Gå til innhold

Fritt Vilt II - Folkets dom (NB! Fare for spoilere!)


Galexon

Anbefalte innlegg

Fritt Vilt II - Folkets mening

 

Min mening

I går var jeg og så "Fritt Vilt II" på kino. Jeg hadde faktisk store forhåpninger, ettersom jeg klarte å skape meg en spesiell stemning til den første filmen. Jeg likte veldig godt den første filmen, i motsetning til mange andre. Jeg synes slettes ikke det er en dårlig film.

 

Som sagt, personlig klarte jeg å lage meg en stemning med mystikk som underliggende faktor. Et mystisk nedlagt høyfjellshotell, i det mystiske og vakre norske fjellandskapet. At en person har levd i dette hotellet, hvor tiden har stått stille siden siste gjest forlot det, er en underlig historie, som senere viser seg å være en del av en større karakter-beskrivelse som er nokså original.

 

Fritt Vilt II hadde jeg både forventninger til, og ikke minst mine tvil om. Det er en oppfølger, og dessverre har jeg ikke bare positivt å fare med når det gelder oppfølgere. Men denne var original på den måten at den tok opp tråden etter første film direkte, uten å gå år fremover i tid, og dermed involvere fullstendig nye karakterer.

 

Settingen er ikke genial, men den er god. Jannicke ligger på sykehuset og er lammet av frykt og utmattelse etter hva hun opplevde i forrige film. Man vet at det skal skje grusomheter, og mye kan sies å være forutsigbart, men likevel er det en del som overrasket meg veldig. Denne unge politimannen, som jeg dessverre ikke husker navnet på, men som ble satt til å vokte Jannickes rom, blir vi kjent med som en hyggelig, snill og omtenksom person. En person som er forsiktig, og interessert i den blonde sykepleieren. Mine første tanker var at denne karen skulle overleve, i og med at personligheten hans blir så og si blottlagt for publikum. Noen av de andre har vi mer ett "overflatisk" forhold til.

Tilbake til poenget. Denne politimannen dør brått og brutalt, og man får en slags sjokk-følelse, nesten som en knytteneve i trynet. Det kommer overrasket, eller, det gjorde hvertfall det på meg.

 

Visuelle effekter var det hvertfall ikke mangel av. Det eneste jeg bet meg merke i, var at likene av Jannickes venner, faktisk pustet, og beveget på øyenbrynene når Jannicke strøk dem om kinnene osv. Med andre ord, mener jeg de kunne forbedret disse "likscenene". Jeg hørte flere publikumere i salen som påpekte dette, og dette ødelegger litt av den stemningen/atmosfæren som er i salen.

 

Jeg orker ikke gå inn i detalj om hvordan jeg liker de forskjellige momentene med filmen.

Jevnt over synes jeg at filmen er bra, og at norsk film har fått et ufortjent stempel som dårlig.

Norsk film er slettes ikke dårlig! Med de rette evnene til å skape seg en stemning knyttet til filmene i tankene,

kan enhver film bli bra (eller, nesten enhver film). Jeg synes både Fritt Vilt og Fritt Vilt II er enestående filmer, og jeg liker dem begge to!

 

Hva synes du?

 

Det er naturligvis forskjell på folk, og det er nemlig derfor at jeg nå spør om folkets meninger.

 

Tenk litt å disse punktene når du svarer. (Du er ikke nødt til å ta med alle, men det er hovedsakelig disse punktene jeg lurer på):

 

- Likte du filmen?

- Hva likte du ikke?

- Skuespillere: prestasjoner, roller osv.

- Kamerabruk og redigering

- Musikk og lyd

- Location

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Likte du filmen?

Noe rundt middelmålig opplevelse. Grei film, men vil nok ikke se den igjen.

 

- Hva likte du ikke?

Som du har nevnt: Likene beveger på øyenbrynene, de puster. Noe annet jeg ikke likte var at de dro inn komikk. Ho gamle dama "Jeg var bare på do." Det ødela for min del. Jeg likte heller ikke skuespillerene, og slutten var dårlig.

 

- Skuespillere: prestasjoner, roller osv.

De fleste var vel greie, men han som spilte kjæresten til ho som jobba på sykehuset var fryktelig dårlig..

 

- Kamerabruk og redigering

Ikke verst, ikke verst. Skvatt noen ganger jeg ja. Kamebruken var grei/bra.

