Gå til innhold

Kjøpe Fallout 3 til PC eller PS3?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fatter ikke at folk gidder å kjøpe X-Box 360 eller PS3 for å spille på. Spillene er svinedyre også. Dessuten er FPS spill elendige å spille med Gamepad. Mye mer presisjon med mus på sikting og manøvrering.

Så får man ofte mye bedre grafikk på en brukbar PC.

Fordi det er slik de tjener penger. Kjøp en billig konsoll og kjøp dyrere spill.

Dyrere spill med dårligere grafikk enn samme spillene på PC.

Grafikk er ikke alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg endte med å kjøpe PC versjonen av Fallout 3, og det er jeg veldig glad for (kjøper Little Big Planet til PS3 i stedet). Jeg får spille i fred, kjøpte ny 24" skjerm og får nedlastbart content når det kommer.

Skrevet
Fatter ikke at folk gidder å kjøpe X-Box 360 eller PS3 for å spille på. Spillene er svinedyre også. Dessuten er FPS spill elendige å spille med Gamepad. Mye mer presisjon med mus på sikting og manøvrering.

Så får man ofte mye bedre grafikk på en brukbar PC.

Fordi det er slik de tjener penger. Kjøp en billig konsoll og kjøp dyrere spill.

Dyrere spill med dårligere grafikk enn samme spillene på PC.

Grafikk er ikke alt.

Sant nok, men det er jo gjerne bare det, mods og kontroller som skiller konsoll og PC-varianter, og alle er gjerne i PCens favør.

AtW

Skrevet (endret)

Alltid vært enig med slike som dere ATWindsor, men det jeg innså når jeg kjøpte ps3 var at herregud så mye kremopplevelser jeg har gått glipp av ved å bare holde meg til pc.. Det første jeg gjorde var å kjøpe 7stk ps2 spill, koste meg glugg ihjel :) Det hjelper ikke med mus og tastatur når en ikke får spillet til pc.. At OcMax er for trangsynt til å fatte det som han selv formulerer det får være hans problem...

Argumenter i konsollens favør.. sofa, 46"tv, skikkelig anlegg.. sofa ;) og ikke minst spillene som ALDRI kommer til pc.. MetalGear, final fantasy, littlebigplanet, killzone etc etc det er utrolig mange små og store titler en ikke får oppleve på pc, og trenden er jo at det blir bare fler og fler..

jada kan koble pc til tven osv, men det blir stress.. og da har jeg ingen plass å plassere dama når jeg bruker tven :)

Ontopic: Sendte mail til Bethesda og spurte om trophies, tenkte bare jeg kunne dele svaret, ikke at det er noe nytt:

Matt Grandstaff ([email protected]) på vegne av Press2005 ([email protected])

Currently, trophies are not incorporated in Fallout 3. We are planning to implement them into the game at a later date. When we have more details,we'll let everyone know. Thank you for your interest in Fallout 3.

nå er vel kundeservice kanskje like lite opplyst som oss andre.. men i utgangspuntet er jo det der formulert som en bekreftelse på at det faktisk kommer i hvertfall.

Endret av Fenixen
Skrevet
Alltid vært enig med slike som dere ATWindsor, men det jeg innså når jeg kjøpte ps3 var at herregud så mye kremopplevelser jeg har gått glipp av ved å bare holde meg til pc.. Det første jeg gjorde var å kjøpe 7stk ps2 spill, koste meg glugg ihjel :) Det hjelper ikke med mus og tastatur når en ikke får spillet til pc.. At OcMax er for trangsynt til å fatte det som han selv formulerer det får være hans problem...

