Gå til innhold

Trykkskjermens tidsalder?


Anbefalte innlegg

I tillegg er det nok langt flere som bruker en eller annen variant av Opera Mobile.

Dette er direkte vås. Opera Mobile brukes av en håndfull die-hards. Den nettleseren som er default i WM, er ikke akkurat god. Opera Mobile er noen hakk bedre, men samtidig er den utrolig irriterende i bruk, for eksempel ved scrolling når man leser en side, og den scroller alt for langt når man scroller bare for å få på lyset i skjermen. Jeg vil nå si det sånn at den i praksis er ubrukelig. Jeg har nå ihvertfall fjernet min.

 

Opera hadde jo også browseren på N800 for en tid tilbake, helt til NOKIA fjernet den og erstattet den med sin egen microB (har alt, flash, java, youtube osv)

Du har åpenbart ikke oversikt over hva Opera Mobile er og hvilke telefoner det er tilgjengelig for. Opera Mobile er veldig mye mer enn WM. I 2007 [1] kom Opera Mobile preinnstalert på 63 ulike telefonmodeller fra 20 ulike produsenter. 40,8 millioner telefoner ble shippet med Opera Mobile, det skulle vel blir nesten tre ganger det totale salget av WM-telefoner om jeg husker riktig.

 

Hva Flash gjelder, så betinger det som sagt mange ganger i denne tråden at det er en plugin tilgjengelig. Samt det at den som bestiller en browser faktisk ber om det og er villige til å betale for det. Opera driver faktisk ikke butikk og det er i stor grad kunden deres som bestemmer hvilken funksjonalitet som skal på plass. Alt tyder på at Nokia jobbet med en egen browser for N800 i det den ble sluppet, noe som langt på vei forklarer hvorfor de valgte bort flash-støtte browseren de bestilte fra Opera.

 

[1] http://www.opera.com/company/investors/fin...resentation.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at en produsent skal få Opera Mobile med Flash Lite 3.1 må de betale extra til både Opera og Adobe.

 

Flash Lite er tilgjengelig både til Symbian og Windows Mobile.

 

Siden veldig få produsenter har sett seg villig til a betale denne lisensen, så spekuleres nå i at Adobe vil gjøre Flash Lite 3.1 fritt tilgjengelig uten lisens kostnad.

 

Dette for å sørge for at flash ikke blir overkjørt av nye Microsoft Silverlight.

 

 

Det er selvfølgelig best a surfe med stor oppløsning og stor skjerm, men du trenger ikke nødvendigvis 800 X 400 oppløsning eller mer , du kan fint bruke internett på mobiler med lavere oppløsning men som har en ok skjerm størrelse.

 

 

For de som er veldig opptatt av skjerm oppløsning, her er noen mobiler med 800 X 400:

 

Sony Xperia X1

HTC Touch HD

Toshiba G900 / G910 / G920

Asus Galaxy 7

 

 

Nå kommer snart også Firefox sin mobile nettleser

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig best a surfe med stor oppløsning og stor skjerm, men du trenger ikke nødvendigvis 800 X 400 oppløsning eller mer , du kan fint bruke internett på mobiler med lavere oppløsning men som har en ok skjerm størrelse.

Alt går an. Det blir et spørsmål om hvor store og hvor mange kompromisser vi aksepterer. En skjerm med 800 pixler i bredden gjør at man slipper zooming, samtidig som mesteparten av sidens bredde er tilgjengelig uten for mye sideveis scrolling. 800x480 får man også presset inn i en skjerm av "telefonstørrelse" uten at pixlene blir så små at man må bruke lupe for å lese.

 

En bredde på 1024 pixler er det optimale. Dette blir alt for stort for en telefon, men er den størrelsen som netbooks konvergerer mot.

 

Det er ikke teknologi som styrer dette, det er begrensninger i ergonomi. Hvilke kompromisser vi kan leve med, bestemmes av hva som er viktig for oss. Er internett viktig, så er 800x480 et absolutt minimum, er telefondelen uviktig, så velger man heller en netbook osv.

