Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bare oljefilter?


mars001

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oljen kommer til å renne så fort du har fått skrudd oljefiltret ut et stykke. Du kan selvfølgelig prøv å være lynkjapp med å bytte for å minske oljetapet, men det kan bli heftig griseri før du treffer gjengene og skrudd den opp på plass.

 

Ellers er det også lurt å vente til olja er lunken, av åpenbare grunner :)

Lenke til kommentar

Hadde nok bytta filter og ja. Men nå har du jo kjørt ny olje gjennom det ''grisete'' gamle filteret. Så kan jo være ett fett.

 

Om du skal bytte, er det ikke værre enn å tappe gamle oljen i et rent kar, skifte filter og fylle på olje igjen. Trenger nok litt mer olje..regner vel 0.5 liter til oljefilteret litt avhenig av bil.

Lenke til kommentar

Olja ligger i bunnpanna og det renner selvsagt ikke ut når du løsner filteret på en avskrudd motor, du mister vel for ca 0,5l olje når du bytter, det meste av dette ligger i filteret, hvis ditt filter ikker er montert opp ned så blir det ikke så mye søl. Husk og olje pakningen på det nye filteret, glemmer du dette kan neste bytte være ett helvete.

Lenke til kommentar
Olja ligger i bunnpanna og det renner selvsagt ikke ut når du løsner filteret på en avskrudd motor, du mister vel for ca 0,5l olje når du bytter, det meste av dette ligger i filteret, hvis ditt filter ikker er montert opp ned så blir det ikke så mye søl. Husk og olje pakningen på det nye filteret, glemmer du dette kan neste bytte være ett helvete.

Olje pakninga blir som smør på flesk. Pleier som regel og renne olje der hvor filteret ligger ann idet du tar av det gamle. Da vil den olja som ligger der legg seg på den nye pakninga idet du strammer det nye filteret.

Lenke til kommentar
Olje pakninga blir som smør på flesk. Pleier som regel og renne olje der hvor filteret ligger ann idet du tar av det gamle. Da vil den olja som ligger der legg seg på den nye pakninga idet du strammer det nye filteret.

 

Smør på flesk er vel ikke akkurat negativt når det gjelder smøring( :!: !) av motoren...

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Olje pakninga blir som smør på flesk. Pleier som regel og renne olje der hvor filteret ligger ann idet du tar av det gamle. Da vil den olja som ligger der legg seg på den nye pakninga idet du strammer det nye filteret.

 

Tja, nå er jeg så nøye på det at jeg som regel tørker av anleggsflaten for og forsikre meg om at det er 100% rent, og jeg har hatt den ytterst tvilsome gleden av og sloss med filtre som man skulle tro var sveist fast til holderen så jeg oljer alltid uansett.

Lenke til kommentar
Olje pakninga blir som smør på flesk. Pleier som regel og renne olje der hvor filteret ligger ann idet du tar av det gamle. Da vil den olja som ligger der legg seg på den nye pakninga idet du strammer det nye filteret.

 

Smør på flesk er vel ikke akkurat negativt når det gjelder smøring( :!: !) av motoren...

joda greit nok det. Men ikke nødvendig. Skrur selv bil og ytterst få ganger jeg tar olje på pakninga rundt det nye filteret.

 

Olje pakninga blir som smør på flesk. Pleier som regel og renne olje der hvor filteret ligger ann idet du tar av det gamle. Da vil den olja som ligger der legg seg på den nye pakninga idet du strammer det nye filteret.

 

Tja, nå er jeg så nøye på det at jeg som regel tørker av anleggsflaten for og forsikre meg om at det er 100% rent, og jeg har hatt den ytterst tvilsome gleden av og sloss med filtre som man skulle tro var sveist fast til holderen så jeg oljer alltid uansett.

Sitter filteret fast bruker du en slik oljefiltertang som ''akla'' avbilda litt lengre opp :cool:

Da er det ikke noe problem.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Sitter filteret fast bruker du en slik oljefiltertang som ''akla'' avbilda litt lengre opp :cool:

Da er det ikke noe problem.

 

 

Takk, du.... Har Hazet avtager som koster en formue og den klemte sunt blekket på filteret uten at det løsnet. Fikk til slutt løsnet det med og slå ett maskinspett igjenom det og ta spenntak. Så jeg vet hvor morro dette er hvis man er uheldig.

Lenke til kommentar
Sitter filteret fast bruker du en slik oljefiltertang som ''akla'' avbilda litt lengre opp :cool:

Da er det ikke noe problem.

 

 

Takk, du.... Har Hazet avtager som koster en formue og den klemte sunt blekket på filteret uten at det løsnet. Fikk til slutt løsnet det med og slå ett maskinspett igjenom det og ta spenntak. Så jeg vet hvor morro dette er hvis man er uheldig.

Ja, løsner det ikke med den tanga er det ørten andre muligheter. Beste er vel som du sa og banke en lang trekker/spett gjennom og deretter prøve å løsne det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...