wtfpwns Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 (endret) har en Dell XPS M1710 fra sen-sommeren 2006. plutselig en dag ville ikke maskinen lenger enn dell loadingscreen før skjermen gitt i standby svart. jeg kjørte opp boot menu og loadet CD-rommen med "drivers and utilities" CDen fra dell. etter flere timers testing var det endelig videokortet sin tur, hvorpå jeg fant ut at minnet på kortet (GPU) var gåent. ifølge dell har garantien gått ut. selv mener jeg at DERES garanti er gått ut, men siden de har solgt den til meg i norge til privat bruk er jeg dekket av forbrukerkjøps loven i 5 år. dataen har ikke synlige merker etter fall eller lignende. er ikke advokat, og har glemt alt jeg lærte om dette i bedøktimen på vidregående. noen som vet noe mer om dette? ser frem til svar =rettet for skrivefeil= Endret 27. oktober 2008 av wtfpwns
Svenni212000 Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Du tar nok feil.. Det finnes ingen lover av noen slag når det gjelder garanti. Lengde og villkår for garanti er det produsenten selv som bestemmer. En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien. Det den norske lov derimot gir deg er 5års reklamasjonsrett. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett
wtfpwns Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Du tar nok feil.. Det finnes ingen lover av noen slag når det gjelder garanti. Det den norske lov derimot gir deg er 5års reklamasjonsrett. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett så det du sier (og det jeg har forstått av artikklen) er at siden dell har satt 1års garati på varen så kan jeg ikke kreve dette som reklamasjonsrett? jeg kan jo argumentere mot dell her og si at siden de tilbyr forlenget garati på 3 år må det være minst 3 års reklamasjonsrett etter normal bruk. hvordan ville du gått frem for å kreve en slik rett? takk for informativt svar
obergeru Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg ville kontaktet Dell og henvist til kjøpsloven. Hjelper ikke dette må du kontakte forbrukerrådet.
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 så det du sier (og det jeg har forstått av artikklen) er at siden dell har satt 1års garati på varen så kan jeg ikke kreve dette som reklamasjonsrett? Det han sier er at garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting. Har garantitiden gått ut så skal du altså benytte reklamasjonsretten din. Meld derfor tilbake til butikken og si du ønsker å benytte deg av reklamasjonsretten, og spør hvor du skal sende inn maskinen. Dersom saksbehandleren du snakker med prøver seg med å si at garantien er gått ut, be om å snakke med lederen til personen, og PRESISER at det er REKLAMASJONSRETTEN du ønsker å benytte. Lykke til, og stå på!
nomore Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg ville kontaktet Dell og henvist til kjøpsloven.Hjelper ikke dette må du kontakte forbrukerrådet. Dette er en handel mellom en privatperson og en bedrift og havner dermed under forbrukerkjøpsloven. Dette er veldig viktig. Kjøpsloven omhandler salg mellom privatpersoner og mellom bedrifter. Så, i følge forbrukerkjøpsloven har man 2 eller 5 års reklamasjonsrett. 5 år gjelder på alt som er ment til å vare vesentlig lengre en 2 år. Så i dette tilfelle vil eg påstå at vi snakker om 5 års reklamasjonsrett.
christian1986 Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Du tar nok feil.. Det finnes ingen lover av noen slag når det gjelder garanti. Det den norske lov derimot gir deg er 5års reklamasjonsrett. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett så det du sier (og det jeg har forstått av artikklen) er at siden dell har satt 1års garati på varen så kan jeg ikke kreve dette som reklamasjonsrett? jeg kan jo argumentere mot dell her og si at siden de tilbyr forlenget garati på 3 år må det være minst 3 års reklamasjonsrett etter normal bruk. hvordan ville du gått frem for å kreve en slik rett? takk for informativt svar Hvorfor så mye styr? Forbrukerrådet har fått slått fast at det til og med på mobiltelefoner skal være 5 års reklamasjonsrett... Hvorfor skulle ikke du da ha det på en pc? Når det gjelder videre framover ville jeg levert inn maskinen min til dell, slik at de fikk se på feilen. Om de da, etter å ha sett det selv fremdeles mener du skal dekke det, så er det bare å gå til forbrukerrådet. Ligger et fint skjema på denne siden: http://forbrukerportalen.no/temaer/garanti..._forbrukerradet Om du ikke er skyld i det hele, så gir dell seg helt sikkert. Dell er en stor aktør, og kjenner godt til denne reklamasjonsretten. Eneste problemet er at bedrifter ikke liker at folk benytter seg av den, og de opplyser av naturlige årsaker aldri om at du faktisk har den rettigheten...
wtfpwns Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 takk for hjelpen, det var et slik svar jeg lette etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå