Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elendig service på dekk- og felgforretning


Anbefalte innlegg

Høsten 2007 kjøpte jeg dekk- og felgpakke hos Wheelie Pitstop i Fossegrenda i Trondheim. Jeg la tidlig merke til at lakken tålte lite da det ble flere og flere steinsprutskader på dem. Fargen slapp, mens grunning var igjen, noe som resulterte i mange store og små sorte prikker på felgene. I tillegg flasset lakken av rundt noen av skadene så det ble større flekker.

 

Nå tidlig i sommer dro jeg tilbake til forretningen for å reklamere på den utrolig dårlige lakkvaliteten på felgene. Sjefen i forretningen hevdet at dette måtte være på grunn av mye kjøring på vei med strøsand/grusvei, men dette er altså ikke tilfelle. De er kjørt på helt vanlige norske vinterveier stort sett strødd med salt. Han sa seg likevel villig til å fikse skadene. Jeg tok det som en selvfølge at felgene ble hellakkert da ikke noe annet var hensiktsmessig pga lakkens tilstand.

 

Nå i dag, over 3 mnd etter at jeg leverte felgene, var jeg å hentet hjulene da de visstnok var ferdige. Jeg ble ikke lite overrasket da jeg fikk se dem! De sorte prikkene var (utrolig nok) penslet over!! Og som om det ikke var nok, så var sølvfargen for mørk! Denne "fiksingen" var utført kun på de største flekkene, så nå har jeg både mørkt sølvfarget og små sorte prikker på felgene mine..

 

Jeg hadde også vært uheldig og kantkjørt en av felgene, som også skulle fikses. Det var fikset med en særdeles ujevn sparkling. Her var forøvrig lakkeringen grei, trolig airbrush. Fiksingen av kantkjøringen hadde jeg naturligvis tenkt å betale for.. Det hele endte med at jeg dro derfra med hjulene, "noe" irritert, uten å betale noe som helst.

 

Hva skal jeg gjøre for å få fikset de ordentlig? Kan jeg levere felgene hos et seriøst firma og få de til å sende regningen til Wheelie Pitstop? Det haster tross alt ganske mye nå siden vinteren er på vei, og det blir ikke aktuelt å sette de igjen hos et så useriøst firma i 3 måneder til.. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få ordnet dette fort som f...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

 

Dagen etter at jeg hentet felgene kontaktet jeg Wheelie og fortalte hvor misfornøyd jeg var med "fiksingen" av felgene. Selger mente at dette var reklamasjon mot lakkerer, så han skulle ta kontakt med ham, og ringe meg tilbake.. Jeg ventet et par dager, og besluttet å ringe ham i stedet. Da fikk jeg høre at han hadde snakket med lakkerer dagen før, og sa at jeg skulle merke med tusj de stedene jeg var misfornøyd med arbeidet som var gjort. Så da gjorde jeg det; markerte hver eneste steinsprut, stor som liten, samt de stedene han hadde lakkert med pensel. Felgene ble naturligvis fulle av prikker. Fredag 17.10 leverte jeg nok en gang felgene, og gav beskjed om at dette skulle fikses snarest da vinteren er rett rundt hjørnet. Han sa de skulle leveres lakkereren så snart som mulig..

 

Uken gikk, og jeg hørte ikke noe fra ham. Lørdag 25.10 ringte jeg ham for å høre hva som skjedde. Da fikk jeg høre at lakkereren hadde kommet innom dagen før og sett på felgene. Det var ikke aktuelt for ham å fikse felgene på reklamasjon, da eneste mulighet for å fikse de var å hellakkere dem. Noe jeg i grunn nevnte for sjefen på Wheelie når jeg leverte dem første gangen i sommer.. Jeg har også forståelse for at lakkereren ikke vil dekke lakkeringen av felgene på reklamasjon, da han mest sannsynlig fikk beskjed om å fikse de billigst mulig i utgangspunktet.

 

Saken nå er at også Wheelie nekter å dekke lakkeringen av felgene. Og det er etter at de har bedt meg om å tusje dem ned!! Hvordan ser de ut nå tror dere?

 

Et lite illustrasjonsbilde:

 

PA261037.jpg

Lenke til kommentar

for et userriøst firma.. jeg jobber med dekk/felg daglig og sånn hadde du ikke blitt behandlet hos oss. Forlang nye felger og dermed basta. Skulle du gjort fra første stund det. men gå også til forbrukerrådet og forhør deg med dem. eller ta en liten telefon til levrandør av felgen. altså bmw siden det er orginalfelg( Ser det i såfall ut som)- og hør om det virkelig er sånne bedrifter de vil at skal selge produktene deres. Det hadde jeg gjort i såfall..

 

og en ting til.. ikke kjøp felger der engang til..

Lenke til kommentar

Jeg ville nok bedt om å få pengene igjen, det er ikke sikkert de andre felgene er noe bedre, hvis de er av samme produsent/kvalitet - i tillegg til at du kan kjøpe felgene et annet sted, og slipper å forholde deg til et useriøst firma hvis noe lignende skulle skje.

