Gå til innhold

– DRM skaper pirater


Anbefalte innlegg

Forklar meg hvordan jeg kan ha SØTTI (70) låter mer av favorittartisten min enn iTunes har tilgjengelig? Dette er da 70 låter jeg ikke kan få tak i med mindre jeg piratkopierer? Gi meg en logisk forklaring på dette og jeg begynner å kjøpe musikken hans. Dette inkludrerer da ikke det nye (alt fra 2008) som har kommet ut, som verken er utgitt på plate eller singel. Selg musikk via torrents slik at man har dem 10 minutter etter realase, selg musikk direkte fra artister eller de som distribuerer platene, uten alle mellomledd.

 

Jeg selv eier de eneste 4 cdene det er verdt å eie for min del. Det å kjøpe alt annet blir rett og slett for kostbart eller vanskelig.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint med en sånn avklaring Sony.

Det gjør det letter for mulige kunder å planlegge fremtiden.

Jeg forstår også bedre det valget jeg tok for flere år siden.

Jeg vil aldri støtte firmaer som ikke har kundenes beste i tankene, og kommer aldri til å kjøpe et produkt Sony er involvert i.

Bluray inkludert. Det er forresten en flopp spør du meg.

Lenke til kommentar
for noe bullshit; hvordan kan man "tape" penger på at noen få laster ned musikk/film, som de ellers ikke ville ha kjøpt, Når man "Fysisk" ikke stjeler noe dritt! sette det på spissen da...

Jeg laster innimellom ned musikk jeg vurderte å kjøpe, og da kjøper jeg ikke plata etterpå selv om musikken er bra -> tapt fortjeneste.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Vel, poenget var vel at folk hadde aldri i verden kjøpt all den musikken de har lastet ned, om det var det eneste alternativet. Folk ville blitt mye mer kritiske til valg av artister/sanger osv.

 

Og om piratkopiering aldri hadde funnet sted, så tror jeg musikkbransjen hadde vært en ganske annen den dag i dag. Artister hadde blitt mindre kjente, da færre fikk høre musikken, konsertene ville ikke blitt fylt opp av samme grunn, osv osv.

 

Jeg sluttet å kjøpe CD'r for lenge siden, men jeg hadde faktisk revurdert dette om de hadde kommet med en lovlig måte å distribuere ikke-kopibeskyttet materiale. Og jeg er sikker på at jeg deler tankegang med veldig mange på det punktet.

 

Og som noen andre nevnte her, så får artistene latterlig lite igjen for ÉN CD, men _selger_ man 10.000 så blir det jo fort noen kroner. Kroner som de ellers ikke ville ha fått. Men igjen, vil man støtte de på andre måter, så kan man alltids kjøpe "bænd-stæsj" eller gå på konserter.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det skaper pirater, men distributørene kan takke seg selv. Jeg har en stor DVD filmsamling. Har samlet siden 1999 på DVD'er og har hjemmekino. De siste årene har jeg totalt sluttet å kjøpe originale DVD'er. Selv om de koster 40 kroner så vil jeg ikke lenger ha dem. Grunnen til dette er at jeg er dritlei av å måtte vente i nærmere 10 minutter fras jeg setter DVD'en i skuffen til jeg kan sette i gang filmen. Vi blir tvunget til å se på advarsler, reklamer på ditt og datt, førtrailere, tvungen tekstvalgsmeny og for ikke å snakke om at de nøytraliserer knapper på fjernkontrollen som tekst og audio. Under oppstarten er det ikke mulig å skippe/spole eller trykke meny.

 

DVD skal være et medium med valgmuligheter. JA TAKK til en film som er lastet ned eller brent via DVD Shrink. Jeg kan starte filmen med en gang og velge lydspor og tekst via knappene på fjernkontrollen.

 

Før distributørene lærer seg dette kan de se en lang veg etter mine og mange andres penger. De er skyld i dette selv!!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan et selskap kan tape penger på grunn av (ulovlig)nedlasting..

 

Joda, jeg laster ned mye serier og filmer, men grunnen til det er at norske fjernsynskanaler henger lenge etter utenlandske kanaler når det gjelder nye tv-programmer. Og filmene jeg henter ned er stort sett filmer som er vanskelig å oppdrive på DVD, eller filmer som kommer til norge et halvt år etter utgivelsen i USA. Jeg er ikke interessert i å vente på kino-release eller på en DVD. Jeg vil ha ting når jeg vil se det! Når det er sagt, så blir det kjøpt mye musikk og film i husstanden òg. Vi har godt over 1000 DVD-er i samlingen og en god slump CD-er..

 

Hvorfor har ingen gjort dette enklere på en lovlig måte? Kan ikke filmer og serier havne på nett og amerikansk fjernsyn samtidig slik at jeg kan trykke på en knapp og få videoen til min PC i optimal kvalitet, og få beholde den så lenge jeg vil, uten masse ekstra jorr og begrensninger som ingen vil ha? Er ikke interessert i å kuke med proprietære løsninger og formater (itunes etc). Irriterer meg at man må vente så lenge.. Norsk/svensk/tysk tekst kan man tilby separat ved en senere anledning.

 

Jeg vet godt hva jeg velger hvis jeg får valget mellom en låt som koster 10 kroner som ikke kan spilles av flere steder og som har dårlig kvalitet i et lukket format, og en låt som ikke koster meg et rødt øre blir min for evig tid i tapsfritt kvalitet... Som nevnt, så kjøper jeg gladelig en CD plate i butikken, men hvorfor skal jeg gidde det når jeg bare er interessert i èn låt på plata?

 

Den første som tilbyr video og musikk i åpne formater og god kvalitet uten noen form for begrensninger, på samme tid over hele verden, og med et lett system når det gjelder betaling og nedlasting får meg som sin faste kunde.

 

Enda en ting som irriterer meg er de "You wouldn't download a car" eller hva de nå sier. Man kan jo ikke spole over det engang! :hrm:

 

/sint modus av

Lenke til kommentar

Ser at en del her som har klaga på antipiratreklamen på enkelte dvder. Ble selv en dag så sinnsykt iritert av den så jeg sendte en mail til SF-norge. Vil gjerne dele den med folket slik at ande også ved hvem vi skal sende protestmailer til.

 

"Jeg må si meg enig i at den er temmelig irriterende å komme seg igjennom. Det er Fox International som legger disse på mastere så vi har liten beslutningsprosess akkurat på filmer fra dette selskapet. Den har imildertid eksistert i god tid nå så jeg skal ta din forespørsel videre. Kanskje har de fått flere innspill slik at det kan lages en noe enklere versjon etter hvert".

 

Håper vi alle kan være med på å gi FOX litt (helst mye) negativ tilbakemelding slik at den kanskje forsvinner.

Lenke til kommentar

Løsningen er vel å slutte å bruke lisenserte formater på kodingen av filmene..? Funket fint med å kjøre inn Open Office i kommunen - så hvorfor ikke benytte seg av noe mer fornuftig format på kinoer eller hos SF Norge, osv. Fullstendig mulig når man faktisk har alternativer, nei?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...