Gå til innhold

Lenovo ThinkPad SL - tråden


RamGuy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte en meget pent brukt SL300 til en ok pris, så nå får vi se om det blir full forelskelse eller om det blir å bytte til noe annet. Sitter og reinstallerer xp, så skal Windows 7 inn. Er vel ikke sikkert jeg klarer meg uten Ubuntu så lenge heller, så det spørs nok om det ikke blir en trippelboot-løsning her.

 

Noen erfaringer med 64bit Windows 7 på SL300?

Lenke til kommentar

Jaja, nå har jeg bestemt meg for denne med integrert grafikk. Planen er å legge ut erfaringene mine her etterhvert. Jeg studerer for tiden og har falt for skrytet av lang batterilevetid, godt tastatur, den doble pekeløsningen, LED skjerm, byggekvalitet, lav temperatur, og relativt lav pris. Kort sagt liker jeg det at den er laget for å jobbes på. Jeg er ikke interessert i et leketøy og bryr meg ikke spesielt om utseende (så lenge den er svart. Noe som er rimelig standard på bærbare. Metal! :p). I tillegg er det artig, nesten litt søtt av Lenovo, med det lille røde LED lyset i logoen. ;P

 

Klumpete og tung for størrelsen på skjermen, sier noen. Jeg skal jo ikke sjekke damer med denne under armen. ;)

 

Jeg har sett på lignende modeller fra Dell, HP, FS, osv., men det virker som de ikke helt kan måle seg når det gjelder byggekvalitet. Dessuten er det få modeller i prisklassen som kan skilte med LED skjerm.

 

Det skal bli artig å se om min vurdering holder stikk. :)

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk ett spørsmål til.

 

Ifølge Komplett-linken over står det at den bare støtter 3 GB ram.

 

2 GB (installert) / 3 GB (maks.) - DDR2 SDRAM - 667 MHz - PC2-5300 ( 2 x 1 GB )

 

Jeg kjøpte en pakke med 2 x 2GB brikker. Betyr det at jeg ikke kan sette inn begge to og benytte meg av 4 GB ram?

Stemmer det? Hvis så, hvorfor?

 

Jeg tipper det er en som har misforstått greia med maks 3 GB under et 32 bits OS som har skrevet det inn der. Det står jo helt tydelig i info fra Lenovos sider at det er 8 GB. ;)

Lenke til kommentar

Vista 64bit driveren fungerer? Fingreavtrykk leseren fungerer hvert fall på min Lenovo SL-300 med Windows7 64-bit!

Det du må for guds skyld IKKE gjøre er å legge inn alle disse merkelige pakkene som ligger på Lenovo SL-300 siden, er mye rart der om vil virkelig rote til Windows7, alt du trenger er strengt tatt brikkesett, lyd (ellers virker ikke headsett og mikrofon inngangen) og fingerprint driver, alt annet fikk jeg hvert fall via Windows Update og det fungerer MYE bedre enn da jeg forsøkte å legge inn samtlige Vista drivere manuelt, da blei alt fullstendig sirup!

 

Dog er det tilsynelatende to "unknown devices" hos meg, og det selv etter jeg forsøkte å legge inn SAMTLIGE Vista 64bit dilldall jeg fant på Lenovo sine sider, men kan ikke helt fatte hva det er heller, har hvert fall ikke noe problem med at det er sånn :)

Lenke til kommentar

Har noen av dere med en SL300 testet den for DPC latency?

 

Jeg får _10 000µs_ stabilt med Vista 32-bit. (Intel P8600, dedikert grafikk. WLAN, nettverk og USB-kontrollere på). Dette gir seg blant annet utslag i uregelmessig knitring under avspilling av all lyd.

 

Problemt blir omtalt her: Lenovo Fourm - Horrendous DPC latency? Folk har klart å få det ned en del med diverse "workarounds", men ikke til et akseptabelt nivå. Imidlertidig har en med Windows 7 postet litt mer oppmuntrene akseptable resultater. Hva får dere med Windows 7?

post-78544-1232386431_thumb.jpg

Endret av tolf
Lenke til kommentar

Lyden er ikke stort å skryte av nei, var langt bedre med default Windows7 driveren jeg fikk via Windows Update, men måtte installere Vista64 driveren for at hodetelefon-utgangen skulle fungere og da er det både støy og knitring å høre :(

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Har denne oppe og går nå. Virker ganske alreit foreløpig.

