Gå til innhold

Defekt harddisk - hente ut data

JonH

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevde i dag at harddisken i min bærbare toshiba var død. Etter en liten undersøkelse hos en jeg kjenner som har god teknisk innsikt, ble den erklært helt død. Prøvde tilfeldigvis å starte knoppix fra cd og det viste seg at den ikke var helt død likevel. I konqueror kommer c-partisjonen kommer opp som sda1 og alle filene virker intakt. D-partisjonen kommer opp som sda2 men uten noen filer. I Qtparted vises begge partisjonene med riktig størrelse og ledig plass, med sda1 som aktiv.

Kan D-partisjonen være defekt slik at det ikke er mulig å hente ut noe fra den, eller trenger jeg et gjenopprettingsverktøy av et eller annet slag? Er ikke spesielt erfaren med linux, så det er fint om det blir enkelt forklart :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En alternativ metode er å koble disken til en vanlig PC med et USB adapter. Så kan du bruke Windows programmer (f.eks Recuva eller GetDataBack) for å hente ut filer.

• 3 uker senere...
Skrevet

Har nå kjøpt eksternt kabinett og testet GetDataBack men finner ingen filer i det hele tatt. Setter jeg disken i den bærbare og starter med live-linux har jeg faktisk klart å åpne en hel del filer! Hvordan kan jeg få kopiert de til en annen disk? Har forsøkt usb-stick samt en ekstern usb/firewire-disk men får ikke kontakt med noen av dem. Mangler også nett-tilgang i linux.

Skrevet

Hører ingen ulyder. Når jeg kobler den til via usb kommer den opp som ny hardware. Den ligger også under trygg fjerning av hardware. Testet nettopp HDDScan uten å finne disken. Når den er tilkoblet låser de fleste programmene seg, så det kan være en driverfeil eller noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...