Gå til innhold

Hvordan stiger man i gradene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du må gå befals skole (bs) eller ub (utskrevet befal)...du blir da sjt og kan søke fenrik stilling etter ett år i jobb som det..ska du opp på løytnant nivå må du gå krigskolen..(det finnes unntak feks i hv..) etter krigsskole kan du søke stillinger oppover i systemet men da har ansinitet også noe og si...

 

det er litt forskjellige regler på dette men mener dette er sånn ca rett.

kan jo nevne at en ferdig utdannet prest eller lege får majorsgrad under førstegangs tjenesten... :!:

Lenke til kommentar
du må gå befals skole (bs) eller ub (utskrevet befal)...du blir da sjt og kan søke fenrik stilling etter ett år i jobb som det..ska du opp på løytnant nivå må du gå krigskolen..(det finnes unntak feks i hv..) etter krigsskole kan du søke stillinger oppover i systemet men da har ansinitet også noe og si...

 

det er litt forskjellige regler på dette men mener dette er sånn ca rett.

kan jo nevne at en ferdig utdannet prest eller lege får majorsgrad under førstegangs tjenesten... :!:

 

Kan jo også legges til at for menige så er det høyeste rangen du kan få korporal. Som vervet menig blir grenader.

Lenke til kommentar
du må gå befals skole (bs) eller ub (utskrevet befal)...du blir da sjt og kan søke fenrik stilling etter ett år i jobb som det..ska du opp på løytnant nivå må du gå krigskolen..(det finnes unntak feks i hv..) etter krigsskole kan du søke stillinger oppover i systemet men da har ansinitet også noe og si...

 

det er litt forskjellige regler på dette men mener dette er sånn ca rett.

kan jo nevne at en ferdig utdannet prest eller lege får majorsgrad under førstegangs tjenesten... :!:

Ok, så det er kùn de fire første gradene som innebærer førstegangstjeneste mens resten krever utdanning (+ unntaket) om jeg har forstått det riktig? Og for å bli sersjant så må du inn i befalskole?

 

Hvordan fungerer det fra menig til Korporal?

 

(kongen er også den høyeste militære leder om jeg ikke tar feil).

Endret av Blf
Lenke til kommentar

Det er to måter å bli korporal på. Enten søker du på en lagførerstilling eller en annen stilling med lederansvar, eller så gjør du deg svært, svært positivt bemerket i løpet av tjenesten.

For å bli sersjant eller høyere må du gå befalsskole. Da blir du sersjant, og om du fortsetter blir du etter hvert fenrik. Du kan også ha løytnantstillinger med bare befalsskole, men skal du over det må du i utgangspunktet gå krigsskole.

Med krigsskole søker en vanligvis på en stilling som troppssjef, men har du vært befal veldig lenge før du går krigsskolen kan du selvfølgelig søke på en stilling som gir høyere grad enn løytnant også. Etter det vet jeg ikke hvor høyt du kan gå før du må gå Stabsskole eller lignende, men innen det blir aktuelt så kjenner du nok dette systemet mer enn godt nok.

Lenke til kommentar
Sersjant kan du bli ved å dra på ett lite kurs.

jeg kunne blitt sersjant, men sa nei, da ble jeg informert om at det var 1 eller 2 uker med kursj før deg ble det.

dette er kunn i hv ! mange ser ikke på dette som en fullverdig god utdanning..jeg gjikk ub etter førstegangs tj det tok ett år og var veldig bra utdanningsmessig.var en fårdel og ta førstegangs tj først,men må pressisere at dette ikke er et krav.

Endret av storkers
Lenke til kommentar

Det er fult mulig å inneha stillinger der man mottar befalsgrad selv uten at man har noen formell befalsutdanning. Det gjelder for alle forsvarsgrenene.

 

Når det gjelder HV gradene, så er de godkjent for stillinger i INTOPS, så lenge man har den riktige kompetansen.

 

Mange som har gått den gamle befalsutdanningen anser heller ikke UB kursene for å være en fullværdig utdannelse.

 

Men jeg er av den oppfatting at en moden og erfaren soldat, som gjerne har noen turer ute. Er, og blir et bedre befal etter et kurs, enn det en nyutdannet UB-korp/sjant er.

Lenke til kommentar
Det er fult mulig å inneha stillinger der man mottar befalsgrad selv uten at man har noen formell befalsutdanning. Det gjelder for alle forsvarsgrenene.

 

Når det gjelder HV gradene, så er de godkjent for stillinger i INTOPS, så lenge man har den riktige kompetansen.

 

Mange som har gått den gamle befalsutdanningen anser heller ikke UB kursene for å være en fullværdig utdannelse.

 

Men jeg er av den oppfatting at en moden og erfaren soldat, som gjerne har noen turer ute. Er, og blir et bedre befal etter et kurs, enn det en nyutdannet UB-korp/sjant er.

ute ? da regner jeg med du mener utenlandstjeneste?

 

så du mener ett kurs på 1-2 uker kan samenlignes med 6mnd intensiv tjeneste,lederskaps utdanning og følgende 6 mnd praksis?

Lenke til kommentar

Jeg vet hva jeg ville hatt om valget sto mellom en nyutdannet 19 årig sersjant som akkurat hadde kommet ut av BS, eller en fyr med et par turer til utlandet og et par år på baken som hadde tatt lagførerkurs på et par uker.

 

Drit i graden, se på kompetansen.

 

I innsatsstyrken min (HV) så er det mange menige som er langt mer modne, erfarne og bedre ledere enn mange av ub-korpene jeg så i førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Sersjant kan du bli ved å dra på ett lite kurs.

jeg kunne blitt sersjant, men sa nei, da ble jeg informert om at det var 1 eller 2 uker med kursj før deg ble det.

dette er kunn i hv ! mange ser ikke på dette som en fullverdig god utdanning..jeg gjikk ub etter førstegangs tj det tok ett år og var veldig bra utdanningsmessig.var en fårdel og ta førstegangs tj først,men må pressisere at dette ikke er et krav.

 

 

Det er nok ikke bare i HV nei... Gjelder flere forsvarsgrener. Har man vært i forsvaret som grenader/verved etter førstegangstjenesten kan man gå GBK. (grunnleggende befalskurs)

Lenke til kommentar
Det er fult mulig å inneha stillinger der man mottar befalsgrad selv uten at man har noen formell befalsutdanning. Det gjelder for alle forsvarsgrenene.

 

Når det gjelder HV gradene, så er de godkjent for stillinger i INTOPS, så lenge man har den riktige kompetansen.

 

Mange som har gått den gamle befalsutdanningen anser heller ikke UB kursene for å være en fullværdig utdannelse.

 

Men jeg er av den oppfatting at en moden og erfaren soldat, som gjerne har noen turer ute. Er, og blir et bedre befal etter et kurs, enn det en nyutdannet UB-korp/sjant er.

ute ? da regner jeg med du mener utenlandstjeneste?

 

så du mener ett kurs på 1-2 uker kan samenlignes med 6mnd intensiv tjeneste,lederskaps utdanning og følgende 6 mnd praksis?

Selvfølgelig er det det, når disse kursene kun tilbys soldater som allerede er rutinerte og flinke.

Lenke til kommentar

at disse kursene kunn tilbys de som kun er rutinerte og flinke stemmer ikke.

du kan "slentre" deg gjennom 6mnd på hvuv værnes får så og få kurs med en gang du blir inn rullert i din hv avd.

totalt 6mnd + 1-2uker så har du 3 vinkler.

 

men er nokk litt enig med 40mm å pasient at erfaring/utenlands tj har mye og si fårdet om jeg ikke tror du kan lære deg og holde gode faglige leksjoner på 1-2uker.

 

kommer nokk litt ann på hvilken tjeneste man evt hadde "ute" ,har mange kompiser som har vært ute og nesten aldri var på noe operative oppdrag,og ellers holdte på å kjede seg ihjel..hvilken erfaring får du av det..?

Endret av storkers
Lenke til kommentar

Er egentlig enig i mye av det du sier.