Argumenter i konsollens favør.. sofa, 46"tv, skikkelig anlegg.. sofa ;) og ikke minst spillene som ALDRI kommer til pc.. MetalGear, final fantasy, littlebigplanet, killzone etc etc det er utrolig mange små og store titler en ikke får oppleve på pc, og trenden er jo at det blir bare fler og fler..

jada kan koble pc til tven osv, men det blir stress.. og da har jeg ingen plass å plassere dama når jeg bruker tven :)

Vel, som sagt, jeg har også konsoller, nettopp fordi ikke alle spill kommer til PC. Det med plasseringen av PCen er jo noe som den enkelte velger, så jeg ser ikke på det som det store argumentet (Sofa, TV osv), både sofaen og kontrostolen har sine fordeler, men begge plattformer kan kobles til begge deler, kan jeg foreslå å koble konsollen til PC-skjermen, så kan dama kose seg med den mens du spiller PC på TVen? ;)

AtW

Skrevet (endret)

For min del er det flere grunner til at jeg spiller både PC spill og konsoller.

Det mange ikke er klar over er at konsollene som Xbox 360 og PS3 er akkurat samme som en PC. De er bare like alle sammen og heter konsoller. Det er hovedkort, minne, grafikk kort, drev og harddisker.

Konsoll er som dagens "medium" PC.

Jeg kunne like greit kjøpt en stue PC, satt inn medium hardware komponenter i den og kalt den for en konsoll.

Konsoller lages billig og selges billig for å friste kjøpere, fortjenesten får de gjennom spillene som oftere er dyrere.

Fordelene med konsoller er at utvikler kan presse så mye saft ut av maskinvaren uten å tenke over kompabilitet i hardware og software som en må gjøre med PC.

Bakdelene med konsoller er at man får nesten ikke noe valg ved oppgraderinger i hardware og en kan ikke bestemme hvor bra grafikken i spillet skal se ut, men må akseptere slik spillet er laget og ferdig med det.

Jeg har konsoller og en PC. Jeg synes det er greit å bare sette meg ned i sofaen og skru på konsollen og spille. Jeg kjøpte Dead Space til Xbox 360 fordi det er et spill som i mine øyne passer perfekt til en konsoll. 5.1 lyd i stua, sitte i sofaen og spille på et 50" plasma TV holder massevis til akkurat det spillet, mens Far Cry 2 er et annet spill jeg helst vil ha best mulig grafikk og FPS er og blir best med mus/tastatur.

Fallout 3 kjøpte jeg til PC fordi spillet har støtte for Live.

Ville normalt kjøpt Fallout 3 til Xbox 360, men siden PC versjonen har full Live støtte med Achievements, så var det ingen tvil. Her får jeg best grafikk og Achievements, herlig :woot:

Achievements til Xbox 360 er kjempe artig. Jeg synes det er morsomt å få en belønning for strevet og veldig artig å vise til andre hva jeg har klart og ikke klart.

De fleste PC spill i dag har ikke Live støtte, men noen få har det som Fallout 3. Jeg skulle ønske at ALLE PC spill hadde Live støtte, slik jeg kunne få Achievements i alle spill jeg spiller.

Live har også et sosialt nettverk som er langt bedre enn PC.

Jeg har alltid hatt konsoller, PC har gått ut og kommet like fort tilbake her. Nå synes jeg det er greit å ha både konsoller og en PC.

Det er fordeler og bakdeler med konsoller og PC. Konsollene er enkelt å bruke, mens PC er mere avansert og mulighetene er langt større for både bedre grafikk og PC er også et redskap for mye annet.

Så til deg/dere som lurer på hvilken plattform du vil kjøpe Fallout 3 til, finnes det ikke noe fasit svar. En må selv finne ut hva som passer deg best.

Her er et bilde hvordan Fallout 3 er i sin fulle prakt på PC versjonen.

Fallout 3 PC

Endret av Herakles
Skrevet
Slapp port som i at menysystemet var klumpete og lite intuitivt i forhold til på konsollversjonen, hvor det gav mening med tanke på knappeoppsettet. Selve spillet var det ikke noe å utsette på.

Jeg synes menysystemet fungerer ganske tilfredstillende (PC), samtidig som det holder seg i ånden til forgjengerne. Men, jeg savner litt shortcuts til kart og slikt. Mulig at jeg har gått glipp av at de finnes, men siden jeg ikke har lett særlig mye, så er vel heller ikke savnet spesiellt stort.

