Gå til innhold

Bryllupsbilder, etikette? Hvordan skal man oppføre seg?


Anbefalte innlegg

Neste år så skal søstra til dama gifte seg, de skal ha proff fotograf, men jeg skal kanskje være med som ekstra så jeg får prøvd meg ut, og da lurte jeg på, hva er etiketten for en fotograf i ett bryllup? Hvor kan han gå/stå osv.?

 

Kom gjerne med tips til evt. bilder også, trenger tips til det meste da jeg aldri har vært i ett bryllup engang :blush:

Anbefalt utstyr til dette er også godt mottatt ;)

 

På forhånd: takk ;)

Endret av Zaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VIKTIG: Ikke gå i veien for fotografen. Han får betalt for å gjøre en jobb. Utnytt heller muligheten til å få litt andre vinkler på bildene enn det fotografen tar.

Det er også vanlig at hobbyfotografer lar være å instruere motivene.

 

Det er fire hovedområder for bilder:

1. inne i kirka/vielseslokalet. Her er det mørkt, alt går fort, og ingen venter på fotografen. Ha kameraet klart, bruk lyssterkt utstyr.

Det har etter hvert blitt vanlig å lene seg ut fra kirkebenkene når bruden kommer inn og når brudeparet går ut. "Alle" gjør det, så vær forberedt på skuldre, bakhoder og rygger. Det er IKKE vanlig å gå ut i midtgangen eller på annen måte sette seg i fokus. Det er de som gifter seg som skal få oppmerksomheten. Blitz er ok ved inn- og utgang, men jeg synes man skal unngå å bruke blitz under selve seremonien. Det kan virke forstyrrende med for mye knipsing og kameralyder også, så vær litt forsiktig her.

 

2. Ute på kirketrappa. Her er det vanlig at familie og venner får ta bilder av brudeparet, forlovere, foreldre, evt barn osv. Sjelden at den innleide fotografen er med her. Her står du ganske fritt som "ivrig amatør" til å ta litt kommando, få dem til å stå tett nok, kysse, se på hverandre osv. Viktig å få med seg alle kombinasjoner. (Brudeparet alene, brudepar + forlovere/brudepiker, brudepar + foreldre, og evt brudepar, foreldre og søsken)

 

3. Den profesjonelle fotograferingen. Her er det ikke vanlig at mange er med, som regel bare brudeparet, fotografen, brudepiker, forlovere, og av og til én utvalgt "reservefotograf". Hvis du er denne reservefotografen, se det jeg skrev helt øverst. Her gjelder det å holde kjeft og få gode bilder uten å være i veien.

 

4. Middagen/taler/festen. Her tar "alle" bilder, og med mindre du blir spurt om å dokumentere noe spesielt gjelder det bare å få vanlige "partybilder". Her forventer alle å bli tatt bilde av, og det formelle er mer eller mindre over, så her er det ikke så mange spesielle bryllupsregler å forholde seg til.

 

Overlater utstyrsvurderinger til noen som har bedre peiling på det. Jeg har tatt bilder i tre bryllup i høst med mitt Canon S2 IS. I ett av bryllupene endte bildet opp på takkekortet. Savnet lys, men ellers gikk det greit. Sikkert en fordel med bedre utstyr, men det er vel så viktig å kjenne det kameraet man har med seg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du skal sikkert ta bilder under selve vielsen også? Da bør du de som skal gifte seg sjekke med presten om hva han mener, har vært borti noen som ikke vil at fire personer skal fly rundt beina til presten en hel vielse. Dessuten ser det veldig dumt ut hvis vielsen blir filmet og man er med på hele filmen....

 

Utstyr skal jeg ikke gå så mye innpå, det spørs jo hvor du sitter. Men noe lyssterkt er jo selvsagt det beste, kirker er jo som oftes dårlig opplyst (iallefall de "gamle, gode" kirkene). Hvis du sitter et stykke bak, er jo en 70-200MM grei å ha, da kan man slippe å bevege seg så mye/ofte. Blits er jo selvsagt kjekt å ha.

For å ta nærbilder, snik deg opp under en sang, knips de bildene du vil ha og snik deg ned igjen. Da fortyrrer du minst mulig. Er det knallsol ute, ta bilder på kirketrappa med blits for å fjerne skygger og lignende.