Poenget mitt var nok at det finnes en del folk med mye erfaring som fungerer bedre som lagførere/instruktører enn det en ny utdannet BS/UB elev

uten at det forligger noen formell befalsutdanning hos dem.

 

Erfaring får man når man er på jobb 24 timer i døgnet et område hvor skarpe ting kan skje. Bare det å gå med skarpe skudd i våpenet til en hver tid er en erfaring i seg selv.

 

Men nå er vi litt off topic, men vi kan godt ta denne diskusjonen i en annen tråd.

Lenke til kommentar
GBK er inkludert i GBU. I henhold til TJ 5-1 (for Hæren) består GBU ENTEN av (regulær befalsutsdanning over to år) ettårig befalsskole + ettårig praksisperiode som sersjant (for personell som rekrutteres direkte fra videregående skole eller fra vernepliktige i førstegangstjeneste) ELLER av (befalsutdanning for tjenestemenn) av et kurs (GBK) av varighet 5 til 6 uker + ettårig praksisperiode som stadig tjenestegjørende sersjant (for personell rekruttert fra grenaderer/vervede). Disse to utdanningsveiene er begge GBU og er formelt likestilte.

 

Som det fremgår (og som sagt over) er HV-befal midlertidig befal og kan normalt ikke bli stadig tjenestegjørende i Norge (heller ikke på engasjement, bortsett fra i spesielle tilfelle). I internasjonal tjeneste har det vært fram og tilbake, På 70-tallet og i hvert fall tidlig på 80-tallet, tjenestegjorde HV-befal ut fra grad og tjnestestilling de hadde og var opplært til i HV. Så ble det helt slutt på det, selv HV-kapteiner og HV-majorer med lang erfaring måtte tjenestegjøre som menig/korporal hvis de skulle i utenlandstjeneste.

 

Det nye som kom ca. 2005/2006 (jeg finner ikke nå skrivet om det) er at det er den enkeltes REALKOMPETANSE som skal legges til grunn, ikke den formelle (om vedkommende har befalsskole for 10 eller 20 år siden eller ikke). En rekke HV-befal har nå de to siste årene tjenestegjort med sin HV-grad i LOT-lag (Liaison and Observation Team) i EUFOR i Bosnia, og alle er enige om at det har vært en stor suksess. Det vesentlige her er at man har gått gjennom den enkeltes relle militære (fra førstegangstjeneste og HV-tjeneste) og sivile kompetanse og sett hvordan den er i forhold til oppdraget. Dette høres meget fornuftig ut.

 

I HV er etter min erfaring HV-befal og befalsskoleutdannet befal likestilte og man vet ofte ikke hvem som er hva. Disse fungerer meget godt sammen og det er vanskelig å finne noen kvalitetsforskjell.

 

For de som ikke kjenner HV-systemet, vil en HV-soldat ha førstegangstjeneste og man har deretter en mulig kursrekke der det normalt skal være minst to års tjeneste i HV mellom hvert kurs. Hvert kurs har normalt varighet av to uker (11 dager). Det er den lokale områdesjef sammen med områdeutvalget som skal plukke ut mulige kandidater til kurs, basert på bakgrunn fra førstegangstjeneste, hvordan vedkommende har fremstått i HV og sivil kompetanse (lederefaring f.eks.). En vanlig kursrekke for tilsvarende geværtropp (objektsikring og O&K) vil være den følgende:

1) Grunnkurs Lederskap (kvalifiserer til korporalstillinger som f.eks. nestlagfører)

2) Lagførerkurs Gevær (kvalifiserer til stilling som lagfører, som HV-sersjant hvis man har stilling tillagt sersjant grad i KOP, ellers korporal)

3) Troppssjefskurs I (bestått kurs gir grad som HV-sersjant hvis man ikke er det fra tidligere, kval. til stilling som lagfører/NK tropp)

4) Troppssjefskurs II Gevær (kvalifiserer til grad som HV-fenrik, kval. til stilling som NK tropp, eventuelt troppssjef)

5) Troppssjefskurs III Gevær (kvalifiserer til grad som HV-løytnant, kval. til stilling som troppssjef)