Ellers er det bare to ting som kan minne om konsollpreg i interfacet, såvidt jeg kan se... Dette er Pip-Boy "flashlight" (holde inne Pip-Boy knappen) og "holster/draw weapon" (holde inne ladeknappen). Dette bærer preg av at man har tenkt på å konservere plass pga. få knapper på gamepad. Det er heller ikke anledning til å remappe keybindings på disse to, så vidt jeg vet. Uansett fungerer knappeoppsettet utmerket på PC allikevel, så lenge man vet hva man skal trykke på.

Skrevet

er det det eneste du synest er konsollpreget?

Hele konseptet med pipboyen er jo konsollpreget.. I tillegg har du knapt noen hurtigtaster.. Merker fort at menyene i pipboyen er laget for bruk av gamepad :)

Skrevet
er det det eneste du synest er konsollpreget?

Hele konseptet med pipboyen er jo konsollpreget.. I tillegg har du knapt noen hurtigtaster.. Merker fort at menyene i pipboyen er laget for bruk av gamepad :)

Pipboy er jo tatt rett ut av de gamle klassikerene til PC, nemlig fallout 1 og 2. Det er derfra konseptet kommer, og pipboyen der er jo lagd med et "knappeinterface".

AtW

Skrevet

ja jeg har spillt gjennom både fallout 1 og 2 mer enn 5ganger hver og er grisefan.. MEN jeg mener måten de har valgt å bruke den til inventory osv osv er veldig konsollpreget. Pipboyen i de gamle spillene var jo laget for bruk med mus.. og inventory var noe helt separat som pipboy ikke var innblandet i. Jeg liker den nye løsningen, men jeg tenker hvertfall konsoll når jeg ser det.. Rollespill pleier å ha mer avanserte menyer osv..

Skrevet
ja jeg har spillt gjennom både fallout 1 og 2 mer enn 5ganger hver og er grisefan.. MEN jeg mener måten de har valgt å bruke den til inventory osv osv er veldig konsollpreget. Pipboyen i de gamle spillene var jo laget for bruk med mus.. og inventory var noe helt separat som pipboy ikke var innblandet i. Jeg liker den nye løsningen, men jeg tenker hvertfall konsoll når jeg ser det.. Rollespill pleier å ha mer avanserte menyer osv..

Det er jo akkurat det samme oppsettet i inventoryen på fallout 1&2 som i pip-boymenyene. Samme rød knappenen, samme knappebaerte/rullene verditeller-stil som i resten av interfacet.

AtW

Skrevet

knappene er like ja... men det foregår ikke på pipboy skjermen.. i tillegg er det lagt opp til dra og slipp osv på f1&f2. Ingen spill som er laget bare for pc får et så "konsollifisert" interface.

Skrevet
knappene er like ja... men det foregår ikke på pipboy skjermen.. i tillegg er det lagt opp til dra og slipp osv på f1&f2. Ingen spill som er laget bare for pc får et så "konsollifisert" interface.

Jeg vil allikevel si at det like gjerne kunne foregått på pipboy-skjermen, da det er såpass likt. men vi får vel bare enes om å ikke være helt enige, genrelt er det jo selvsagt synd når interface lages på en tungvindt måte for å passe til konsoll.

AtW

Skrevet (endret)

At konsoller er tull sammenlignet med en PC til å spille på er bare min personlige mening.

Man kan like godt bygge seg en brukbar Mediecenter-PC med et skjermkort til 1000,- og allikevel få mye bedre grafikk enn på f.eks X-Box 360 og PS3. En mediecenter PC tar ikke noe mer plass enn en konsoll heller. I tillegg kan man bruke en Mediecenter PC til mye annet enn bare spill.

En annen ting er at jeg synes f.eks X-Box 360 bråker masse. Bråker mye mer enn noen av mine PC-er.

Eneste argumentet som er noenlunde fornuftig såvidt jeg kan se er at enkelte spilltitler ikke finnes til PC. Men det går jo begge veier. Og heller i PC-ens favør, for det finnes jo mange, mange flere spill til PC enn til konsoll. I tillegg er spillene til PC mye billigere. Synes også det argumentet med at det er så lett å bruke konsoll bare er teit. Når Windows og spillene er installerte trenger man jo bare klikke på spillikonet for å starte spillet.

