Gå til innhold

Hva er egentlig polities lønn?


Renox

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer selv å studere på Politihøgskolen, er fortsatt litt i tvil på grunn av lønna. Hva er egentlig polities lønn, dette da med tillegg og litt overtid inkludert i året. Kan yrket sammenlignes med et annet et med samme lønn?

 

Ellers, vil politiet få bedre lønn i framtida? Med risikotillegg osv. Er ikke før 2 år jeg eventuelt skal søke meg inn på phs.

 

 

Setter stoor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Hvis jeg ikke tar helt feil nå så pleier det vel ligge på 280 000 i året, med unntak av Hordaland Politidistrikt, der har de 300 000 i året fra begynnelsen av.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Eventuelt risiko tillegg er så lite at det ikkje vill ha noke særlig å seie i praksis. Av dei tillegga som har mest å seie er kvelds og nattillegga. Ein av fordelane i politiet er lav pensjonsalder og ekstremt stabil arbeidsplass. Får du jobb i politet så har du den jobben til du dør eller opptrer meget uaksomt.

 

Etter å ha søkt litt rundt så ser det ut som at totalt sett så får en nyutdanna politimann utbetalt 320.000 kroner i året i startlønn. Dette er lavt men ikkje katastrofalt dårlig betalt.

Regner med at det blir meir fokus på lønn for politiet i tida frammover så lønna vil sikkert gå opp. I tillegg så har politiet ein variert arbeidsdag noke som gjer at trivselen på jobb er høg.

 

Når du skal velge yrke så er trivsel og interese det som er viktigast. På generelt grunnlag så har dei artige yrka lav lønn og dei kjedelige har høg. Så her må du velge varierte arbeidsoppgåver til lav lønn eller statisk skrivebordsjobb til høg lønn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Eventuelt risiko tillegg er så lite at det ikkje vill ha noke særlig å seie i praksis. Av dei tillegga som har mest å seie er kvelds og nattillegga. Ein av fordelane i politiet er lav pensjonsalder og ekstremt stabil arbeidsplass. Får du jobb i politet så har du den jobben til du dør eller opptrer meget uaksomt.

 

Etter å ha søkt litt rundt så ser det ut som at totalt sett så får en nyutdanna politimann utbetalt 320.000 kroner i året i startlønn. Dette er lavt men ikkje katastrofalt dårlig betalt.

Regner med at det blir meir fokus på lønn for politiet i tida frammover så lønna vil sikkert gå opp. I tillegg så har politiet ein variert arbeidsdag noke som gjer at trivselen på jobb er høg.

 

Når du skal velge yrke så er trivsel og interese det som er viktigast. På generelt grunnlag så har dei artige yrka lav lønn og dei kjedelige har høg. Så her må du velge varierte arbeidsoppgåver til lav lønn eller statisk skrivebordsjobb til høg lønn.

 

Er helt enig i det du sier her. Trivsel kommer foran lønn! Hittil er det PHS som virker mest interessant for meg. Lønnen er jo levbar. Hvordan er den i forhold til tømrere, rørleggere og elektrikere? Bare lurer:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nyutdannet politimann tjener 280 000 kr i året. Dette er før overtidstillegg osv

 

280 er jo da grunnlønna. Leste en plass på nettet (husker ikke hvor) at en i tillegg til grunnlønna kunne plusse på en 100 000 - 150 000 med diverse tillegg. Stemmer dette, eller er det bare tull? De tallene som ligger ut, at de fleste politimenn tjener rundt 320 000 i året, er det litt i underkant eller er det kanskje i overkant?

 

Håper noen kan svare meg angående lønna. Har et lite dilemma gående; Jeg har sinnsykt lyst til å bli politi, men jeg har også lyst til å tjene greit (350-400).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...