Gå til innhold

Vurderer lån for førstegangslån til leilighet, hva legges vekt på


Christian86

Anbefalte innlegg

jeg vurderer å kjøpe nå når prisene på leigheter er på vei nedover, men her hjemme blir vi ikke enig om hva som teller og hvor mye jeg kan låne.

 

Jeg antar at å prute rundt 100-150 k på en leilighet er mulig, men legger til grunn følgende

 

Kjøpspris: 850 000 - 900 000

EK fritt: 150 000 kr (I tillegg til formue)

 

Formue: 820 000 kr

Renteinntekter: 65 000 kr

Fastlønn: 310 000 kr

Variabel lønn bijobb: 25 000 kr - 30 000 kr

Studielån: 245 000 kr

 

 

Er det urimelig å tro jeg kan låne rundt 800 000 alt ettersom hva leiligheten koster med det jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt brukes 3 ganger inntekt som tak for hva du kan låne.

Ved en lånesøknad vektlegges at du har en ryddig økonomi og at du virker som en troverdig person til å kunne klare å handtere lånet. Du må selge deg selv.

 

Andre faktorer er om du har BSU, noe som ofte er veldig positivt i bankers øyer.

 

Ta turen innom en bank med hvor du har satt opp et realistisk budsjett med ALLE måndlige og årlige utgifter, samt at du har tatt høyde for ca 2 prosents renteoppgang. Har du fortsatt noe til overs da burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Kjøpspris: 850 000 - 900 000

EK fritt: 150 000 kr (I tillegg til formue)

 

Formue: 820 000 kr

Renteinntekter: 65 000 kr

Fastlønn: 310 000 kr

Variabel lønn bijobb: 25 000 kr - 30 000 kr

Studielån: 245 000 kr

Vet ikke om jeg skjønte dette helt, men med formue på 820.000 trenger du vel ikke låne 800.000 hvis leiligheten koster mellom 850 og 900 k?

 

Banken kommer nok til å spørre om du har bil! Det er en relativt stor utgift.

 

Dessuten spiller det kanskje en rolle hvor du kjøper. Endel banker vil heller gi lån til en sentrumsnær leilighet i Oslo enn et hus midt på Finnmarksvidda. Den ene er lett å få solgt så lenge man er villig til å gå ned i pris.

Lenke til kommentar
Forumen er vel verdier i andre eiendeler? (les: ikke cash)

Nja, tror det inkluderer penger også for i skattelistene så står jeg oppført med en formue på litt over 100k og jeg vet ikke om noen eiendeler jeg eier som har så stor verdi. Har i grunn bare penger i banken :)

 

Definisjonen av formue er uavhengig av hva som står oppført i skattelistene.

Lenke til kommentar
Kjøpspris: 850 000 - 900 000

EK fritt: 150 000 kr (I tillegg til formue)

 

Formue: 820 000 kr

Renteinntekter: 65 000 kr

Fastlønn: 310 000 kr

Variabel lønn bijobb: 25 000 kr - 30 000 kr

Studielån: 245 000 kr

Vet ikke om jeg skjønte dette helt, men med formue på 820.000 trenger du vel ikke låne 800.000 hvis leiligheten koster mellom 850 og 900 k?

 

Banken kommer nok til å spørre om du har bil! Det er en relativt stor utgift.

 

Dessuten spiller det kanskje en rolle hvor du kjøper. Endel banker vil heller gi lån til en sentrumsnær leilighet i Oslo enn et hus midt på Finnmarksvidda. Den ene er lett å få solgt så lenge man er villig til å gå ned i pris.

 

Jeg vil låne 800 000 av flere grunner, men dels fordi jeg føler det er greit å ha en buffer enn så lenge jeg dels er i prøveperiode på jobben. En annen ting er renteinntektene det generer, så ja, det er cash.

Ca 820 000 kr står nå på fastrenteinnskudd med 7,5 rente.

 

Nei, bil har jeg ikke, er oslo/oslo øst, men stort sett steder nærme tog (holmlia/hauketo) eller mortensrud, langs linje 3 på tbanen.

Lenke til kommentar

Det som legges vekt på er evne & vilje ..

 

Altså , hvor mye en kan låne . Det trur jeg ingen har noe fasit på . Alt avhenger av hvor store utgifter du ellers har : Billån ,studielån og annen gjeld.

 

Har du unger eller kone/dame du må forsørge så er det enda verre.

 

Men jo høyere inntekt desto mer kan du låne . Har du egenkapital så kan du låne en god del mer . 40% Egenkapital+ kausjonist = uante muligheter .

 

Du sier at du har 800 000 k i formue , så det betyr at du skal bruke det som egenkapital ?

 

Jeg tror ikke du vil ha noe problem å låne det beløpet du ønsker. Men såpass mye egenkapital så anbefaler jeg skandiabanken .

Lenke til kommentar

Var i banken for tre dager siden selv, og det DnB Nor krevde, var følgende:

 

20% EK av kjøpssum.

Mulighet for å betjene opptil 3% høyere rente.

At du etter lånet har nok penger til klare deg på SIFO-budsjettet. (www.sifo.no)

Du kan låne 3 ganger din egen inntekt i normale tilfeller.

 

Dette var vilkårene for ordinært lån. Førstehjemslån er antakeligvis ikke så høyt krav til EK, men ellers vil de nok fortsatt kreve de andre punktene oppfyllt.

 

- Jan Erik

Lenke til kommentar
At du etter lånet har nok penger til klare deg på SIFO-budsjettet. (www.sifo.no)

Du kan låne 3 ganger din egen inntekt i normale tilfeller.

 

Dette er en selvmotsigelse og tyder på at den personen du snakket var en selger og ikke en kredittsaksbehandler. Det er sikkert enkelt å blafre rundt med 3x inntekt regelen men etter å ha hvert på innsiden i bank så kan jeg fortelle at det regnes bitte litte granne mer komplekst enn tre ganger. SIFO er et mye bedre utgangspunkt.

 

a) Har du 150' i inntekt får du da 450' i lån?

b) Har du en mill i inntekt får du da 3 mill i lån?

 

Nei!

a får ikke lån, mens b fort får 5 eller 6 ganger'n i lån.

Lenke til kommentar

Det som KS skildrer stemmer 100%. Jeg jobber selv i bank med kredittsaker.

 

Man sa ofte før at man fikk 3x bruttoinntekt i lån, men det er litt mer komplisert enn det.

 

Har selv gitt lån til kunder utover 3 x inntekt. Og det gis på bakgrunn av kundens økonomiske evne til å planlegge (sparing/buffer, ingen kortsiktig gjeld) samt kostnadsbildet til kunden (hytte, antall biler, barn, SFO, kone/samboer + + +)

 

Mitt tips til alle som i nærmeste tid skal søke om lån/refinansiere:

- nedbetal kortsiktig gjeld

- opparbeid deg en bufferkonto; vis evne til å spare.

 

Kunder som ønsker å bytte bank, men som har kortsiktig lån (GEMoneyBank, Citifinancial, Mastercard) blir i dagens marked avslått med engang, da det viser at kunden "lever" over evne gitt deres inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...