Gå til innhold

Iskube blir rødglødende :O


pululf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan det hende han har gjemt en LED inni der da? :p

Om du ser nøye etter så starter glødingen på et bestemt punkt inne i isen.

 

Edit: Eller så har det noe med dette å gjøre, som er en comment under videoen:

the glowing thing are overheated water vapors, on the surface if the ice, wich transformes into plasma

 

Ikke det at jeg helt skjønner hva det betyr...

Endret av GW
Lenke til kommentar
Kan det hende han har gjemt en LED inni der da? :p

Om du ser nøye etter så starter glødingen på et bestemt punkt inne i isen.

 

Edit: Eller så har det noe med dette å gjøre, som er en comment under videoen:

the glowing thing are overheated water vapors, on the surface if the ice, wich transformes into plasma

 

Ikke det at jeg helt skjønner hva det betyr...

 

Tja, godt mulig at det er plasma, men litt rart at vannet skal klare å gå fra isform til plasma på så kort tid.

Lenke til kommentar

Tversnittet på lederene i spolen rundt tyder på en latterlig stor strøm. Med stor strøm kommer også et kraftig magnetisk felt. Uten å kjenne prinsippet bak fenomenet ser jeg det ikke som helt umulig at det kan skje store forandringer på kort tid med et såpass kraftig felt.

 

Det første jeg tenkte på var forøvrig absorpsjon/emmitasjon av elektromagnetisk stråling, men det kan godt være andre ting.

Lenke til kommentar
Tversnittet på lederene i spolen rundt tyder på en latterlig stor strøm. Med stor strøm kommer også et kraftig magnetisk felt. Uten å kjenne prinsippet bak fenomenet ser jeg det ikke som helt umulig at det kan skje store forandringer på kort tid med et såpass kraftig felt.

 

Det første jeg tenkte på var forøvrig absorpsjon/emmitasjon av elektromagnetisk stråling, men det kan godt være andre ting.

 

Mhm, det har med magnetfeltet å gjøre. Men det er jo fortsatt rart at isen gløder isteden for å smelte.

Lenke til kommentar

Når iskuber fryses utenfra og inn så skyves stort sett alle urenheter i vannet foran isfronten og disse havner derfor midt i iskuben. Det er disse urenhetene som gjør en sånn iskube litt hvitaktig, uklar og ugjennomsiktig. Kanskje det er disse urenhetene som gløder?

 

Proffe isbiter (de som serveres i drinker) ser ofte glassklare ut, og det skyldes at de fryses rundt en kjølestav. Disse kubene fryses altså innenfra og utover, og urenhetene forsvinner derfor straks kubene skylles utenpå, f.eks i samme øyeblikk som de havner i drinken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...