Gå til innhold

Brusboks i bagasjen på fly?


TwintipGreve

Anbefalte innlegg

Visste ikke hvor jeg skulle poste dette, så bare slenger det opp her jeg...

 

Altså jeg har kjøpt en del red bull, siden man ikke får det hjemme. Og imorgen skal jeg ta flyet hjem, går det greit å ta dette i bagasjen??

Eller er bagasjen i ett rom med såpass høyt trykk at boksene vil bli ødelagt og sprekke/sprenge?

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at det kan bli ganske kaldt i lasterommene på fly. Ved utenlandsreiser har jeg hørt det kan være nede i 60 minusgrader i luften, noe som vil føre til at boksene vil sprenge som følge av at væsken fryser. Men jeg kan ikke uttale med med sikkerhet, det kan godt være at moderne fly holder lasterommene varme.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at det kan bli ganske kaldt i lasterommene på fly. Ved utenlandsreiser har jeg hørt det kan være nede i 60 minusgrader i luften, noe som vil føre til at boksene vil sprenge som følge av at væsken fryser. Men jeg kan ikke uttale med med sikkerhet, det kan godt være at moderne fly holder lasterommene varme.

Dette tviler jeg sterkt på, har selv hatt en del colabokser i bagasjen (ikke håndbagasje) uten at det har skjedd noe med de. Det ville også ha brukt ekstremt mye energi å holde bagasjerommet på -60 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehhm... Det er temmelig kaldt på 10.000moh....

Sånn ca 60 minusgrader.

 

If you catch my drift?

 

Men jeg tviler allikevel på at lasterom når 60 minusgrader. Ville tro at ting ville fortsatt være kalde når man fikk dem igjen. Det tar ikke så lang tid fra 10.000moh til du får bagasjen på lastebåndet.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Vel. Trådstarter skriver faktstisk spørmålstegn ved at det kan bli for høyt trykk slik at boksene exploderer. Dette er feil. I slike høyder som flyene fly så er det LITE trykk, altså mindre enn på jordoverflaten, eller havnivå som trykk (atmosfærer) ofte defineres i.

Inne i din lille red-bull boks er det trykk, pga Co2 (kullsyre).

Når trykket rundt boksen minker, altså ved større flyhøyder så blir trykket inne i boksen større i forhold til trykket på utsiden av boksen, ergo: faller trykket nok, eller heller mot det som kalles for vakum (Under en atmosfære trykk) så kan boksen explodere, alt avhengig av kvaliteten på materialet boksen er laget av.

 

En "brusboks" som f.eks. redbull er vil nok (og er nok designet for å) tåle trykkfallet i et lasterom til et fly. Selv om det er forbud/advarsler om å ta med andre trykkbeholdere som f.esk. propangass som innsjekket bagasje da disse er lader med et høyere trykk fra før av enn en brusboks, noe som betyr at differansen mellom innsiden og utsiden blir mye større som kan lettere resultere i en explosjon.

 

 

Bare for å ha det klart: Om trykket blir STØRRE på utsiden enn innsiden av en beholder vil ikke denne explodere men [implodere[/i].

 

 

Mvh

Christopher Talgø

 

 

Ps: Om det finnes skivefeil i dette innlegget, så skylder det at det også finnes promille i dette innlegget...

Alikevell så påvikes ikke fysikken av promille bare så det er sagt... kansje for noen...

Lenke til kommentar
Ehhm... Det er temmelig kaldt på 10.000moh....

Sånn ca 60 minusgrader.

 

If you catch my drift?

 

Men jeg tviler allikevel på at lasterom når 60 minusgrader. Ville tro at ting ville fortsatt være kalde når man fikk dem igjen. Det tar ikke så lang tid fra 10.000moh til du får bagasjen på lastebåndet.

 

For de intresserte:

Side%20166.hovedspalte.jpg

 

Ja og dessuten har de normal temp i lasterommet...

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

trykket blir et problem(rettere sagt, mangel på trykk), hadde med meg 24 bokser cola fra florida, (ja det var helt vilt, men det var før boksene ble "vanlig" i norge, og var veldig dyre, dog å bære et brett med cola fra andre siden av planeten er ikke veldig rasjonelt (var 11 år :D)

flere av boksene sprakk og alle ble hissig derformert, toppene ble trill runde på de fleste. lol dette var siste gangen jeg smugla "brus" til norge :lol:

 

følelsen av å ha en etasje med colabokser i kjøleskapet var verdt det :cool:

 

tok de selvfølgelig ikke i håndbagasjen, og fly over atlantern går nok høyere enn korte flights

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
trykket blir et problem, hadde med meg 24 bokser cola fra florida, (ja det var helt vilt, men det var før boksene ble "vanlig" i norge, og var veldig dyre, dog å bære et brett med cola fra andre siden av planeten er ikke veldig rasjonelt.

flere av boksene sprakk og alle ble hissig derformert, toppene ble vanligvis trill runde på de fleste. lol dette var siste gangen jeg smugla "brus" til norge :lol:

Så cola er ikke brus? Eller hadde du noe annet oppi?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg skal reise med fly i morgen, en mellomlanding med flybytte, og turen varer i 2 timer. Jeg hadde tenkt å ha med en flaske champagne, men vegrer meg litt på grunn av at frykt for trykkforskjeller og lignende skal sprenge flasken, og skape et sabla søl.

 

Er det noen som vet om jeg kan føle meg trygg så lenge jeg pakker flasken godt inn i plastposer? Den er allerede i champagneesken, som i seg selv virker å holde flasken godt på plass. Jeg har komprimert, og pakket esken med flasken inn i klær etc, så jeg føler meg ganske sikker på at den ikke skal knuses som følge av støt. Derimot er jeg som nevnt bekymret for dette med trykk.

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...