 

Leste ikke spørsmålet skikkelig da jeg skrev det første svaret mitt; trodde du hadde noen gamle felger som begynte å bli slitt, og ville ha tips til lakkering. ;)

Lenke til kommentar
Oppdatering:

 

Dagen etter at jeg hentet felgene kontaktet jeg Wheelie og fortalte hvor misfornøyd jeg var med "fiksingen" av felgene. Selger mente at dette var reklamasjon mot lakkerer, så han skulle ta kontakt med ham, og ringe meg tilbake.. Jeg ventet et par dager, og besluttet å ringe ham i stedet. Da fikk jeg høre at han hadde snakket med lakkerer dagen før, og sa at jeg skulle merke med tusj de stedene jeg var misfornøyd med arbeidet som var gjort. Så da gjorde jeg det; markerte hver eneste steinsprut, stor som liten, samt de stedene han hadde lakkert med pensel. Felgene ble naturligvis fulle av prikker. Fredag 17.10 leverte jeg nok en gang felgene, og gav beskjed om at dette skulle fikses snarest da vinteren er rett rundt hjørnet. Han sa de skulle leveres lakkereren så snart som mulig..

Det er et dårlig tegn når forhandler prøver å fremstille seg selv som et ansvarsfritt ledd mellom forbruker og verksted/leverandør. Det er forhandler som har levert et dårlig produkt, og da er det etter loven de som er ansvarlig for reparasjon/omlevering/heving av salg, uansett hvilke kostnader det medfører for dem. Hvis lakkereren ikke vil dekke kostnadene, så får de gjøre det.

 

Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden

 

Refererer du til de rettighetene du har, så gir du et signal om at du ikke er villig til å gi dem opp.

Lenke til kommentar
for et userriøst firma.. jeg jobber med dekk/felg daglig og sånn hadde du ikke blitt behandlet hos oss. Forlang nye felger og dermed basta. Skulle du gjort fra første stund det. men gå også til forbrukerrådet og forhør deg med dem. eller ta en liten telefon til levrandør av felgen. altså bmw siden det er orginalfelg( Ser det i såfall ut som)- og hør om det virkelig er sånne bedrifter de vil at skal selge produktene deres. Det hadde jeg gjort i såfall..

 

og en ting til.. ikke kjøp felger der engang til..

 

Det er replicafelger, så jeg er klar over at kvaliteten ikke er på nivå med originalfelger. Men jeg mener likevel at lakken skal ha høy nok kvalitet til å vare vesentlig lenger enn det mine har gjort. Jeg kan uten problem skrape av lakken med neglene der det er skader fra før.

 

Jeg ville nok bedt om å få pengene igjen, det er ikke sikkert de andre felgene er noe bedre, hvis de er av samme produsent/kvalitet - i tillegg til at du kan kjøpe felgene et annet sted, og slipper å forholde deg til et useriøst firma hvis noe lignende skulle skje.

 

Leste ikke spørsmålet skikkelig da jeg skrev det første svaret mitt; trodde du hadde noen gamle felger som begynte å bli slitt, og ville ha tips til lakkering. ;)

 

Jeg er også litt skeptisk med tanke på omlevering, da jeg mest trolig vil få det samme problemet neste år. Jeg vil helst ha pengene tilbake så jeg kan kjøpe bedre felger et annet (og mer seriøst) sted.

 

Oppdatering:

 

Dagen etter at jeg hentet felgene kontaktet jeg Wheelie og fortalte hvor misfornøyd jeg var med "fiksingen" av felgene. Selger mente at dette var reklamasjon mot lakkerer, så han skulle ta kontakt med ham, og ringe meg tilbake.. Jeg ventet et par dager, og besluttet å ringe ham i stedet. Da fikk jeg høre at han hadde snakket med lakkerer dagen før, og sa at jeg skulle merke med tusj de stedene jeg var misfornøyd med arbeidet som var gjort. Så da gjorde jeg det; markerte hver eneste steinsprut, stor som liten, samt de stedene han hadde lakkert med pensel. Felgene ble naturligvis fulle av prikker. Fredag 17.10 leverte jeg nok en gang felgene, og gav beskjed om at dette skulle fikses snarest da vinteren er rett rundt hjørnet. Han sa de skulle leveres lakkereren så snart som mulig..

Det er et dårlig tegn når forhandler prøver å fremstille seg selv som et ansvarsfritt ledd mellom forbruker og verksted/leverandør. Det er forhandler som har levert et dårlig produkt, og da er det etter loven de som er ansvarlig for reparasjon/omlevering/heving av salg, uansett hvilke kostnader det medfører for dem. Hvis lakkereren ikke vil dekke kostnadene, så får de gjøre det.

 

Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden

 

Refererer du til de rettighetene du har, så gir du et signal om at du ikke er villig til å gi dem opp.

 

Han har flere ganger forsøkt å skyve ansvaret på lakkerer. Når jeg klagde på "lakkeringen" ville han ha meg til å ringe lakkerer for å reklamere. Men jeg sa det var hans ansvar, så det skulle han gjøre. Han legger også ansvaret for tusjflekkene på lakkerer da det var han som bad om at de skulle merkes.

 

Håper virkelig Adressa vil skrive en artikkel, da jeg tror det vil få mye mer fortgang i saken enn om jeg kontakter Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...