Gå til innhold

Hvor mye bedre er vannkjøling forhold til viftekjøling ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Temperaturmessig er det liten/ingen forskjell mellom den beste luftkjølinga og vannkjøling.

 

Det vannkjøling er så utrolig bra på er kjøling/støy forholdet. Selv ved et lavt støynivå får du topp kjøling!

 

Se f.eks på ok.no sin test av Magnum 462. Selvsagt vil det være mulig å presse temperaturer lengre ned ved å kjøle radiatoren bedre, men det gir jo en viss pekepinn på hva du kan forvente.

Lenke til kommentar
Hmm jeg ville aldri valgt vannkjøling om eneste grunn av å få en støysvak maskin. Mye greiere å kjøpe en skikkelig ribbe og stillegående (12-19dB) vifte da.

 

Men blir det bra nok? Varmen fra cpu sprer seg i kabinettet og krever mer kjøling av dette osv. Jeg har vel ikke verdens beste vifter: 3 x Standard Lian Lu hvorav frontviftene går på laveste hastighet, og en Volcano 9 på tomgang (2000rpm)

Likevel er det betydelig viftesus fra maskinen. Jeg er derfor fristet til å gå til vannkjøling for å få lydløs pc som jeg også kan presse noen MHz til ut av.

 

/MBE

Lenke til kommentar
Men blir det bra nok?

 

En saftig ribbe fra Swiftech + Papst 8412N2GL (80mm 12dB) på CPU + f.eks Zalman sin ZM80AHP (heatpipe saken) på skjermkort og kanskje 1-2 Papst 8412N2GL i kabinettet så skulle du kunne kjøle hva som helst.

 

PSU og harddisker vil da være mer støyende. PSU vifter kan alltids byttes ut de også eller kjøres på lavere volt.

 

Dette oppsettet vil være billigere enn vannkjøling og kreve mye mindre arbeid. Skal du derimot overklokke eller ønsker en høyere kulhetsfaktor så blir selvsagt vann overlegent.

Lenke til kommentar

Jeg har kvalitetsribbe, men jeg må kjøre seriøs vifte for å oppnå de temperaturer som andre med vannkjøling oppnår. Selv med 11 kabinettvifter (om en tar med CPU, chip, PSU og VGA)! Så jeg kommer nok til å gå for vannkjøling ja ;)

 

Det er grenser for hva en orker å høre på i lengden.....

 

Swiftech 462+ m. 80-120mm adapter

2x120mm i topp

1x120mm i front

1x80mm i PSU

1x92mm i PSU

2xvifter på Skjermkort (Glacialtech 2310 på GPU + 60mm på baksiden)

1x40mm på chipset

2x60mm over IO panel

1xSlotkjøler (snudd til å suge inn)

 

Har også prøvd å kjøre Delta 120mm vifte på CPU og 60mm på skjermkort. Det fungerte ikke lenge nok til å benchmarke (orka det ikke når jeg sto ute!).

Lenke til kommentar

 

er ikke bare cpu som støyer, da. vga og chipset, samt psu er også slemme bråkmakere..

 

Sant og derfor skrev jeg at Zalman sin ZM80AHP kan brukes i et senere innlegg i denne tråden

 

Når det gjelder chipset så leveres mange hovedkort med kun passiv ribbe og mer trengs ikke. Har hovedkortet kjøler med vifte fra før så er det bare å kjøpe inn en chipsetribbe som er beregna for bruk uten vifte :)

 

Når det kommer til PSU så er det en del veldig få faktisk vannkjøler. Derfor vil den delen som regel bli en like stor støyfaktor i et vannkjølt som i et luftkjølt system. I PSU kan man alltids kjøre viftene med lavere volt eller kjøpe nye og mer stillegående vifter. Det man derimot skal være klar over er at ytelsen på en PSU kan synke dersom den ikke blir kjølt godt nok. Den kan også begynne å pipe.

 

En for dårlig kjølt PSU levere ofte variable spenninger og gjerne ikke nok strøm (ampere). Jeg vil anta at også levetiden kan synke.

Lenke til kommentar

Det er grenser for hva en orker å høre på i lengden.....

Swiftech 462+ m. 80-120mm adapter

Har 80-120mm jeg og. Ligger på 39C med vifta (120mm titan ALU) på fullt. Dette er under vanlig bruk (surfing, musikk o.l.)

Har en XP2600+

Jeg synes det er for dårlig, hva mener dere?

 

tenker også litt på en "crazymodd", nemlig å lime på plexi rundt selve blokken, og mekke til vannkjøling på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Men blir det bra nok? Varmen fra cpu sprer seg i kabinettet og krever mer kjøling av dette osv. Jeg har vel ikke verdens beste vifter: 3 x Standard Lian Lu hvorav frontviftene går på laveste hastighet, og en Volcano 9 på tomgang (2000rpm)

Likevel er det betydelig viftesus fra maskinen. Jeg er derfor fristet til å gå til vannkjøling for å få lydløs pc som jeg også kan presse noen MHz til ut av.

 

Jeg har og lianli kabinett som jeg fikk pressa vannkjøling inni.

tidligere hadde jeg 1 vifte bak, 2 inni selve kabinettet, 2 foran + prosessor og de 2 viftene helt i front. Alle kjørte jeg så sakte som mulig og fikk da med lite støy en forholdsvis stillegående maskin. Temperatur på prosessor (xp1700+) lå fra 50 til 55 grader med en zalman cnps5100cu. Kabinett på en ca 40 grader.

 

Kjøpte nytt skjermkort, men dette øverdøvde totalt resten av maskinen så da bestemte jeg meg for vannkjøling.

Etter å ha sjekka litt fant jeg ut at med ekstern innovatek tank ville jeg ikke ha noen problemer med å sette inn resten. Kjøler nå prosessor og skjermkort med 1 stk 120mm vifte på radiatoren. En papst som med 12 volt lager 26db. Dette bråkte for mye og ga bare noen få grader kjøligere prosessor så satte denne på 7 volt. Nå har jeg de 2 viftene i front + en 80mm på 5 volt som blåser på hovedkortet. Ikke nødvendig men gir hyggelig lesning av temperaturene.

kabinett ligger på en 30-32 grader og prosessor en 40-43 grader.

vil gjette på at maskinen nå ligger på et lydnivå rett over 20db.

får se om jeg finner på en måte å støydempe og samtidig få kjølt harddiskene ned. Så forsvinner den støyen og.

 

Eneste modifisering jeg har gjort i kabinettet er å borre 3 1cm store hull+ lage et litt større hull i toppen til radiatoren da det som den 80mm viften blåste igjennom ble for lite. Hullene er 2 for å føre slangene ut i bakkant av kabinettet til tanken og 1 som jeg har ledningen til pumpen gjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...