Gå til innhold

STOR forbedring i SSD ytelse med enkle grep

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Eg har hatt en 32gb OCZ SSD disk i ca 1mnd no, og har slitt med mye lagg når eg f.eks har flere youtube vindu åpne samtidig, at hele maskinen lagger og ikke svarer i noen sekunder. Bruker Opera som nettleser btw.

Har no bare på "Minne hurtilager", og slått av "platehurtiglager", og ytelsen har gått opp med 300%, dvs, ingen mer lagg med mange åpne vindu. Om du har ssd og sliter med det samme vil eg anbefale at du prøver.

Har også plassert alle tmp/temp mapper på alternative harddisker, så ikkje ssd'n skal få en tidlig død.

Håper dette kan hjelpe noen

Fearhan

Endret av fearhan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er et kjent problem. Jeg får meg en laptop med SSD i morgen, det blir linux og da er det noen steps man skal følge:

*Ikke et journaling filsystem(ext3), så velg ext2.

*Ikke skrive logger til disken, skriv til en ramdisk.

*Mounte med noatime

*Ikke bruke SWAP.

Greit nok, ikke alle bruker linux. Jeg gjør nå det. :wee:

Skrevet

Her var det noe nytt... hvor kan jeg endre dette med hurtiglager??

Og er det innstillinger jeg kan sette for å få temp-kataloger på annen disk enn c:?

Skrevet
Eg har hatt en 32gb OCZ SSD disk i ca 1mnd no, og har slitt med mye lagg når eg f.eks har flere youtube vindu åpne samtidig, at hele maskinen lagger og ikke svarer i noen sekunder. Bruker Opera som nettleser btw.

Har no bare på "Minne hurtilager",og slått av "platehurtiglager", og ytelsen har gått opp med 300%, dvs, ingen mer lagg med mange åpne vindu. Om du har ssd og sliter med det samme vil eg anbefale at du prøver.

Har også plassert alle tmp/temp mapper på alternative harddisker, så ikkje ssd'n skal få en tidlig død.

Håper dette kan hjelpe noen

Fearhan

etter mye søking, og ingenting spesifikt, så trenger eg ett lite tips om hvor eg fimme detta..!!

sitter på ein maskin med samme ssd`en som du har,barre 64 giggen...

Maskinen er heilt ubrukling som den e nå, så tips om hvor eg finne:

"Minne hurtilager" PÅ,

"platehurtiglager" AV

mottas med takk

Skrevet
*Ikke skrive logger til disken, skriv til en ramdisk.

*Mounte med noatime

Hva er vitsen med logger hvis de forsvinner ved reboot eller krasj?

Ubuntu eee setter relatime på flashdiskene i maskinen av seg selv. Er det vits i å bruke noatime istedetfor relatime?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...