Gå til innhold

Diskusjonstråd til: Linux og åpen-kildekodenyheter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strengt talt har Asus og Acer sagt at de har omtrent 1/3 linuxandel, og at de ikke ble returnert spesielt mye iforhold til Windows. Det var MSI som hadde dette problemet, noe som ikke var så rart med tanke på at verken webcam eller trådløskortet fungerte noe særlig i det hele tatt.

 

Men ja, Dell gjør mye riktig her. Og det gleder meg. Jeg skal forøvrig snart kjøpe meg ny pc, og da kan det hende jeg steller i stand litt haraball :D

Lenke til kommentar
Til sak 24 om bra salg for GNU/Linux på Dell Mini 9:

 

Og gjett tre ganger hvorfor!!

 

Fornuftig distro? bra valg av distro? eller forde de har valgt en fornuftig distro?

 

Sier seg litt selv. Ingen som trodde/regna med at f.eks. Xandros var distroen som skulle ta opp kampen med bl. XP. Ubuntu derimot, håper flere følger etter!

Helt klart, men tror det er flere ting som kan spille inn:

 

Dell forteller at de har gitt mer informasjon til kundene om XP og Linux så de ikke for noen irriterende overaskelser.

 

Dell har nok klart å få oppmerksomheten til en del Linuxbrukere med sitt tette sammarbeid med Canonical.

 

Dell skjuler ikke noe i grensesnittet, og gjort det enkelt for brukeren å modifisere det og installere flere programemr (standard Ubuntu og Dell sin remix kan enkelt byttes mellom uten at man må logge seg av også). Linpus, som jeg kjenner best til, hadde ikke ikon for pakkebehandler, ikke fusionpakkebrønnen lagt til, og var ikke bare bare å legge til ikoner til grensesnittet.

 

Forhåpentligvis så har Dell sørget for at all HW er godt støttet, i motsetning til hva jeg har hørt på diverse fra et pat anre nettbooks.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Strengt talt har Asus og Acer sagt at de har omtrent 1/3 linuxandel, og at de ikke ble returnert spesielt mye iforhold til Windows. Det var MSI som hadde dette problemet, noe som ikke var så rart med tanke på at verken webcam eller trådløskortet fungerte noe særlig i det hele tatt.

 

Men ja, Dell gjør mye riktig her. Og det gleder meg. Jeg skal forøvrig snart kjøpe meg ny pc, og da kan det hende jeg steller i stand litt haraball :D

Ser ut som om de fleste nyhetssidene tok disse uttalelsene som god fisk, og fant ingen som sa noe på det i kommentarfeltet. Letet ikke så mye selv for å sjekke dette, var usikker på om det var en av ti eller trer av ti og tok det for god fisk selv. Om noen har link til en god side som viser til salg av netbooks samt hvor mange som har kommet i retur hadde det vært veldig fint så jeg kan oppdatere artikellen og sammenligne.

 

 

 

 

EDIT:

Ser ut som om MS selv også mener Linux er deres største konkurrent for tiden, og ikke Apple:

http://www.newmobilecomputing.com/story/21...itor_than_Apple

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Til svar på edit i forrige posten:

Er dette svar på hvordan MS svarer med høyere konkurranse mot Linux?

http://blogs.computerworld.com/is_microsof..._linux_to_court

EU kommer ikke til aa like dette nei :p (Med alle monopol-anklagene de har paa MS).

 

Virker egentlig som velplassert FUD om man tenker paa at Windows 7 snart kommer, om de faar bedriftsledere til aa tro at Linux-platformen er i fare er det lettere aa faa dem over paa Windows 7.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg heller :p Det vil nok heller ikke gjelde EU i stor grad da vi ikke har det sammelovene rundt patenter som i USA, men det kommer til å påvirke EU. Om denne rettsaken kan få store konsekvenser for Linux og åpen kildekode er det vel å anta at det vil komme støtte fra andre store aktører som tjener penger på og benytter seg av Linux og åpen kildekode.

 

Litt lengre artikell: http://www.theregister.co.uk/2009/02/26/microsoft_tomtom/

Lenke til kommentar
Hvordan vil Novell sin avtale med MS angående patenter kunne påvirke en slik rettsak?
Det vil gi Novell immunitet regner jeg med. Altsaa om MS skulle vinne hele greia ville Novell bli eneste lovlige Linux-distributör. (Slik at MS kan hevde aa ikke ha monopol) Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Her er det snakk om at TomTom sin implementasjon av et eller annet på kjernenivå bryter patenter MS sitter på. Jeg ser, foreløpig, ingen grunn til å tro at dette gjelder Linux direkte.

 

EDIT: Derimot vil dette helt sikkert ha mange negative konsekvenser rett og slett fordi man ser seg blind på "dem vs oss", altså "MS versus friprog". Jeg gruer meg til å lese slashdot...