 

- Musikk og lyd

Musikken har jeg ikke noe forhold til, men lyden var da ikke så verst.

 

- Location

Synes sykehus var et dårlig sted, selv om det sikkert er creepy i mørke lange ganger..

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Først og fremst var den såpass forutsigbar at jeg bare skvatt et par ganger. Men av filmer som dette skal man nesten ikke forvente at de finner opp kruttet på nytt hver gang, og jeg synes i grunn FV2 leverer, stort sett (minus skvetting, selvsagt). Regien var overraskende god, og det er godt å se at man har gode håndverkere her i landet (selv om det står litt dårligere til med filmene sånn ellers). Jeg følte ikke at jeg kastet bort penger da jeg kjøpte kinobilletten, vaffal.

 

Men når han typen til Jannicke ikke engang kan være troverdig som lik, da er det på tide å skifte beite.

Lenke til kommentar

Ble temmelig skuffa av denne filmen egentlig. Veeldig forutsigbar, scenen hvor han blonde politimannen kommer inn til hu dama ved likene og plutselig spretter fram fra en søyle blir bare domt, og samme med scenen hvor hu dama med krøllene plutselig står ved siden av hu blonde.. Folk skvetter ja, men jeg synes filmmakerne kan bruke andre måter når de skal ha oss til å skvette. I tillegg var slutten elendig.

Lenke til kommentar
Ble temmelig skuffa av denne filmen egentlig. Veeldig forutsigbar, scenen hvor han blonde politimannen kommer inn til hu dama ved likene og plutselig spretter fram fra en søyle blir bare domt, og samme med scenen hvor hu dama med krøllene plutselig står ved siden av hu blonde.. Folk skvetter ja, men jeg synes filmmakerne kan bruke andre måter når de skal ha oss til å skvette. I tillegg var slutten elendig.

 

En annen ting jeg beit meg merke i som var litt rart:

 

Når den andre unge politimannen blir hugget gjennom hodet når han sitter i førersetet av politibilen, begynte jeg å tenke litt: "Er ikke glass i politibiler armert?" Det samme spørsmålet stilte jeg meg selv når Jannicke klarte å sparke ut vinduet i baksetet.

 

Lenke til kommentar
Noen som gidder å komme med et lite sammendrag av historien? Orker ikke se filmen selv, men er greit å vite hvem som er morderen og hvordan de forklarer det hele.

 

Pakker den inn i spoiler, i tilfelle noen som ikke har sett filmen men som ønsker å se den, er her inne på tråden!

 

 

En mann ved navn Ole som jobber i kommunen, får et telefonanrop fra noen som har funnet en forlatt bil oppe i snøen. Han reiser opp og sjekker det ut. Han finner ingen i bilen, men vi ser fort at dette er bilen som vennegjengen fra forgjengeren kjørte. På vei ned må han plutselig bråbremse for en person som står midt i kjørebanen, med en ishakke i hånda. Det er Jannicke. Han får henne ombord i bilen, og ringer kjæresten sin som er legestudent (tydeligvis) ved et lokalt sykehus. Han melder fra om masse blod, noe Jannicke forklarer med; "Det er ikke mitt".

Nede på sykehuset forteller hun historien til politiet, som naturligvis synes dette høres sprøtt ut. Hun blir ikke trodd med en gang, men politiet setter likevel igang leting etter de savnede vennene. Til slutt finner de vennegjengen i fjellsprekken som morderen kastet dem ned i mot slutten av forgjengeren. De tar med alle likene til sykehuset. Nede på sykehuset får plutselig morderen krampe, og de prøver gjenopplivning. En ung politimann får i oppgave å passe på morderen, som brått reiser seg og setter et dypt kutt i halsen på denne politimannen. Han dør nesten med en gang. Det første mordet er skjedd. Rett etter går morderen til angrep på en av sykepleierne, og dreper henne med slag med et brannslukningsapparat.