 

Ved eventuelle familiebilder bør det være så få som tar bilder samtidig (helst bare deg) slik at ikke alle ser hver sin vei. I ettertid kan du jo dele ut bilder til de som ønsker det.

 

Under festen er det vel som oftes fritt frem (iallefall hvis det ikke er alt for høytidelig), men det samme gjelder der, forstyrr så lite som mulig, iallefall under taler og lignende. Pass på å få bilde av alle gjestene, det er fort gjort at noen blir glemt.... Sist bryllup jeg var i tok jeg bilder av alle gjestene før de gikk inn til middagen, da får man iallefall bilder av alle, men er man 150 stykker blir det jo vanskeligere (var vel ca 65 da jeg tok sist)

 

Ta i RAW, da har du mer å gå på i etterbehandlingen.

 

Og ikke minst, hvis du ikke har gjort det før, ikke ha for høye forventninger til at det skal bli fantastiske bilder, det samme gjelder forsåvidt de du tar for.... Og ikke glem å nye festen du også.....

 

PS: Vielser er åpne for alle, så "snik deg inn" i en vielse og øv deg litt.... ;)

Blir sikkert sett dumt på når du skal gratulere da men...

Lenke til kommentar

Tusen tusen tusen takk for kjempebra oppsummering, fotograf er faktisk enda ikke bestilt og har ikke snakket med fotografen enda, noe jeg bør snakke med han om/avklare?

 

Edit:

Jeg har sagt ifra til søstra til dama at det blir som det blir, og vil ikke gi noen garanti for noe som helst, ho ba meg ta bildene men jeg vil ikke ta på meg ansvar for noe så viktig som det uten erfaring!

 

Og : jeg stikker ikke innom en fremmeds vielse for å ta bilde :p

 

(Og for de som lurer, jeg tar ikke betalt eller noe, jeg er bare kjempeglad for muligheten til å lære litt)

Endret av Zaft
Lenke til kommentar

Du må nesten høre med fotografen om du får lov til å ta bilder da han poserer osv, de fleste er vel egentlig ikke interessert i at andre, utenforstående, står å fotograferer oppsettene dems.. =)

 

Ellers i kirka er det presten som bestemmer. Varierer veldig mye. Engang stoppa faktisk presten en vielse litt halveis så jeg fikk macro shots av ringene mens de tok på ;O andre lar deg ikke komme bak alteret engang :=)

Lenke til kommentar

Det er stort sett bare vanlig med proff fotograf til selve fotosesjonen, mitt pkt nr 3. Det foregår enten ute på et forvalgt sted, eller i studio etter avtale med fotografen. Var i bryllup til en fotograf, han hadde ordnet alt selv og hadde nærmest bare med seg en til å trykke på utløserknappen.

Sjelden med proffe fotografer i kirka eller under middagen.

 

Når det gjelder det som blir skrevet om foto under vielsen - det er KJEMPEVIKTIG at du gjør avtale med brudeparet (evt via forlovere), samt presten, i forveien. Jeg har vært borti brudepar som ser på selve kirkeseremonien som en så høytidelig ting at de ønsker å ha minnene bare i hodet, og ikke ønsker å bli forstyrret av fotografer og blitzing.

 

Jeg har også vært i bryllup hvor det er to videokameraer på stativ + et håndholdt, slik at ikke et eneste snufs, kremt eller 'ja' skal slippe unna. Hver sin smak, men det er ikke noe gøy å ha vært "den forstyrrende tullingen med kamera" hvis brudepar og gjester er av den litt mer høytidelige typen.

Lenke til kommentar

Heller tvilsomt at fotografen er veldig interessert i at du tar bilder samtidig... Men hvis bildene blir tatt ute, så kan du jo bare henge deg på han, og når han er ferdig kan du jo bruke de stedene/oppstillingene han brukte. (Regner med at han sikkert har en del ymse lysremedier med seg da men.....)

