Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmebestandig lakk til motorrom?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har planer om å lakkere litt smådeler som skal utsettes for varme. Deriblant varmeskjold osv i motorrommet. Jeg er ute etter en lakk som kjennes ut som "sand" når du tar på den. Dere veit kanskje hva jeg mener? Eller noe lignende da.

 

Også må lakken tåle varme. Veit ikke hvor varmt det blir på varmeskjoldet ved eksosen jeg men..

 

 

Noen som veit om noe bra?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Har planer om å lakkere litt smådeler som skal utsettes for varme. Deriblant varmeskjold osv i motorrommet. Jeg er ute etter en lakk som kjennes ut som "sand" når du tar på den. Dere veit kanskje hva jeg mener? Eller noe lignende da.

 

Også må lakken tåle varme. Veit ikke hvor varmt det blir på varmeskjoldet ved eksosen jeg men..

 

 

Noen som veit om noe bra?

 

 

Den lakken du tenker på som kan kjennes grov ut er vel gjerne noe som er pulverlakkert..

Nå er ikke jeg sikker på hvor varm ett varmeskjold egentli blir, men tror du får store problemer å finne en lakk som tåler varmen så nært eksosen. Alt annet i motorrommet (blokka, topp, eventuelle deksler) er bare å lakke med helt vanlig billakk, det vi bruker på verkstede jeg jobber på.

Lenke til kommentar

Hmm, har jo sett folk som lakkerer turboen sin med sånn lakk jeg tenker på... Så det må da finnes? Er ikke ute etter å betale store summer for en slik lakk, så om den blir for dyr, må jeg bare polere dekselet istedet.. :)

 

Har du en link til slik lakk som jeg kan bruke på toppdekselet? :)

Lenke til kommentar

Biltema har lakk som er varmebestanding opp til 600 grader. Den "grove" lakken dunevner er nok pulverlakk, slik som ofte er brukt på turboer, felger og annet gøy. Pulverlakk er ikke noe man uten videre kan ordne i garasjen selv, men det er ikke spesielt dyrt å få fagfolk til å gjøre det heller. Har noen felger som skal pulverlakkeres selv og da var det vel snakk om 2 høvdinger for alle 4. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hmm, har jo sett folk som lakkerer turboen sin med sånn lakk jeg tenker på... Så det må da finnes? Er ikke ute etter å betale store summer for en slik lakk, så om den blir for dyr, må jeg bare polere dekselet istedet.. :)

 

Har du en link til slik lakk som jeg kan bruke på toppdekselet? :)

 

 

 

Kan du vise meg ett bilde av en lakkert turbo hvor lakken enda er der etter at motoren har vært driftsvarm en gang? Turbo blir jo fort rødglødende med litt aktiv kjøring. Uten bildebevis nekter jeg å tro at noe som helst lakk greier å bite seg fast da, og enda med bildebevis blir jeg å ha sykt vanskelig for å godta det.. skal jeg overbevises om at en så slitesterk lakk eksisterer vil jeg se den med mine egne øyne! :D

 

 

Du kan bruke helt vanlig billakk på toppdekslet. Gjort det selv på to av mine biler uten at det noen gang har flasset av eller lignende. Bare pass på å vær sinnsyk nøye med rengjøringen og nedmattingen av delene først.

 

Har ikke prøvd med sprayboks, kan hende at du ikke får nokk MY (tykkelse) på lakken med det i forhold til lakksprøyte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For meg hørres det ut som han mener Flake/Flakes, jeg kaller det glitterlakk elns.

 

 

Flakes skal jo helst ikke kjennes grov ut, da har lakkereren vært for lat med nokk strøk klarlakk og mellomslipninger. Jeg syns allefall at skal man først legge flakes på noe burde jobben gjøres såpass fint at du kan stryke handa over uten at du kjenner flakene stikker deg i handa :)

 

 

Pulverlakkering derimot blir jo litt grovere, nesten som om den er litt tørrsprøyta :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...