Kort tid etter dette går strømmen i hele bygget. Den ene legen går ned for å skru på nødgeneratoren, men får morderen i hælene, ramler i en trapp, og morderen får tak i ham og brekker hodet hans bakover. Det neste som skjer er at politiet utenfor får nyss i dette, og ankommer med skytevåpen. Morderen legger en felle hvor en av politimennene går i og møter døden med ishakke. Den andre vet vi lite om hva som skjer med, men det ser ut til at han dør han også. Den tredje mann som gikk inn, var Ole som jobbet i kommunen. Han kommer ut igjen, men er skadet. Jannicke blir på forhånd satt i fange-setet av politibilen sammen med den overlevende legestudenten. Morderen slår ishakken gjennom vinduet på førersiden, og gjennom hodet på politimannen som sitter der. Deretter hugger han etter Jannicke og legestudenten. Jannicke kommer seg ut, men innen hun har kommet ut har morderen begynt å angripe legestudenten. Akkurat da kommer Ole fra kommunen ut med ei hagle, og fyrer av mot morderen. Rett etterpå dør han. De er nå 2 overlevende igjen. Jannicke står og nøler og vet ikke om hun skal tømme magasinet i en politipistol i hodet på morderen. Hun gjør det ikke, noe som fører til at morderen plutselig er søkk vekk. Han stikker opp til høyfjellshotellet igjen. Hun forfølger ham, og venter på ham i inngangen med ei hagle.

Når hun våkner neste morgen ser hun snøspor foran seg som går bak stolen hun sitter på, og vi får vite at morderen står rett bak henne. Hun sloss med morderen, og så kommer legestudenten til unsetning, men blir overmannet. De går utenfor, mens Jannicke fortsatt er inne og samer seg etter angrepet. Hun tar en ishakke og kaster i ryggen på morderen, og den går tvers igjennom og gjennom hjertet. Han faller til jorden. For å forsikre seg om at han faktisk er død, planter hun et hagleskudd i hodet på ham.

 

Det var i grove trekk handlingen av Fritt Vilt 2.

 

Lenke til kommentar

Fritt Vilt II var overraskende bra teknisk. En del flotte bilder av landskapet, og noen gode kameraføringer inne.

 

Var noe som trakk ned da

  • En del dårlig skuespill
  • Slutten. For det første kunne de kuttet det etter første gang hun skøt han. At hun lar han ligge er idiotisk og bare for å gjøre filmen lengre.
  • Forutsigbar
  • Følte at den gikk litt "stakkato"

Ellers som noen sier følger den jo slasher-malen ganske bra, men tilbringer dermed lite nytt.

En nyvinning i ny og ned hadde ikke gjort filmen ille.

Lenke til kommentar

- Likte du filmen?

Nei, egentlig ikke.

Enern var myeee bedre etter min mening.

 

- Hva likte du ikke?

Fikk liksom følelsen av at denne filmen var bare for å gjøre historien lenger, ikke for å forbedre den..

Var liksom skikkelig kort intro til filmen, altså før all det blodige skjedde, og når all drepingen kom, varte det liksom hele filmen, med en litt merkelig slutt. Var jo ÅPENBART at han ville stikke av når hun gikk fra han på bakken... Og det var undødvendigef forsøk på og få seèrne til å skvette..

Kan heller ikke si den var skummel, selv om jentene ved siden av meg skvatt hele tiden.

 

 

- Skuespillere: prestasjoner, roller osv.

Synes det var et par av skuespillerne som kunne gjort en bedre jobb, som f.eks man så at likene pustet (Andre bevegelser la ikke jeg noe merke til)

 

- Kamerabruk og redigering

Rediger og Kamerabruk var OK! :woot: Faktisk noe av de få tingene jeg nøt under filmen! Eneste var at det var en del unødvendige overganger.

(Ikke for Fancy, jeg bare mener at man fikk følelsen av at noen kom til å dø straks, så kledde hun egentlig bare på seg klærne)

 

- Musikk og lyd

Lyden var heller ikke noe å si på, klar og god lyd når det skulle være, men myee bass når det skulle på :D Men følte liksom ikke at det kom til feil tid.. Eneste er at om filmen hadde vært litt bedre, kunne man faktisk ikke ha sittet å hørt på bassen og heller fulgt med på filmen.. :) Var bittelitt feil musikk til stemningen.. Ikke noe som var ufrivillig gjort av de som Redigerte filmen heller.. Var bare liksom skummel musikk, til noe som viste seg å være en helt normal og vanlig scene :S

 

- Location

Synes sykehuset var en bra plass egentlig.. "Realistisk plass"

Hadde de vært noen andre plasser, måtte de ha droppet f.eks alle de bevegende likene hun så på... Og det første du gjør etter en slik opplevelse, er vel ikke å gå hjem å lage en kopp Kakao?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...