Gå til innhold

Hjelpt til kjøp av landeveissykkel for første gang


torstein89

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Som tråden beskriver så er jeg nå muliggens på jakt etter landevveissykkel for aller første gang, og jeg har derfor null peiling på hva som er bra eller dårlig. Planen er å trene mot sommeren, da jeg skal være med i et 11 mil langt løp sammen med noen kamerater. Selvsagt er det ikke bare pga løpet jeg ønsker sykkel, men også fordi det er en god mosjonsform.

Siden det nå nærmer seg vinter og glatte veier kunne jeg også tenke å høre litt om hvilke erfaringer dere har med slike "sykkeldynoer" som man bruker innendørs.?

For øvrig er ikke budsjettet altfor høyt, tenkte noe rundt 6000 +/-.

 

Takker for alle svar, mvh Torstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen forslag til sykkel?

Er det like bra å bruke rulle som en spinningsykkel?

Det er bedre å bruke sin egen sykkel på rulle enn en spinningsykkel etter min mening.

Du sykler da på en sykkel som er stilt inn etter deg, og det er lettere og justere motstand.

Har selv brukt rulle om vinteren i mange sessonger og synes det er mye bedre enn en spinningsykkel.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg ein Specialized - Sirrus sykkel no i sommar. Det er ikkje noke über-ultra super speed tour de france sykkel om det var det du var ute etter. Men er godt fornøgd, er mykje fart i den.

 

http://www.specialized.no/sirrus-sport.86487.no.html - Du kan vertfall sjekke den ut :)

 

Hmm, tenkte litt mer Tour de France aktig kanksje, med "buehorn" osv;)

har sett litt på noe fra finn slik som denne:

Racer fra Finn

Fant noen specs på den også:

Ramme

Størrelse 43, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 63cm

Ramme Alpha SL Aluminium

Gaffel Bontrager Approved, carbon

Bakdemper

Hjul

Hjul Aluminium nav; Alex Aluminium felger m/eyelets

Dekk Bontrager Select, 700x25c

Drivverk

Skiftere Shimano Sora STI, 8 gir

Framgir Shimano 2200; triple: Shimano 2203

Bakgir Shimano Tiagra

Krank Bontrager Sport 53/39 or 52/42/30

Kassett SRAM 850 12-26, 8 gir

Pedaler Alloy/nylon road m/clips and straps

Komponenter

Sete Bontrager Race Lux Basic

Setepinne Bontrager Carbon

Styre Bontrager Select, 17 grader

Stem Bontrager Sport, 26.0mm

Styrelager Aheadset Slimstak m/semi-cartridge kulelager, seal

Bremser Aluminium dual pivot m/Shimano Sora STI håndtak

 

 

Er 185-186cm høy med tanke på om størrelsen er rett?

Endret av torstein89
Lenke til kommentar

Gå litt rundt i diverse sykkelbutikker, og se hva de har inne. Burde være gode rabatter på sykler nå, muligens 50% hvis du er litt heldig.

Har ikke noen erfaring selv fra Tiagra eller Sora utstyr, men det anbefales å gå for 105 utstyr eller tilsvarende. Muligens at budsjettet sprekker litt, men gå en runde og se.

Angående størrelse kan jeg tenke meg at du skal ha 54 eller 56. Få betjeningen til å justere inn sykkelen skikkelig, og prøv flere sykler, da vil du klare å føle hvilken størrelse som er riktig. Og husk at størrelsen kan være forskjellig fra merke til merke.

 

Men uansett lykke til med sykkelkjøpet!

Hilsen en lykkelig Specialized eier.

Lenke til kommentar

Anbefaler en sykkel med shimano 105, mye mer robust en tiagra/sora...

Kan ikke komme med noen konkrete modeller, det du burde gjøre er å gå til nærmeste sykkelbutikk å få sjekket opp dette.

