Gå til innhold

uskarpe bilder når jeg printer ut bilde i photoshop cs2


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal lage et julekort bestående av flere bilder sammen.

 

Det jeg gjør er altså:

1: Starte ps og opprette et nytt layer i mitt format (10*21 cm)

2: Legger jeg inn mine bilder som skal med på julekortet (typisk 3 stk)

3: Resizer bildene til 10 cm bredde, slik at de passer inn på bagrunnslayer og legger de over på layer

 

Sålangt ser alt bra ut, men når jeg printer ut, så blir det uskarpt.

 

Det kan se ut som at bildet som printer ut er "strukke ut" til 10*21 cm, selvom det i utgangspunktet burde være den størrelsen jeg arbeidet på hele tiden. Hva gjør jeg galt?

 

PS: Det nye bagrunnslayer som jeg oppretter helt på starten i 10*21 cm, blir ikke 10*21 cm på skjermen. Arbeidsflaten er mye mindre selvom det står 100 prosent zoom og forholdet skal jo da mellom skjerm og utskrift være 1:1? Skal det ikke være det?

 

Mvh ErlendP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS: Det nye bagrunnslayer som jeg oppretter helt på starten i 10*21 cm, blir ikke 10*21 cm på skjermen. Arbeidsflaten er mye mindre selvom det står 100 prosent zoom og forholdet skal jo da mellom skjerm og utskrift være 1:1? Skal det ikke være det?

 

Skal du printe ut bildet bør det ha minst 200 ppi som oppløsning. Ser du hele bildet i 100% zoom, blir oppløsningen på utskriften såpass lav at bildet blir strukket ut, og da blir uskarpt. 1200x1800 er en grei oppløsning for 10x15 utskrifter, så det nye bildet ditt bør være ca 1200*2520 pixler for å se bra ut på utskriften. (Gir ca 300 ppi - som er fotokvalitet)

Lenke til kommentar

Takk for svar: når jeg printer blir det riktig format (10*21) selvom arbeidsflaten på skjermen ikke tilsvarer 10*21, men det skal kanskje være slik..

 

Problemet er at bildene blir grøtete og uskarpe når jeg printer de, så da er spørsmålet hvordan jeg stiller opp oppløsningen eller antall pixler i bildet (ppi)? slik at det ikke skal bli uskarpt når jeg printer?

 

Mvh ErlendP

Lenke til kommentar
Problemet er at bildene blir grøtete og uskarpe når jeg printer de, så da er spørsmålet hvordan jeg stiller opp oppløsningen eller antall pixler i bildet (ppi)? slik at det ikke skal bli uskarpt når jeg printer?

 

Er ikke PS bruker, så mulig jeg bommer litt her, men det bør være et menyvalg for Canvas size. Der setter du opp 10x21 cm (size), 300dpi (resolution) - eller bare mater inn 1200*2520 pixler.

 

Har du i tillegg satt opp printeren riktig (papir, utskriftskvalitet og slikt), og bruker et godt papir (glossy fra Posten til 29.90/10 stk er et ok valg) bør bildene bli skarpe og fine.

Lenke til kommentar

Hei, du kan tydeligvis nok Photoshop til å resize bilder inn i en kollasj. Det trinnet du mangler er dette:

- Start PS

- File -> New...

Width: 21 cm

Height: 10 cm

Resolution: 300 pixels/inch

 

Du skal nå ha et stort nok bilde til å printe i full kvalitet, og du kan fint klippe inn bildene dine som du har gjort tidligere. I canvas size kan du ikke skrive inn resolution, men bare bildestørrelse. 21 x 10 x 300dpi skal gi et bilde på 2480 x 1181 pixler.

 

Henvisninger til andre programmer er bare tull. På en eller annen måte må man jo lære seg ps, og da er jo forum som dette riktig plass? Alle er jo nybegynnere en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Ville gjort en del ting annerledes her.

 

Når du jobber i PS, tenk pixler, ikke cm eller tommer. Sett opp PS slik at historiepaletten viser minst 50 endringer. Da kan man gå tilbake til hvert enkelt bilde for å gjøre om endringer. Sørg for at alle bildene( og bakgrunn) er i samme fargerom.

 

Først, jobb med bildene hver for seg. Gjør alle justeringer du har tenkt å gjøre. På slike bilder gjør jeg også oppskarping i dette stadiet, før man opp eller nedskalerer. Ikke nedskaler bildene enda. Sørg for at alle bildene har samme oppløsning(300 ppi). Sørg for at du har ønsket utsnitt, spesiellt i bredden

 

Sjekk bredden på dit minste bilde. Hvis det er over 1200 pixler( noe alle digitalkameraer i dag klarer), bruk det som utgangspunkt, og nedskaler de andre bildene til samme antall pixler( i bredden). Bruk bicubic sharper for nedskalering( Image-image size). Man bevarer kvaliteten bedre ved å nedskalere enn ved å oppskalere bilder.

 

Lag et nytt bakgrunnslag, med samme antall pixler i bredden, og 2,1 ggr antall pixler i høyden. Oppløsninen skal være den samme som på bildene.

 

Flytt bildene til den nye bakgrunnen. Plasser de slik du ønsker. Beskjær i høyden hvis nødvendig. Skal du beskjære i bredden, gå tilbake til selve bildet, og bruk historiepaletten for å gå tilbake( før du neskalerte bildet). Slik bevarer du kvaliteten på bildene.

 

Sett inn text og andre ting du ønsker på julekortet. Lagre bildet som TIFF eller PSD, med alle lag.

 

Når du er ferdig med kortet, i maks oppløsning, nedskaler bildet til ønsket størrelse i cm( sørg for at oppløsninger fortsatt er 300ppi). Bruk igjen bicubic sharper.

 

Nå er bildet klart for utskrift.

 

 

PS: Er det mye støy i bildene, er bicubic smoother et bedre valg for nedskalering

Endret av buitre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...