Lenke til kommentar
Er internett viktig, så er 800x480 et absolutt minimum, er telefondelen uviktig, så velger man heller en netbook osv.

 

Wvga (800 X 400) er ikke et minimum på noen måte for mobiler.

 

Da de fleste modellene har skjermer med begrenset størrelse, siden det eneste du da vil oppnå er at du kan få et "større" oversiktsbilde av siden før du må zoome in for å kunne lese og see innholdet godt.

 

Den nye HTC Touch HD har en 3.8 tommer skjerm med 800 X 400 oppløsning, men selv med denne skjermstørrelsen vil zooming vaere nødvendig.

 

Men for de som har prøvd feks. HTC Touch Diamond med sin 2.8 tommers skjerm (640x480), Samsung Omnia med sin 3.2 tommers skjerm (400X240) og Iphone med sine 3.5 Tommers skjerm (480 x 320) vil nok de fleste av disse si at web surfing med en av disse ikke er noe problem heller.

 

Som en oppsumering, ja stor oppløsning er en fordel men denne fordelen er noe begrenset av den fysiske størrelsen på mobil skjermer.

 

Denne størrelses begrensingen gjør at også lavere oppløsninger fungere greit for web surfing på mobiler.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at internett på mobile enheter kommer til å øke. Men dette blir ikke på mobiltelefoner av typen vi betrakter som mobiltelefoner i dag.

Du tar feil. Low-end-telefoner er nettopp det som gjør at f.eks. folk i u-land kan komme på nett. Veksten vil bli enorm, og Opera er midt oppi dette. Veksten i land der PCer ikke er utbredt vil gjøre at veksten i i-land fremstår som en liten dverg.

 

Skreddersydde løsninger kommer også til å øke (på vanlige mobiltelefoner), slik som musikknedlasting, men det kan knappes karakteriseres som internett i vanlig forstand.

Igjen tar du feil. "Alle" satser nå på mobilt internett. Denne påstanden du kommer med her stemmer heller ikke overens med den enorme veksten Opera har opplevd.

 

Uansett, når du prøver å forutsi framtiden, så må du forholde deg til fakta. Se her:

http://www.internetworldstats.com/stats.htm

Økningen i internetbruk (på PC) siden 2000 i Africa (sikkert et av de stedene du regner med at de bare bruker mobiltelefon), har økt med over 1000% totalt, enkelte land med 50 tusen %. Midtøsten har økt med nesten 1200% totalt. Dette skyldes utbygging av bredbånd.

De bruker ikke bare mobiltelefoner i Afrika nei, men du legger sikkert merke til den lave penetreringen? Mobilt internett vil nå ut til langt flere, som jeg allerede har forklart.

 

Videre framover kan det godt tenkes at tradisjonelt bredbånd blir erstattet av "mobilteknologi-bredbånd" ala Ice, spesielt der hvor bredbånd er lite utbygd i dag, men dette betyr ikke at folk der bruker mer internett på mobilen.

Jo, det er nettopp det som vil skje, fordi mobiltelefoner er relativt billige, og kan brukes til flere ting på en gang.

 

Opera Mobile støtter ikke hva som helst.

Jo, så lenge det finnes plugins. Akkurat som andre browsere.

 

Den nye betaen, er bedre, men den er avhengig av "riktig" hardware.

Opera er avhengig av riktig hardware? :lol: Opera finnes for flere platformer enn noen annen nettleser noen sinne. At Flash-støtten avhenger av at en plugin er tilgjengelig er en helt annen sak.

 

Men du har jo tydeligvis peil på dette, så du kan jo liste opp hvilke telefoner Opera Mobile (kommers-versjonen) virker med Flash på.

Først må du svare på spørsmålene mine, bl.a. hva du mener gjør MicroB bedre. Såvidt jeg kan se er den ganske primitiv og har ikke samme brukervennlige zooming som mer moderne og avanserte nettlesere.