 

Kan legge til at rulle er MYE bedre å trø på enn en spinningsykkel, du kan liksom sykle med sykkelen som er perfekt for deg! Du slipper også å ha vondt i ryggen+ de første turene etter vinteren også, noe som du kanskje ville ha fått om du ville ha brukt spinningsykkel :p

Lenke til kommentar
Anbefaler en sykkel med shimano 105, mye mer robust en tiagra/sora...

Kan ikke komme med noen konkrete modeller, det du burde gjøre er å gå til nærmeste sykkelbutikk å få sjekket opp dette.

 

Kan legge til at rulle er MYE bedre å trø på enn en spinningsykkel, du kan liksom sykle med sykkelen som er perfekt for deg! Du slipper også å ha vondt i ryggen+ de første turene etter vinteren også, noe som du kanskje ville ha fått om du ville ha brukt spinningsykkel :p

 

Så den er ikke noe å satse på for en nybegynner?

Lenke til kommentar

med den, mener du rulla?

jo, den funker like bra til alle ;)

Er bare opp til deg hvor mye penger du ønsker å legge i det ;)

 

Hvilke sykkelbutikker har du i nærheten og hvilke merker driver de med?

eller vil du kjøpe brukt?

Nå er det jo slutt på sesongen også, så det vil være en del gode tilbud ute å går i butikkene...

Lenke til kommentar
med den, mener du rulla?

jo, den funker like bra til alle ;)

Er bare opp til deg hvor mye penger du ønsker å legge i det ;)

 

Hvilke sykkelbutikker har du i nærheten og hvilke merker driver de med?

eller vil du kjøpe brukt?

Nå er det jo slutt på sesongen også, så det vil være en del gode tilbud ute å går i butikkene...

 

Tenkte på sykkelen;)

Er en sykkelbutikk som ligger like ved Storo i Oslo, er her jeg studerer nå, men den sykkelen som jeg henviste til på finn er i Arendal og det er der jeg er fra, i tillegg så er det noen bekjente som selger den, så vet jo hvertfall at jeg ikke blir lurt, og hvor jeg skal henvende meg hvis det skulle skjære seg helt..

 

Var innom den butikken på storo en dag, husker ikke akkurat hvilke merker de solgte, men så hvertfall noen bianchi sykler;) De hadde 20% salg og den billigste sykkelen lå på omkring 6000 inklusiv rabatt. Er egentlig litt for mye for min smak:/

 

Skal snart tilbake til arendal så tenkte kanskje å stikke innom noen steder for å sjekke om det er noe salg, men er vel begrenset hva jeg kan finn nytt for 4000-5000 kr..

Lenke til kommentar
med den, mener du rulla?

jo, den funker like bra til alle ;)

Er bare opp til deg hvor mye penger du ønsker å legge i det ;)

 

Hvilke sykkelbutikker har du i nærheten og hvilke merker driver de med?

eller vil du kjøpe brukt?

Nå er det jo slutt på sesongen også, så det vil være en del gode tilbud ute å går i butikkene...

 

Tenkte på sykkelen;)

Er en sykkelbutikk som ligger like ved Storo i Oslo, er her jeg studerer nå, men den sykkelen som jeg henviste til på finn er i Arendal og det er der jeg er fra, i tillegg så er det noen bekjente som selger den, så vet jo hvertfall at jeg ikke blir lurt, og hvor jeg skal henvende meg hvis det skulle skjære seg helt..

 

Var innom den butikken på storo en dag, husker ikke akkurat hvilke merker de solgte, men så hvertfall noen bianchi sykler;) De hadde 20% salg og den billigste sykkelen lå på omkring 6000 inklusiv rabatt. Er egentlig litt for mye for min smak:/

 

Skal snart tilbake til arendal så tenkte kanskje å stikke innom noen steder for å sjekke om det er noe salg, men er vel begrenset hva jeg kan finn nytt for 4000-5000 kr..

Det er relativt få nye sykler til den prisen som er greie sykler å trene en del med, du burde strekke deg mot 105 utstyr på sykkeln hvis du skal ha glede av sykkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...