Gå til innhold

Gaming-PC m/ SLI? Hjelp til bygging? :)


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

 

Nytt:http://spreadsheets.google.com/ccc?key=pNzq8MtiuwUrXVbou-DszbQ

 

På linken over finner du liste over alle delene, samt link og pris :)

 

Noe jeg har glemt? Noe annet jeg bør ha? Noe jeg bør bytte ut?

 

 

 

Original post:

 

Har kun lest og hørt en del om SLI, aldri bygget noe med det selv.

Skal snart kjøpe meg ny PC og trenger derfor hjelp til å plukke ut deler som er gode, ok pris og samtidig klare for SLI :) (Og, om noen hadde forklart meg hva SLI krever av en pc hadde dette vært konge!)

 

2x 2Gb ram

1x 500Gb hdd

1x hovedkort (m/sli?)

1x psu (m/sli?)

1x/2x ok skjermkort

1x passende, billig, fint kabinett?

1x CPU som passer til hovedkortet

 

Og, skal jeg ha vannkjøling? Trenger i så fall deler til dette også?

 

Makspris: For nå, ca 14000.

 

Takk om noen gidder å hjelpe meg :) Er helt grønn på SLI og Vannkjøling

 

EDiT: Markerte diverse med bold, og la til CPU :)

Endret av oleerik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, wiak.

Har du missforstått meg eller har jeg missforstått SLI?

 

Skjønte lite nå, jeg ber om sli, og trodde sli måtte være nvidia, samtidig som det må ha to eller fler skjermkort? :)

 

 

Takk for hjelp tho, forklar meg gjerne hvorfor det du nevnte passer til det jeg ville ha :)

Lenke til kommentar

Skal du ha SLI (nVidia) eller Crossfire (ATI), så finnes det ikke bedre løsning en 4870x2 på markedet nå. Dette kortet har to gpu'er på ett kort og er ikke priset like høyt som to kort.

 

Altså, dette ene kortet kan ha Crossfire med seg selv og det knuser alt annet på markedet.

Lenke til kommentar

Joda, den fungerer helt fint uten å overklokke. Men, om du en dag skulle bestemme deg for å overklokke, så vil ram og det x38 baserte hovedkortet begrense hvor langt du kommer.

 

Som pstub foreslår, så ville jeg også gått for en annen produsent en Intel på hovedkortet. Jeg har ingen negative erfaringer med Intel, men svært positive erfaringer med Asus.

 

En annen ting, med så mye minne som skal håndteres, er det ingen vei utenom 64-bits opertivsystem.

 

32-bits operativsystem klarer ikke håndtere mer enn ca 3,5 GB minne. Dette inkluderer ram, skjermkort og alle andre systemenheter.

Endret av maN1C
Lenke til kommentar

Må si meg enig med pstub, gå for det P5E han har funnet :D Har ikke erfaringer med det, men så ut som et genialt kort.

 

Du sier du vil ha sjans nå\i fremtiden å kjøre SLI... CrossFire er AMD\ATI sitt svar på SLI, så personlig ville jeg gått for ett HD4870x2 i første omgang, og om du har bruk for det, utvide med ennå ett HD4870x2...

 

Har selv HD4870, og det yter som bare juling.

 

CPU har jeg ingenting å si på, men om PC'en skal brukes til hardcore-gaming, så er kanskje en Core2Duo med høyere klokkefrekvens aktuelt? Ihvertfall etter det jeg har lest litt rundt om på forskjellige forum. Men om gaming skal kombineres med lyd\video-redigering, så er nok 4-kjerne veien å gå.

 

Og for all del: Finn RAM med mer enn 800 mhz klokkehastighet, hvis ikke blir det en flaskehals. Sliter med det selv for øyeblikket ;)

 

Edit:

Som personen over meg sier, 64-bits operativsystem er også et must med alt over 3,5 GB RAM...

Endret av toresoy
Lenke til kommentar

@maN1C

 

Takk :) Vet alt at jeg må ha 64-bits operativsystem. Det er ikke noe problem med mitt oppsett og 64-bits OS?

 

@pstub

 

Takker. Har byttet til dette ja. Billigere og bedre! :)

 

 

Men, det å kjøre 64-bits OS på mitt oppsett, det vil gå fint?

 

@toresoy

 

Takk.

 

Har du noen linker til bedre RAM osv? :) Er alt for grønn på dette.. Link til bedre prosessor du vil anbefale høres også greit ut :)

Endret av oleerik
Lenke til kommentar

Ingen problemer med 64-bits på ditt oppsett.

 

E8400 og E8500 yter veldig bra i forhold til pris, og lar seg også overklokke nesten så langt du bare gidder. Selv har jeg hatt en E8500 som stock kjører 3,16 GHz til å være stabil på 4,3 GHz. Da stoppet min trege 800 MHz RAM meg...

 

Når det gjelder raskere RAM til deg. to forslag:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101346

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=100149

 

:-)

Lenke til kommentar

Kingston HyperX har jeg bra erfaring med, og ser også bra ut i kassa di! :)

https://prisguiden.no/product.php?productId=62650 eller

https://prisguiden.no/product.php?productId=58675.

 

Dog syns jeg ikke det er verdt prisforskjellen å gå fra 1066 til 1200MHz, men å gå fra 800 til 1066MHz er ingen dum idé!

 

Som nevnt tidligere, ville jeg nok også heller gått for en E8X00 en Q6600, med mindre du kjører masse spill og program som du VET har støtte for flere kjerner.

 

Lykke til og god fornøyelse!

Lenke til kommentar

Takk!

 

Jeg er ikke noe særlig god overklokker, så vil Intel E8500 være god til hardcore gaming?

 

EDiT:

Ser på prisguiden at en har sagt at E8500 er "dårlig" hvis man ikke overklokker.

 

Noen andre tips? eller er den god nok?

 

 

EDiT 2:

Ser https://prisguiden.no/product.php?productId=62650 gode nok ut? Grei pris på de, men vet ikke om det er nok. De maN1C linket var jo ekstremt mye dyrere, og da enda bedre? :)

Endret av oleerik
Lenke til kommentar

Den vil nok få deg ganske langt, særlig om du har lyst til å overklokke litt. Mange argumenterer med at det er like greit å kjøpe E8400 og overklokke den til E8500 for å spare noen hundrelapper. Spranget opp til E8600 er jo ganske stort, og spørsmålet om det er verdt det må du nesten stille deg selv... Vanskelig for meg å svare på.

Lenke til kommentar

På Netshop skiller det nå 125,- mellom de to prosessorene. Jeg ville da gått for E8500.

 

Med den prosessoren og skjermkortet du tenker på, skal det ikke være noen som helst problemer med gaming på din nye pc :)

 

Vedr RAM: 4GB settene er litt dyrere pr GB enn 2 GB settene.

Men, med 2 GB sett fyller du alle RAM-slottene for å få 4 GB.

Med 4 GB sett kan du senere fylle på med 4 GB til :D

Endret av maN1C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...