Gå til innhold

Hvor mye oppgraderer PC-en for årlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Harddisk, kabinett og dvd-rom er sisteprioritering. (Raid FTW!)

Skjermkort og prossesor er nøkkelkomponentene, men ram og kjøling for å klokke spiller også inn. Har iløpet av 4-5 år som dataentusiast lagt ifra meg godt over 80k bare hos Komplett.no, og med resten av nettbutikker utelukkende for datautstyr, langt over 100k. Prøver å roe meg nå for tiden og skal prøve å ikke oppgradere noe annet enn harddisk før 2010. Hittil har det gått en 6-7k årlig for å holde pc'n sånn noen lunde oppdatert. :(

Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan min PC funker, jeg spiller alle spill i 1280*960 begrunnet min skjerm som ikke går mer en 1280*1024

(Som jeg ikke bruker til spill)

Men jeg spiller med alt på High eller ultra high kommer an på om det er DX10 eller DX9 ettersom jeg bruker XP og ikke vista

Så lenge jeg kan det så ser jeg ikke et poeng i og skaffe nye deler

 

Frem til nå har min 2 åg gammle PC klart seg fint, selv om den har 2 nye ting i seg i år da

ny Graff kort og ny PSU

Har litt slowdowns i Far cry 2 når jeg til tider ser i rett retning, men jeg regner med det er program feil og ikke data feil siden jeg kjenner et par som har samme feil

 

Men jeg ser på nye deler frem til sommern, da tenkes at jeg bruker cirka 7-8K på

Quad core eller lignende, 6-8GB ram og gjerne et nytt Graff kort

spørs heilt om jeg trenger det pluss jeg river gjerne i ein ny skjerm og bytter ut ein av mine skjerme

Bruker 2 men bare ein e flat screen

 

Jeg ser hvordan det ligger til og om det virkelig trengs, som sagt jeg tror min PC klarer seg fint i 6-8 mnder til uten prob

Lenke til kommentar

Har ikke noe fast budsjett, men har egentlig ikke oppgradert noe annet enn hardiskene siden 2006. Har kun kjøpt en ny strømforsyning siden den andre gikk i stykker, og en skjerm til så jeg kjører dual. Jeg kjører stortsett alt på max i dag så det går jo fint, men så skal de jo sies at jeg fikk et bedre skjermkort enn det jeg hadde i 2006 av garanti årsaker, hvis ikke hadde jeg ikke maxet alt i dag nei, men det tells vell ikke siden jeg ikke betalte for det.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Jeg oppgraderer ikke pc-en, kjøper heller ny hvert eller annethvert år.

Samme her. Har ikke råd til å oppgradere hvert eneste år.

 

Blir det egentlig noe rimeligere?

 

Siste oppgradering for meg var Q6600, P5Q Deluxe og 4GB ram, som etter å ha solgt de gamle delene, kostet meg ca 2300,-

Dersom jeg skulle solgt den gamle og kjøpt en ny pc, tror jeg mellomlegget fort ville blitt 5000,-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

varierer veldig i grunn, det meste er nå 1 år gammelt, noe som er en ny pers, men kosta på meg gtx 280 og en mist 1000w for et par mnd siden. blir vel kanskje nytt hk og cpu + ram over nyttår tenker jeg.

Lenke til kommentar
Men jeg ser på nye deler frem til sommern, da tenkes at jeg bruker cirka 7-8K på

Quad core eller lignende, 6-8GB ram og gjerne et nytt Graff kort

spørs heilt om jeg trenger det pluss jeg river gjerne i ein ny skjerm og bytter ut ein av mine skjerme

Bruker 2 men bare ein e flat screen

 

Jeg ser hvordan det ligger til og om det virkelig trengs, som sagt jeg tror min PC klarer seg fint i 6-8 mnder til uten prob

 

Har lest en del plasser at det å skaffe quad core er i fleste tilfeller overflødig, siden ganske få programer er lagd med tanke på quad core teknologi. Og hvis du skal har mer en 4 gig ram må du nok bytte til Vista, for om jeg husker ritkig takler ikke XP mer en 4 gig.

