

 

Er vel ingen som har sakt at skolen skal gå gjennom filene ?

 

plutselig kommer it-sjefen på skola inn og ber oss om å klappe ignen skjermen umiddelbart... så nå er pcene til hele klassen konfiskert på ubestemt tid... og jeg som har 200gb med tvilsomme saker som bryter skolens it-regler:P vgs btw...
Lenke til kommentar
Altså, hvis han spurte om du kunne gi han pcen og du ga den til han frivillig så har du ikke noe mer du skulle ha sagt. Samme gjelder hvis en kontrakt gir han tillatelse til slikt (Zatuu, kan du vise til en lov som forbyr slikt? Jeg kjenner ikke til en og kan ikke tenke meg at en slik eksisterer).

Trekker tilbake den, skolen kan trolig beslaglegge en PC etter skolens egne regler MEN slår de den på og bruker den er det som å betrakte som ett innbrudd.

Lenke til kommentar
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6300837

 

Tilfeldigvis den saken det er snakk om?

I så tilfelle er det jo litt mer enn bare sniffing virker det som.

 

Om denne tråden omhandler det som står i artikkelen der ja så endrer dette veldig mye ettersom lovbrudet da går utenfor skolens reglemang og over på politiets område. Dermed har de lov til å konfiskere, og undersøke, privateide datamaskiner. Men må ikke politiet ha tilatelse til å konfiskere privat PCer og undersøke dem selv i slike saker?

Lenke til kommentar
Om denne tråden omhandler det som står i artikkelen der ja så endrer dette veldig mye ettersom lovbrudet da går utenfor skolens reglemang og over på politiets område. Dermed har de lov til å konfiskere, og undersøke, privateide datamaskiner. Men må ikke politiet ha tilatelse til å konfiskere privat PCer og undersøke dem selv i slike saker?

Politiet trenger da strengt tatt bare å ha en misstanke for å kunne gjøre som de selv vil.

Lenke til kommentar
Jeg regner med it-duden ikke tok pc-en din med makt, men sa at han måtte ha den, og du ga han den?

Når lærer eller IT ansvarlig krever å få PC-en og man ikke vet om sine egne rettigheter om man kan nekte eller ikke så er det vanskelig å nekte. En slik situasjon skal aldri en skole utsette en elev for.

Lenke til kommentar
Hvis en skole har lov til å inndra mobiltelefoner, så har vel også skolen lov til å dra inn pc-er?

En skole har ikke lov til å inndra mobiltelefoner hvis den ikke har blitt gitt tillatelse til det fra eieren av mobilen eller en som har myndighet over eieren (en forelder).

 

At man må følge skolens reglement kan jeg tenke meg at står i de fleste kontrakter, så hvis reglementet sier at skolen kan inndra mobiltelefoner så gjelder nok det. Jeg kunne ikke finne noe slikt i reglementet til den videregående skolen jeg gikk på.

 

 

Du kan likevel nekte, men det kan få konsekvenser. Skolen kan ikke ta fra deg mobilen med makt, men den kan gi deg nedsatt oppførselskarakter og/eller be deg forlate området.

 

 

Husk: Hvis du blir bedt om å gi fra deg mobilen og du gjør det, så gir du tillatelse til inndragelsen av mobilen og du har ikke noe mer du skulle ha sagt. Protester derfor før og ikke etter inndragelsen.

Lenke til kommentar
Hvis en skole har lov til å inndra mobiltelefoner, så har vel også skolen lov til å dra inn pc-er?

 

Og jo, det er enkelt å nekte, bare si nei. Er det noe du mener er urimelig, så godtar du det ikke.

I en perfekt verden så er det så enkelt som du sier ja men ikke alltid i praksis.

 

Har man en lærer som fra før av er litt skremmende som plutselig hever stemmen og sier han skal inndra alle PC-ene er det ikke alltid like enkelt å nekte når man kanskje i utgangspunktet ikke vet sikkert hvilke rettigheter man har.

Lenke til kommentar
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6300837

 

Tilfeldigvis den saken det er snakk om?

I så tilfelle er det jo litt mer enn bare sniffing virker det som.

 

Sikkert bare en tilfeldig av dem som ikke har spesiellt mye peiling på data eller var uheldig og som mer enn sansynlig urettferdig blir straffa gitt hvor vanlig det var. Systemansvarlig har nok ikke peiling på data hvis han tydeligvis fant det ved en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
jævelig kjipt prøver på det samme her på skolen men siden vi har separat vpn så får e bare brukernavn og pw til meg selv /cry/

Har ikke noe med det å gjøre, du bare bruker sikkert ikke arp poisoning, og det er bra. Med en skoleklasse som ARP'er samtidig kan skade utstyret. Hadde jeg vært IT-ansvarlig på skolen der hadde jeg røska med alt sammen selv

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Vel, jeg som VGS elev selv i 2 året, har sett og opplevd masse tull med IT ansvarlige på skolen vår, fks i fjord da en elev sniffa passord på skolepcen, han ble politianmeldt og suspendert fra skolen med øyeblikkelig innvirkning på ubestemt tid. Pcen hans ble konfiskert selv, ettersom dette egentlig er skolens eiendom. ( skolepc kjøpt/lånt av skolen )

 

Men uansett, de som har valgt å bruke sin privatpc som skolepc skriver under på et reglement hos skolen/fylket. Det er de som bestemmer reglene og jeg vil tippe de har rett til å overvåke deres pcer, når det står i reglementet som du skrev under før du fikk bruke pcen din. Altså når du skriver under på det reglementet så har du automatisk gått med på at alt som skjer på din pc i skoletiden har noe med skolen å gjøre, så dermed har de rett til å overvåke deg. De har ikke rett til å beslaglegge, men de har rett til å fjerne filene du har drivi med under deg, eller din advokats oppsyn, slik at det ikke skjer noe annet.( Er ganske sikker på at det er sånn, de IT folka som var hos oss i fjord sa det eller noe liknende.)

 

 

-BD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...