 

Og : jeg stikker ikke innom en fremmeds vielse for å ta bilde tongue.gif

 

Feiging!! :tease:

Lenke til kommentar

Kommunikasjon er undervurdert... det går helt fint å spørre en proff fotograf om hvordan han stiller seg til at du tar bilder, hva du bør gjøre og ikke gjøre. Dette er mye bedre å ta på forhånd enn at du får blikk som sier at du bør gå å brenne i ett annet fylke.

 

Det viktigste er å kjenne utstyret så godt at du kan tilpasse deg raskt, da det kreves ofte helt andre innstillinger innendørs vs utendørs.

Lenke til kommentar

Det eg pleier å gjere er å ta ein kaffe saman med paret nokre dagar i førevegen og høyre på kva dei ønskjer seg. Som regel vil dei berre at du ikkje skal vere sky, og få med deg så mykje som mogeleg heile tida. Bra ting. Du er nødt til å vere over alt på ein gong. Inne i kirka kan du snike deg diskret rundt omkring og få litt forskjellige vinklar på ting. Vil du ha gode bilete er du nødt til å gå ut i midtgangen når bruda kjem inn og paret går ut igjen. Å stå der berre nokre få sekund er som regel nok. Prøv å vere på høgget og kom deg heilt bakerst i kirka før dei begynnar å gå ut. Å gå litt nær under sjølve seremonien pleier å gå greit så lenge du ikkje tek over heile showet. ;) Ikkje alle prestar som er så glad i å ha fotografen så nær, men det er brudeparet du er på jobb for, ikkje presten. Sant seiast, så har eg faktisk aldri vore borti nokon prest som har brydd seg. Gjer deg liten og ver stille og diskret, gjerne bruk tele, så går det nok bra. Hugs at du er på jobb og er nødt til å jobbe for å få gjort jobben din. Den "ordentelege" fotografen brukar sikkert berre ein snau time, og då kan du enten ta deg ein liten pause, eller fotografere litt gjester og sånn. Hugs blits til middagen og festen etterpå, det er som regel dempa belysning og derav dritmørkt. Fotografer maten når den kjem på bordet, alle som held tale +++++ Med andre ord, ta bilde av ALT.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

da har de gått igjennom økonomien sin og fant ut de ikke skulle ha en fotograf, da spurte de meg og de vet jeg ikke har mye erfaring og at jeg bare skal PRØVE å få bedre bilder enn de med engangskamera osv.. noen som har noen tips nå? gjerne bilde-eksempler av ting som jeg BURDE få tatt bilde av f.eks ;P

Lenke til kommentar

OffTopic;

Merkelig framstilling av proffe fotografer..

 

Dere får det til å høres ut som at alle proffe fotografer som tar oppdrag i bryllup osv er sure grinebitere som helst ønsker alle andre amatører langt unna og "brenne i et annet fylke"..

 

Har dere noen gang snakket med en proff fotograf.. ?

De kan faktisk være veldig hyggelige folk...!

Hva med å ta seg en prat med den fotografen som skal ta bilde den aktuelle dagen og høre hans/hennes synspunkter istedet for å lynsje vedkommende før han/hun rekker å åpne kjeften..?

 

OnTopic;

 

Høres ut som en artig men litt skummel utfordring til deg, dette :-)

Jeg har selv tatt bilder i ètt bryllup, og det gikk greit, men jeg var passe ukjent med kameraet mitt på den tida, så bildene ble så som så.

 

Ett tips fra meg er; lær deg å ta bilder innendørs og finn fram til rette hvitbalanse på kameraet etter som lyset forandrer seg.

RAW-tipset er også bra, da har du større muligheter for endring i ettertid.

 

Lykke til, Zaft! :-)

 

-x-

Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig når de ikke ønsker å gå i studio for å ta de offisiell bildene, eller dreier det seg bare om bildene fra festen? Hvis det kun er bildene fra festen, så kan du sikkert gjøre en mye bedre jobb enn bestemor med engangskamera. Hvis de ikke skal bruke profesjonell fotograf til noe, så gjør de en av sitt livs største tabber. Det er bare dumt å ikke spandere de få tusenlappene det koster å få tatt et skikkelig bilde av den viktigste dagen i deres forhold.

 

Du må isåfall gjøre alt som står i din makt for å forklare dette, for det er en avgjørelse de kommer til å angre på resten av sitt liv. Som mange tusen har gjort før dem. Hvis de er vanlige unge mennesker så tipper jeg de bruker mer penger på pizza, video og øl i løpet av få måneder. Og et ekteskap er ment å vare livet ut.

