Gå til innhold

Hvilken type stativhode mener du er best


Anbefalte innlegg

Hvilken hode er det du har,link ?

 

Det er dette fra Manfrotto

 

Benro og Jobu Design lager også forskjellige gimbals,

med her er et alternativ som er mye billigere.

 

edit

Til Snekkern: Med en tung 400mm eller større, så tror jeg en gimbal har mer for seg enn et kulehode. Mulig sidekick er like bra, men ser for meg mere stress på objektivfoten.

 

 

Den RRS hodet som ragamuffin viser bilde av, var også med i min "want to buy" liste.

Endret av arela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om pris ikke var et problem, ville jeg gått for RRS. Et stort kulehode på et stort, tungt og stabilt stativ, samt et mindre kulehode på et portabelt stativ. Jeg ville også plukket opp L-plate og diverse plater. De har dessuten også en del niftig blits-tilbehør...

 

Jeg klarer meg forøvrig lenge med Manfrotto 055XPROB og 488rc4 og 808rc4 (på hvert sin midtsøyle) vil jeg tro.

 

(Berlebach frister definitivt også...)

Lenke til kommentar
Om du ønsker å ta panoramabilder kan jo et treveis stativ også være hendig.

Er ikke så sikker på at trevies-hode er 100% effektivt til panoramabilder, da det er viktig å la objektivet stå mest mulig i samme posisjon, for det er tross alt bakdelen av kamera som skal flyttes (om du skjønner hva jeg mener). Dersom panorama bilder var det som sto i snekkerns hode (noe jeg ikke fikk intrykk av) ville jeg heller vurder noe slikt

 

Over til topic. Vil tro (uten at jeg har kjempe mye erfaring å bygge på) at kulehode er det greieste til fulgefoto, da det er enklere å justere raskt.

 

Skjønner hva jeg mener og du har selvsagt rett i at det ideelle er det du linker til, _men_ om du skal velge mellom kulehode og vanlig 3-veis er nok 3-veis best til panorama. Kun marginalt selvsagt, men prøvde bare å trekke positive/negative sider om begge typene.

Lenke til kommentar
Hvilke fordeler tror du at du får med trådutløser på det du fremstiller som panorering?

 

Trådløs utløser til fugler hvor du er fysisk borti kameraet = :thumbdown:

 

Bruk fingern på utløseren du... Ang stativ/hode så er ikke slike typer som du har linket opp bilde av det mest brukte av fuglefotografer med stor tele... Vet ikke hvor stort objektivet ditt er, men du som snakket om at 400mm er must har vel noe slikt, og da vil et slikt kulehode som jeg har være et must mener jeg... Små kulehoder vil gjøre at det hakker osv osv... Kulehode er i de aller fleste tilfeller det beste, for videohode har kun en ekstrafunksjon som gjør at du kan ta "siktet" vertikalt, og det skjer ca aldri, og de gangene du trenger det er ikke kulehode noe problem...

 

Trådutløser var vel feil å kalle det,min feil det.

 

 

Jeg tenkte da på fjernkontroll,en slik som dette benytter jeg.

 

15928.jpg

 

Når jeg benytter et treveishode så kan jeg styre hele kameraet med en spak i venstre hånd og sitte med utløseren i høyre hånd klar til å ta de bilder jeg ønsker menst fuglen er i bevegelse og jeg kan låse kamera/objektiv med samme hånd som jeg styrer dette med når fuglen setter seg og hele tiden være klar til å ta bilder, dette mener jeg gir ferre rystelser i kamera/objektiv enn ved kulehode der en må styre kamera med ene hånden og låse det med den andre,i tillegg får en da mere rystelser ved å bruke utløserknappen på kameraet .  :hmm:

Lenke til kommentar
Hvilke fordeler tror du at du får med trådutløser på det du fremstiller som panorering?

 

Trådløs utløser til fugler hvor du er fysisk borti kameraet = :thumbdown:

 

Bruk fingern på utløseren du... Ang stativ/hode så er ikke slike typer som du har linket opp bilde av det mest brukte av fuglefotografer med stor tele... Vet ikke hvor stort objektivet ditt er, men du som snakket om at 400mm er must har vel noe slikt, og da vil et slikt kulehode som jeg har være et must mener jeg... Små kulehoder vil gjøre at det hakker osv osv... Kulehode er i de aller fleste tilfeller det beste, for videohode har kun en ekstrafunksjon som gjør at du kan ta "siktet" vertikalt, og det skjer ca aldri, og de gangene du trenger det er ikke kulehode noe problem...

 

Trådutløser var vel feil å kalle det,min feil det.

 

 

Jeg tenkte da på fjernkontroll,en slik som dette benytter jeg.

 

15928.jpg

 

Når jeg benytter et treveishode så kan jeg styre hele kameraet med en spak i venstre hånd og sitte med utløseren i høyre hånd klar til å ta de bilder jeg ønsker menst fuglen er i bevegelse og jeg kan låse kamera/objektiv med samme hånd som jeg styrer dette med når fuglen setter seg og hele tiden være klar til å ta bilder, dette mener jeg gir ferre rystelser i kamera/objektiv enn ved kulehode der en må styre kamera med ene hånden og låse det med den andre,i tillegg får en da mere rystelser ved å bruke utløserknappen på kameraet .  :hmm:

 

Om det er så mørk og krevende at lukkertiden ikke tillater at du bruker fingeren på utløseren er det for mørkt/krevende til at fuglen sitter stille uansett...

 

Til fuglebilder er det ikke i mine øyne noen vits å dulle med snor- eller trådløst-utløser... Jeg tar makro på 1/2 som blri skarpe uten trådløst og uten alle 3 bena i bakken... og få fugler som stiller stille nok til å bruke 1 sek lukkertid eller mer, så jeg mener det er bortkastet.

Lenke til kommentar
Ett lite spørsmål:

 

Har ett Bilora Pro Combi 2 stativ som jeg egentlig er ganske fornøyd med, men det er 3veis-hode som står på og jeg er lysten på kulehode..

 

Tror dere det er mulig å bytte ut hodet på stativet og om det er det, er det noe jeg må ta hensyn til ved bestilling?

 

Det er fult mulig.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry12316424

 

Men det er lurt og kjøpe et som er anbefalt og tåler over 4 kg kameravekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men det passer ikke på Velbon Sherpa 600R,fordi stativet har en mye tynnere skruv som hode skal festes på

 

Så skruen er ikke reverserbar?

Nei skruen er fast i midsøylen,eneste mulighet er å få tak i en overgang,men gidder ikke knote så jeg skal legge det ut for salg med det orginale hodet.

 

Tenkte bare jeg skulle nevne det, har sett at reverserbar skrue har vært diskutert på noen forum, men husker ikke hvor og hvilken Velbon modell det var.

Lenke til kommentar
Men det passer ikke på Velbon Sherpa 600R,fordi stativet har en mye tynnere skruv som hode skal festes på

 

Så skruen er ikke reverserbar?

Nei skruen er fast i midsøylen,eneste mulighet er å få tak i en overgang,men gidder ikke knote så jeg skal legge det ut for salg med det orginale hodet.

 

Tenkte bare jeg skulle nevne det, har sett at reverserbar skrue har vært diskutert på noen forum, men husker ikke hvor og hvilken Velbon modell det var.

 

Snu hodet rundt, så ligger overgangsskruen der. Må bare ha et stort skrujern for å få den ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...