Lenke til kommentar
"Xperia-type" telefoner omfatter jo ganske mange telefoner etter hvert da. iPhone, alle HTC-telefoner, de kommende Android telefonene med G1 i spissen, Nokia xpress Music, med mange fler. Internett på mobilen sprer seg raskt.

 

Mobilt Internett var tidligere kun for "proffbrukeren", men med iPhone, Tube og HTC G1, kommer internett på mobilen til Ola Nordmann, og vi vil definitivt se mer og mer av det i aller nærmeste fremtid, og jeg tror ikke det er særlig lenge til de aller fleste, særlig unge mobilbrukere benytter seg av nettleseren på telefonene sine!

Ja, men iPhone, Tube og G1 har for lite pixler. Man må opp i 800x480 for at det ikke bare blir slitsomt, dvs N800-størrelse. Touch HD og Xperia vet jeg har dette, men det kommer sikkert flere fra de fleste fabrikanter.

 

Mener du at 640x480 piksler ikke er nok for å surfe på nettet på mobiltelefoner? Har du i det hele tatt prøvd Opera Mini? Med Opera Mini er surfeopplevelsen på en gammel Sony Ericsson K750i til og med en fryd! At 800x480 piksler er minimum for surfing er vås..

Lenke til kommentar
Mener du at 640x480 piksler ikke er nok for å surfe på nettet på mobiltelefoner? Har du i det hele tatt prøvd Opera Mini? Med Opera Mini er surfeopplevelsen på en gammel Sony Ericsson K750i til og med en fryd! At 800x480 piksler er minimum for surfing er vås..

Jeg har prøvd Opera Mini og Opera Mobile. Opera Mini har jeg hatt på mange telefoner, til og med min HTC. Poenget er ikke at det virker, det virker som bare det - men - med en skjerm på min 800x480 så blir det hele noe helt annet, og kan ikke sammenlignes med Opera Mini på en 2 toms skjerm av gjennomsnitt SE-kvalitet. På min N800 er internett (vanlige websider som dette), tilnermet lik det man har på PC. Bakdelen med N800/810 er at de mangler telefon.

 

SE Xperia ser ut til å bli helt optimal. Når den kommer, så kan man forhåpentligvis bruke Skyfire på den, også utenfor USA, og da tenker jeg vi kommer til å se reviews som forklarer dette (som alle N800/N810 eiere vet) til alle andre - også de som på død og liv ikke tar i en N810 :!: Xperia mangler riktignok skikkelig OS (Linux :cool: ), men jeg klarer vel å leve med WM enn så lenge til Nokia tar til fornuft og lager en N8xx med mobilteknologi.

Lenke til kommentar
Først må du svare på spørsmålene mine, bl.a. hva du mener gjør MicroB bedre.

 

Opera Mobile 9.5 (beta)

 

microB på N810 (Open Source).

http://www.youtube.com/watch?v=vENl3fpJXL4

 

Opera Mini ?? (Pricks kan sette inn link)

 

Opera Mobile 8.65 (Pricks kan sette inn link)

 

 

Du har hakk i plata Pricks. Uansett, nå kan du svare, for nå har jeg svart -og- lagt ting tilrette for deg.

 

 

Edit: La til Opera 9.5 på Touch HD (ser kult ut egentlig)

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

N810 har en 4.1 tommers skjerm, og selv med denne vil zooming vaere nødvendig for komfortabel lesning av text på de fleste websider.

 

Av de nye mobilene som kommer med omtrentlig samme oppløsning har Xperia X1 en 3.0 tommers skjerm og Touch HD en 3.8 Tommers skjerm.

 

Hvis du vil see en bedre demo av hvordan Opera Mobil fungere kontra microB, så er en av videoene med Touch HD et bedre eksempel siden skjermstørrelsen er noe naermere N810.

Lenke til kommentar
N810 har en 4.1 tommers skjerm, og selv med denne vil zooming vaere nødvendig for komfortabel lesning av text på de fleste websider.

Nei

 

 

For de som har ørne øyner saa gar det vel bra paa endel websider :!:

 

Men som det også er nevnt i tester av N810 (og tidligere utgaver av denne) så vil mange føle behovet for å zoome in for å lese text på et komfortabelt og uanstrengt nivå.