 

 

Uansett, siste jeg kjøpte PC er vel snart 3 år sida, og da brukte jeg en 4k eller no, om ikke det var litt under. Før det hadde jeg en PC fra 2000, men da var den veldig bra, så har holdt for meg som spiller gamle spill. Men om jeg får stipend i år går det nok en del tusen til en helt ny PC :D

Lenke til kommentar
Og hvis du skal har mer en 4 gig ram må du nok bytte til Vista, for om jeg husker ritkig takler ikke XP mer en 4 gig.
Nesten riktig. For å utnytte mer enn ca. 3,5 GB ram så må du ha et 64-bits operativsystem. Du får både XP 64bit og Vista 64bit, men når du først skal ha 64bit så er Vista å anbefale, med tanke på at XP 64bit visstnok skal ha langt dårligere driverstøtte.
Lenke til kommentar
... Og hvis du skal har mer en 4 gig ram må du nok bytte til Vista, for om jeg husker ritkig takler ikke XP mer en 4 gig.

...

32 bit versjonen av XP støtter opp til 4GB ram, men 2GB er toppen av hva som blir tilgjengelig for applikasjoner, alt over 2GB blir lokalisert til kernel.

Så om du har 3GB ram får altså systemet 1GB for seg selv og aplikasjonene 2GB, har du 2GB deles det mellom system og apps. Det pleier derfor å sies at 3GB er toppen av hva som er fornuftig å ha i en maskin som kjører XP 32 bit, siden systemet i seg selv ikke har så mye behov for over 1GB dedikert minne.

 

64 bit versjonen støtter opp til 16GB ram, hvor det deles etter behov. Dette overstyres selvfølgelig av hva hovedkortet støtter.

 

Edit: Som teletubbiekid sier.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Nå skal det med en gang sies at jeg absolutt ikke holder maskinen oppgradert for å kjøre de aller nyeste grafikkmonstrene på maks. Kjøpte PC for ca to år siden, og gjennomfører i høst min første oppgradering.

'Nytt' 8800 GTS 512 MB, en ekstra DVD-ROM og ekstra harddisk. Neste oppdatering etter det blir nok noe større. Det kommer an på hva som kommer på markedet, men det ser ut til at jeg i det minste må bytte ut hovedkortet for å få PCI-E 2.0 og samtidig kjøpe en budsjettsprisa 4-kjerner og noe mer RAM.

Lenke til kommentar

8-9 år siden jeg kjøpte stasjonæren, har ikke oppgradert den bortsett fra nettverkskortet som tok kvelden når lynet slo ned i huset.

 

Kjøpte en laptop for 1-2 år siden for 10 000,-, og neste gang jeg skal kjøpe noe nytt så blir det en helt ny stasjonær maskin, tenker det blir om 3-5 år, med dagens pris blir det til 10 000,- kroner, men selvsagt langt billigere om 5 år.

 

Så jeg bruker absolutt ikke mye penger på datautstyr.

Lenke til kommentar
... Og hvis du skal har mer en 4 gig ram må du nok bytte til Vista, for om jeg husker ritkig takler ikke XP mer en 4 gig.

...

32 bit versjonen av XP støtter opp til 4GB ram, men 2GB er toppen av hva som blir tilgjengelig for applikasjoner, alt over 2GB blir lokalisert til kernel.

Så om du har 3GB ram får altså systemet 1GB for seg selv og aplikasjonene 2GB, har du 2GB deles det mellom system og apps. Det pleier derfor å sies at 3GB er toppen av hva som er fornuftig å ha i en maskin som kjører XP 32 bit, siden systemet i seg selv ikke har så mye behov for over 1GB dedikert minne.

 

64 bit versjonen støtter opp til 16GB ram, hvor det deles etter behov. Dette overstyres selvfølgelig av hva hovedkortet støtter.

 

Edit: Som teletubbiekid sier.

 

Stemmer det at operativ systemet spiller en rolle her. Hadde nesten glemt det. Men Det du sier at 2 gig blir satt av til applikasjoner kan vel forandres? Mener å ha lest at man kan sette det til 3 gig ved å redigere noe i en boot.ini fil eller no sånt >_>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...