Mange teite argumenter ute å går her. Men, men. Sier bare min personlige mening.

Edit: Man kan sikkert bygge denne Mediecenter PC-en til rundt 5000,- uten skjerm. Når man allikevel skal koble den til TV. Så kan man se sånn på det: For det første får man bedre grafikk enn på X-Box 360 på samme spillene, for det andre kan den brukes til alt mulig, for det tredje sparer man inn de 2500,- ekstra man brukte på denne PC-en sammelignet med konsoll siden spillene er mye billigere, for det fjerde finnes det mange flere spill til PC og for det femte er blir den nesten helt sikkert mye mer stillegående enn en X-box 360.

Nok av gode argumenter. Men smak og behag.

Endret av OcMax
Skrevet

Grafikk er det eneste reelle argumentet du fremmer, og det er en smakssak mer enn noe annet. 9/10 av mine favorittspill er åtte år eller eldre, og jeg vet at jeg ikke er alene om å synes at god grafikk er en bonus snarere enn et must. De siste Xbox-ene har også et rimelig normalt støynivå, både under load og idle.

Skrevet (endret)
Grafikk er det eneste reelle argumentet du fremmer, og det er en smakssak mer enn noe annet. 9/10 av mine favorittspill er åtte år eller eldre, og jeg vet at jeg ikke er alene om å synes at god grafikk er en bonus snarere enn et must. De siste Xbox-ene har også et rimelig normalt støynivå, både under load og idle.

9/10 av dine favorittspill er åtte år eller eldre ja. Da går jeg utfra at du snakker om PC-spill :) Nok et argument for PC. Slik at du også kan spille dine gamle favorittspill :)

Jeg sier på ingen måte at grafikk er alt. Problemet er bare når man sammenligner samme spill fra Konsoll til PC. Her ser man at man kan få mye penere grafikk på PC-en. Og da vil man jo gjerne at det respektive spillet skal kunne ta seg best mulig ut.

Jeg har også mange eldre spill jeg liker, som ikke har allverden til grafikk. Men i min bok er bare det nok et argument for å kun bruke PC.

Kan nevne et eksempel. Kjøpte Oblivion X-Box 360 versjonen i gave til en kompis som har X-Box 360. Spillet ser ræva ut sammenlignet med PC-versjonen etter man har satt alt på Max og får kjørt 16X Anistropisk Filtrering på PC. Denne muligheten har man ikke på X-Box. For spillet er balansert for å kunne flyte greit på X-Box. I tillegg hakker det mye grunnet loading fra DVD. På PC legger man hele spillet på disken.

Dette gjelder de fleste spill som fås til både PC og konsoll. PC-en blir overlegen, selv en middels PC i dag er mye bedre enn dagens konsoller. Forståelig, siden konsollene også egentlig bare er litt gamle PC-er.

Kan tenke meg at Fallout 3 må se helt ræva ut på X-Box 360 og PS3. Akkurat som Oblivion. Og dette er fakta.

Sofa og stor TV? Vel, Mediecenter PC. Men hvis man heller vil spille et spill på konsoll som ser ræva ut sammenlignet med en middels PC så værsågod :)

Endret av OcMax
Skrevet

Nå blir det jo bare tøv. Flesteparten av de nevnte spillene hadde ikke konsollutgaver på den tiden de kom ut. Gud vet hvilken versjon jeg hadde foretrukket om de hadde det. På den andre siden var noen av de også konsolleksklusive. Dette inkluderer blant annet Ocarina of Time, Mario 64 og Time Splitters 2.

Jeg handlet Fallout 3 og Dead Space bevisst til Xbox 360 vel i viten om at de ser bedre ut på PC-en min. Da synes jeg at det er bedre å kunne ligge tilbakelent i sofaen med en gamepad og ta det rolig. PC-spilling på storskjerm gir meg overhodet ikke den samme godfølelsen. Når jeg attpåtil har superenkel tilgang til DLC, flerspiller over internett og en lettvint spillbutikk gjennom en solid sentral er valget enkelt for min del.