 

 

( Scrolling må du nok også beregne deg på selv med en slik oppløsning da nyere web sider ofte bruker bredere design enn 800 pixler. )

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar
For de som har ørne øyner saa gar det vel bra paa endel websider :!:

 

Men som det også er nevnt i tester av N810 (og tidligere utgaver av denne) så vil mange føle behovet for å zoome in for å lese text på et komfortabelt og uanstrengt nivå.

 

 

( Scrolling må du nok også beregne deg på selv med en slik oppløsning da nyere web sider ofte bruker bredere design enn 800 pixler. )

Tja, man finner fort ut om man trenger briller, for å si det sånn. Det er jo zooming på microB'en, både ut og inn. Med normalt godt syn, er dette ikke noe problem, men det skal vel ikke store avviket til før det blir litt anstrengt, for det er helt på grensen uten zooming.

 

Kun 3 tommer på Xperia, hørtes imidlertid lite ut, og sansynligvis alt for lite til at man kan lese den uten zooming. Zoominga på Opera (9.5) så jo bra ut på den videoen, så den blir vel et must (flash virket jo også :) )

Lenke til kommentar
Først må du svare på spørsmålene mine, bl.a. hva du mener gjør MicroB bedre.

Opera Mobile 9.5 (beta)

 

microB på N810 (Open Source).

http://www.youtube.com/watch?v=vENl3fpJXL4

Jeg har allerede sett disse videoene. Jeg ser at MicroB tydeligvis er en ganske gammel og utdatert nettleser.

 

Men nå var det ikke YouTube jeg spurte om. Jeg spurte om hva du mener gjør MicroB bedre enn Opera Mobile. Du sier "Flash og YouTube". Som du kan se, støtter Opera Mobile altså plugins, og kan også vise YouTube-videoer.

 

Du har hakk i plata Pricks. Uansett, nå kan du svare, for nå har jeg svart -og- lagt ting tilrette for deg.

Nei, du har ikke svart på spørsmålet. Du gjentok bare løgnen om Flash og YouTube. Jeg sa nettopp at du skulle se bort ifra dette.

Lenke til kommentar
Nei, du har ikke svart på spørsmålet. Du gjentok bare løgnen om Flash og YouTube. Jeg sa nettopp at du skulle se bort ifra dette.

Nå syns jeg du begynner å bli direkte ufin Pricks. Når du ikke klarer å diskutere på annet enn dine egne snevre premisser, så tror jeg vi setter strek her.

Lenke til kommentar
- Trykkskjermstelefoner vil alltid være et nisjeprodukt, og mer en designvariant enn en ny teknologi. Grunnen til at vi ser så mange trykkskjermstelefoner på markedet nå er fordi alle mobilprodusentene vil konkurrere.

 

Javel.. hvordan er det da med andre ting i verden? Ut ifra denne logikken er jo alle ting nisjeprodukt da, bortsett fra ett, som vi må velge i plenum. Ta bilmerker for eksempel, Audi, BMW, Renault, Porsche - alle merker og modeller - er nisjeprodukt bortsett fra den vi alle er enige på er 'standarden', resten er bare designvarianter av den. (VW Beetle anyone?).

 

Jeg har heller mer tro på at det finnes mange forskjellige personer med forskjellig smak, og man velger merke og modell alt ettersom.

 

Teleanalytiker.. :tease:

Lenke til kommentar
Nei, du har ikke svart på spørsmålet. Du gjentok bare løgnen om Flash og YouTube. Jeg sa nettopp at du skulle se bort ifra dette.

Nå syns jeg du begynner å bli direkte ufin Pricks. Når du ikke klarer å diskutere på annet enn dine egne snevre premisser, så tror jeg vi setter strek her.

Slik svarer en som er tatt i å spre usannheter han ikke kan underbygge.

 

I følge et intervju jeg så her om dagen så er Opera Mobile forhåndsinstallert på over hundre millioner telefoner. Men det er jo ikke noe i følge deg :D

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...