6) Områdesjefskurs I (kval til stilling som NK område, dvs. man bør ha både I og II som er en helhet)

7) Områdesjefskurs II (kvalifiserer til grad som HV-kaptein og stilling som områdesjef)

 

Bortsett fra (3) Troppssjefskurs I er det ingen automatikk i grad, man beskikkes kun til høyere HV-grad hvis man innehar tjenestestilling som er tillagt mulighet for graden i henhold til KOP og man er anbefalt til graden av foresatt (områdesjef). Vernepliktig befal i HV (med GBU) følger nøyaktig den samme kursrekken fra og med (4) Troppssjefskurs II for å kvalifisere seg til opprykk som vernepliktig befal, og HV-befal og vernepliktig befal følger disse kursene sammen, i stor grad uten at man vet hvem som er HV-befal og hvem som har GBU. Erfaringen tilsier at det er tilnærmet null forskjell på HV-befal og vernepliktig befal på hvordan de klarer seg i disse kursene fra (4) til (7).

 

Skrevet av en fyr som tydeligvis har peiling. Han holder til på milforum.net, og om du er her så takker jeg for lånet av innlegget ditt ^^

Lenke til kommentar
Det er fult mulig å inneha stillinger der man mottar befalsgrad selv uten at man har noen formell befalsutdanning. Det gjelder for alle forsvarsgrenene.

 

Når det gjelder HV gradene, så er de godkjent for stillinger i INTOPS, så lenge man har den riktige kompetansen.

 

Mange som har gått den gamle befalsutdanningen anser heller ikke UB kursene for å være en fullværdig utdannelse.

 

Men jeg er av den oppfatting at en moden og erfaren soldat, som gjerne har noen turer ute. Er, og blir et bedre befal etter et kurs, enn det en nyutdannet UB-korp/sjant er.

ute ? da regner jeg med du mener utenlandstjeneste?

 

så du mener ett kurs på 1-2 uker kan samenlignes med 6mnd intensiv tjeneste,lederskaps utdanning og følgende 6 mnd praksis?

 

Jeg hopper inn her og sier min mening.

 

De beste befalene (etter det jeg har erfart og synes) er de som selv har gått førstegangstjenesten som menig/korp og deretter har gjerne etter mer tjeneste enten i INTOPS eller f.eks TMBN hatt enda mer tjeneste "nederst på stigen" som menig/korp/grenader, men det er ikke et must for å så bli befal gjennom GBU. Grunnen til dette er at de har en god del erfaring enn det en plikt sjt som "bare" har 12 mnd som BS-elev. Og da tenker jeg ikke bare på hvor lenge de har vært inne i tjeneste, men hvordan de har lært ting. De som selv har vært mening har en helt annen oppfatning på hvordan er befal skal være og gjøre ting, enn det en BS-elev har.

 

Dette er som sagt min mening og erfaringer og det finnes unntak i begge retninger her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg vet hva jeg ville hatt om valget sto mellom en nyutdannet 19 årig sersjant som akkurat hadde kommet ut av BS, eller en fyr med et par turer til utlandet og et par år på baken som hadde tatt lagførerkurs på et par uker.

 

Drit i graden, se på kompetansen.

Er du inne til førstegangstjeneste har ikke det lille hode ditt behov for å bry seg om kompetansen til personen som står over deg. Gir han deg en ordre følger du den! Det er andre ansatte som tar seg av ansettelser og ikke du.

Drit i graden, se på kompetansen.

Dette er noe du ikke skal gjøre! Får du en ordre, følger du den ordren.

Lenke til kommentar
..eller så gjør du deg svært, svært positivt bemerket i løpet av tjenesten.

 

;)

 

Stemmer.

Det er mye morsommere å gjøre seg fortjent til en Korporal-grad ved hjelp av god innsats og gode holdninger (samt. sleike litt klissete befals-ræv), i stedet for å søke seg til det.

 

..og i tillegg tar det seg jævlig bra ut på tjenesteuttalelsen som skal følge deg resten av livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...