Skrevet (endret)
Nå blir det jo bare tøv. Flesteparten av de nevnte spillene hadde ikke konsollutgaver på den tiden de kom ut. Gud vet hvilken versjon jeg hadde foretrukket om de hadde det. På den andre siden var noen av de også konsolleksklusive. Dette inkluderer blant annet Ocarina of Time, Mario 64 og Time Splitters 2.

Jeg handlet Fallout 3 og Dead Space bevisst til Xbox 360 vel i viten om at de ser bedre ut på PC-en min. Da synes jeg at det er bedre å kunne ligge tilbakelent i sofaen med en gamepad og ta det rolig. PC-spilling på storskjerm gir meg overhodet ikke den samme godfølelsen. Når jeg attpåtil har superenkel tilgang til DLC, flerspiller over internett og en lettvint spillbutikk gjennom en solid sentral er valget enkelt for min del.

Man kan kjøre gamle konsollspill til PC. Bare å bruke emulator :)

Som sagt, du kan like godt ha PC-en din tilkoblet TV-en og som et resultat av det at spillene ser mye bedre ut. Dessuten er det svært mange FPS spill og RPG, som Fallout 3 hvor man får mye bedre presisjon med mus enn med Gamepad. I tillegg, hvis du liker gamepad, så fås jo det til PC også :)

I realiteten så er bare X-Box 360 og PS3, 2 utdaterte PC-er, som ikke kan oppgraderes og som har svindyre spill, spillene ser mye verre ut enn hva man har mulighet til på PC utgavene. I tillegg til at man må sitte å spille med disse gamepaddene. Som er mye dårligere enn å bruke mus i stortsett alle FPS spill og RPG spill.

Så hvor er egentlig argumentene?

Jeg foretrekker uansett og ha PC-en tilkoblet f.eks en 24 Tommer LCD monitor hvor man kan kjøre 1920x1200 kontra en diger TV hvor man kjører lav oppløsning. Effekten blir mye bedre på monitoren. Siden man sitter mye nærmere, og det hele ser mye, mye bedre ut grunnet oppløsningen. Men som sagt, med PC-en har man muligheten til det man vil.

Vil gå så langt som å si at man ødelegger slike store spilltitler som Fallout 3 ved å sitte å spille det på X-Box 360. Noe som tilsvarer langt under middels grafikk på en PC. Man får ikke nyte spillet slik det var ment for å være. Greit at grafikken ikke er alt, men den betyr mye for atmosfæren og alt.

Eneste argumentet jeg finner for konsoller er for f.eks folk under 12 år som sitter og spiller kjørespill på TV-en. Ellers ser jeg ikke helt hensikten.

Endret av OcMax
Skrevet (endret)

Skal man kjøre konsollspill over emulator er det svært få "toppspill" en kan spille lovlig. Dessuten koster det ekstra penger om en skal begynne å knote med overganger for å kunne bruke Nintendo 64-kontroller på PC. Det å spille nevnte spill med tastatur er 100% utelukket spør du meg.

Jeg kan ha PC-en tilkoblet TV-en, ja, men jeg synes ikke det er spesielt behagelig å spille med mus og tastatur liggende på ryggen. Med trådløse spaker er jeg nødt til å investere i en dongle, det er jeg ikke interessert i. Presisjon er enda en ting som bryr meg pent lite. Jeg er såpass vant med en gamepad mellom hendene at jeg har null problemer med å være tilfredstillende treffsikker med den. Alle spiller på like premisser over nett også, så det plager meg overhodet ikke at PC-spillere er raskere og mer presise. Det får de bruke som et argument på hjemmebane :)

Argumenter er det flust av, men jeg får inntrykk av at du egentlig ikke er interessert i å gjøre annet enn å få diskusjonen til å spøle seg fast med bastante utsagn og absolutte sannheter. Folk er forskjellige, og det kan være greit å ta hensyn til det.

Endret av Odesseiron
Skrevet

Folk er forskjellige ja. Men tror det er svært mange som egentlig ikke har tenkt over disse tingene. Egentlig ikke tenkte over hvorfor de kjøpte en konsoll. De bare gjorde det fordi mange andre gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...