Lenke til kommentar

Vel, alle gjør jo tabbe innimellom. Men dette er en utrolig dårlig dag å gjøre tabber på. Jeg skal vedde min kjære 105mm på at de angrer bittert om ti år, hvis de ikke er skilt allerede. Det er jo 50% sjanse for det, ifølge statistikken.

 

Hvor mye koster egentlig et bryllup? I de fleste tilfeller så utgjør fotografutgiften en liten del av de totale kostnadene. Og er kanskje den detaljen som det er dummest å spare penger på. De trenger jo heller ikke ta bildene på selve dagen. Jeg regner med at de skal tilbake til sivilisasjonen dagen etter, og da er det jo bare å utsette de offisielle bildene til de er i byen igjen. Det er ikke vanskeligere enn det. Og mye bedre enn den pinlige opplevelsen det er å sammenligner bryllupsbildene sine med de til nyere venner om noen år. Folk flest vil lure på om ikke sosialkontoret kunne spandert en time hos en billig fotograf på disse forferdelig fattige stakkarene.

 

Edit: For å være skikkelig slem så vil jeg hevde at klarer man ikke så se såpass inn i fremtiden, så bør man heller ikke gifte seg. Men så slem er jeg faktisk ikke, så overse den kommentaren.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg var med som fotograf i bryllup 20 desember, og var også med i limoen til den offisielle fotografen i Drammen. Spurte om det var greit at jeg tok noen bilder mens forlovere osv ventet og det var helt greit. Når de offisielle bildene var ferdig spurte han faktisk om jeg ville ta noen bilder selv i selve ateliet, og dette var hyggelig gjort.

Lenke til kommentar
da har de gått igjennom økonomien sin og fant ut de ikke skulle ha en fotograf, da spurte de meg og de vet jeg ikke har mye erfaring og at jeg bare skal PRØVE å få bedre bilder enn de med engangskamera osv.. noen som har noen tips nå? gjerne bilde-eksempler av ting som jeg BURDE få tatt bilde av f.eks ;P

 

Massevis av bra tips her allerede.

 

Et par til - sikkert allerede nevnt, men med visning...:

 

Ikke glem å ta bilder av gjestene også. For brudeparet er det ofte vél så spennende som å se seg selv smile på 600 bilder..

 

Dette er en av brudepikene. Utendørs vielse på båt. Midt på dagen, sterk sol, mørke skygger. Blits er brukt for å fylle inn manglede lys i skyggene. Manuell modus, eksponert etter høylysene.

 

2529013322_68c4b7c747.jpg

 

Et annet..

 

2528361261_c04f78c7cf.jpg

 

Brudeparets datter

 

2529059466_b9af20d249.jpg

 

 

En niese

 

2529293736_63f96dd267.jpg

 

 

Pass på i vanskelige lyssituasjoner. Paret var under middagen plassert rett foran et vindu i et dunkelt lokale. Bruk spot-måling om nødvendig.

 

2529184248_6826310780.jpg

 

 

Brudebuketten er obligatorisk

 

2528322027_6f79d318c9.jpg

 

 

Brura kan du til tider fotfølge, gjerne med en tele så du holder deg litt diskret på avstand. Ikke nødvendigvis trekk oppmerksomhet

 

2528322991_5086bccb2c.jpg

 

2529272676_43eac99337.jpg

 

2529268432_1b5abe6c30.jpg

 

 

Plasser deg strategisk. Er du den som har 'fått ansvaret' for fotograferingen, er det ikke noe stress å gå mellom stolryggene under talene og når det måtte trengs.

Få med de spontane situasjonene på denne måten.

 

2529190524_167ff97d4a.jpg

 

2528369993_3b8015f630.jpg

 

En og annen festlig scene plukker du alltids opp

 

2529161768_01b26fa33e.jpg

 

 

Ingen tvil om at det er fordel med optikk som ikke 'skyr lyset'. Flesteparten av bildene som er vist er tatt med 35L og 135L (unntaket er nr 1 som er tatt med EF-S 10-22). Canon 30d.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...