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hvordan vil Novell sin avtale med MS angående patenter kunne påvirke en slik rettsak?
Det vil gi Novell immunitet regner jeg med. Altsaa om MS skulle vinne hele greia ville Novell bli eneste lovlige Linux-distributör. (Slik at MS kan hevde aa ikke ha monopol)

Nå har ikke jeg fått med meg helt hva avtalen går ut på, men de kan vel ikke saksøke hverandres patenter til en eller annen grad? Alikevel har vel Novell lov til å å forsvare patentene i en slik rettsak om det skulle vise seg at Novell sitter på rettighetene?

Lenke til kommentar
Her er det snakk om at TomTom sin implementasjon av et eller annet på kjernenivå bryter patenter MS sitter på. Jeg ser, foreløpig, ingen grunn til å tro at dette gjelder Linux direkte.

 

EDIT: Derimot vil dette helt sikkert ha mange negative konsekvenser rett og slett fordi man ser seg blind på "dem vs oss", altså "MS versus friprog". Jeg gruer meg til å lese slashdot...

Tre av patentene som er involvert er etter hva jeg har lest rettet mot Linux sin kjerne

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

TomTom sin Linuxkjerne ja, men det er ikke sikkert at det er ting (kode/teknologier) som kommer fra mainline. Eller har funnet veien tilbake til mainline.

 

Få Linux kjerner er helt like, spesielt innen embedded. Dermed kan det godt være en som bryter patenter, mens en annen ikke gjør det. Jeg sier ikke at det ER tilfellet her, men at det kan være det. Noe som er viktig å tenke over før man går "til angrep".

 

EDIT: hold gjerne denne posten oppdatert hvis dere kommer over nye kilder. For dette er en sak jeg følger med stor interesse.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Norsk side hat har skrevet om saken: http://www.digi.no/805990/microsoft-retter...maal-mot-tomtom

 

En person legger ut deler til et av patentene det dreier seg om, her er alle patentene det dreier seg om:

 

* U.S. Patent No. 6,175,789 “Vehicle Computer System with Open Platform Architecture”

* U.S. Patent No. 7,054,745 “Method and System For Generating Driving Directions”

* U.S. Patent No. 7,117,286 “Portable Computing Device-integrated Appliance”

* U.S. Patent No. 6,202,008 “Vehicle Computer System with Wireless Internet Connectivity”

* U.S. Patent No. 6,704,032 “Methods and Arrangements for Interacting with Controllable Objects within a Graphical User Interface Environment Using Various Input Mechanisms”

* U.S. Patent No. 5,579,517 “Common Name Space for Long and Short Filenames”

* U.S. Patent No. 5,758,352 “Common Name Space for Long and Short Filenames”

* U.S. Patent No. 6,256,642 “Method and System for File System Management Using a Flash-Erasable, Programmable, Read-only Memory”

 

Uthevede omfatter Linux.

Lenke til kommentar

Omfatter Linux:

 

US Patent 5758352:

 

""An operating system provides a common name space for both long filenames and short filenames. In this common namespace, a long filename and a short filename are provided for each file. Each file has a short filename directory entry and may have at least one long filename directory entry associated with it. The number of long filename directory entries that are associated with a file depends on the number of characters in the long filename of the file. The long filename directory entries are configured to minimize compatibility problems with existing installed program bases.""

 

 

Omfatter ikke Linux:

 

US Patent 6202008:

 

"A vehicle computer system has a housing sized to be mounted in a vehicle dashboard or other appropriate location. A computer is mounted within the housing and executes an open platform, multi-tasking operating system. The computer runs multiple applications on the operating system, including both vehicle-related applications (e.g., vehicle security application, vehicle diagnostics application, communications application, etc.) and non-vehicle-related applications (e.g., entertainment application, word processing, etc.). The computer system has an Internet wireless link to provide access to the Internet. One or more of the applications may utilize the link to access content on the Internet."

Lenke til kommentar

Det stod faktisk mye nyttig i de postene som er blitt moddet opp på slashdot. Linker til hvilke patenter det er snakk om, samt en god del bra kommentarer.

http://yro.slashdot.org/yro/09/02/25/232212.shtml

 

Spesielt denne kommentaren kan være aktuell, angående hva MS kanskje håper/prøver å oppnå her (FUD):

> Meaning, in no way will Microsoft ever be able to take on Linux directly....

 

Which they have no intention of doing, for exactly the reasons you mention. They don't have to. IBM can do what it wants with Linux, safe in the knowledge they are one of the companies with a patent portfolio. Tom Tom on the other hand....

 

Which is the message they want to send. Only players are allowed to play in the big leagues. If Tom Tom wants to enter the game they must license their IP from someone with a patent portfolio. Somebody like Novell or even IBM. But thinking one can just download Linux and enter the arena without a major defender is going to be shown as too dangerous for VC money, large instituitions, etc. At which point the major potential for market disruption implied by Linux, Open Source, Free Software, etc. is gone. This is just the warning shot. If companies like ASUS and Acer don't get the message expect an example to be made of one of the netbook makers soon.

 

Tamaring: er du sikker på at ikke FAT implementasjonen trøbler med den første?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...