 

Bare lurte på om det var noen spesielle programmer jeg burde legge inn etter første oppstart. Det gjelder forsåvidt drivere også. Eneste jeg har lagt inn er Adobe Flash og MSN, samt McAfee som fulgte med.

 

Også var det noe jeg ikke helt skjønte. Hva er forskjellen på hardisk C, S og Q? Jeg ser jo at C har stort sett all plassen, men hva er de andre for?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tre spørsmål angående Lenovo SL300 P8600:

 

1. Kan jeg kun bruke PC5300 DDR2 vist jeg vil utvide, eller er det støtte for alle DDR2 ram, bare maks hastighet på 667mhz?

 

2. Vil det være mye forskjell på f.eks 4gb DDR3 1066mhz(som i dell xps m1340) og 4gb DDR2 667mhz ram?

 

3. Er 9300 skjermkortet brukende til Counter Strike, Warcraft 3 og kanskje Cod 4!

 

Takker fint for svar :)

 

PS: Er det ett brukende lydkort i denne?

 

Det er det jeg trenger og vite for og få bestemt meg for Lenovo Sl300 :)

Lenke til kommentar

1: Jeg har satt inn en 2GiB Corsair 667MHz brikke, og det fungerer strålende!

2: Nei, knapt forskjell i praksis i det hele tatt..

3: Fungerer fint til WarcraftIII her hvert fall :)

 

Lydkortet derimot er ikke stort å skryte av, høyttalerne er dårlige og det er skurring i headsettet mitt om jeg har installert lydkort driveren, dette er faktisk ikke et problem når jeg bruker Microsoft sin standard HD lyd-driver?

Lenke til kommentar

Hei:)

 

Har hatt min SL300 P8600 nå siden den 9februar, og her er min erfaring.

Bra og solid byggekvalitet, men de kunne spart seg for "piano lakken" på loke.

"Bra" batteri tid, ved lett bruk. Er det noen som har funet dette 9cellers batterie noe sted på nette?

Rask og god prosessor, grafikk korte funker fint til lett gaming, CS:S funker fint.

Lite vifte støy. God skjerm, men ikke når det er mye sol, Glossy....

Har ikke hatt fingerprint leser før, men det er ganske kjekt.

USB, HDMI, LAN, STRØM og 1394 portene er plassert på sidene, Lyd-porten burde også hvert plasert der. Greie snarveis knapper, men Ctrl og Fn knappen burde byttet plass:(

Clit-mus er altid kjekt:) Litt uvant med toutch-pad knappene så langt ut mot kanten, men man venner seg vel til det.

 

Noe jeg ikke var klar over før etter at jeg hadde fått pc'en, var at P8600 utgaven ikke har; LED-skjerm, 3G-kort installert og helder ikke GPS, men kan etter monteres, antennen er installert. Men T5670 utgaven har det.

 

Noe av det første jeg gjore når jeg fikk maskinnen var og formatere den, deretter laget jeg tre partisjoner 20GB/30GB/190GB, XP/WIndows 7/DIV.

 

Jeg hadde noen problemer med å få bootet XP'cden, blue screen of death, men funket fint etter at jeg deaktiverte "ram beskyttelsen", eller noe sånt.

 

Etter at jeg hadde intstallert Windows 7, og etter at windows hadde lagt inn de mest åpenlyse driverne, så var det igjen 6 "Other devices"

 

Ser det er flere som har det "probleme".

Her er en liten liste over hva de forskjelige ukjente komponentene er:

 

Hardware Ids, starter med:________________________Beskrivelse:

ACPI\ATK0101_________________________________ATK0101 ACPI Utility

HDAUDIO\FUNC_02VEN_14F1DEV-5051.....___________Haudio soft data Fax Modem with SmartCP

ACPI\LEN0014_________________________________ThinkPad PM Device for SL Series

PCI\VEN-1180&DEV-0592......_____________________Ricoh Memory Stick Controller

PCI\VEN-1180&DEV-0843......_____________________Ricoh SD-MMC Host Controller

PCI\VEN-1180&DEV-0852......_____________________Ricoh cD-Pictrure Card Controller

 

Så er det bare og legge til driverne "manuelt".

 

Jeg fikk helder ikke fingerprint sensoren til å fungere med en gang, fant ingen drivere som funket, men så kom jeg over denne filen på lenovo sin hjemmeside; p961b_fprx64_582ww.msi

og nå funker den.

 

Må si jeg gleder meg til den komplette Windows 7 kommer ut:) Mange smarte løsninger og vakert å se på.

Endret av Alpine R12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...