Gå til innhold

Gimp 2.6 klar for nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult å se at gimp fortsatt lever. Har selv kjent(fortid) en av utviklerne, og den mannen kan trylle grafikk med kode.

 

GEGL tror jeg blir bra. Uten å ha lest for mye på greia, så antar jeg at man her behandler hver farge i et pixel som en float mellom 0 og 1, istedet for den tradisjonelle varianten med å benytte en byte/integer verdi mellom 0 og 255.

 

Det gjør at når man tar et bilde, legger på noen effekter, og verdien i fargen går utenom verdien 0 eller 1 - så beholdes det videre. For 1,1 f.eks kan fortsatt lagres, og oversetter man til byte så blir det jo bare 255. Som er greit på skjerm.

Med det tradisjonelle 0-255, så stoppet jo verdien på 255. Ergo man mister informasjon i videre behandling.

 

Samt, med flyttall så blir fargeverdiene mer nøyaktig. 0,00034565 er mer nøyaktig når man skal bearbeide videre, enn om fargen ble 70. Altså lettere å unngå feil i effekter pga avrundinger.

 

...men dette er vill gjetning fra min side ut fra microskopisk info som engang for lenge siden ble plukket opp fra den herremannen.

 

Det er uansett et interessant tema. Photoshop har allerede et slikt system om jeg ikke tar feil - og dagens skjermkort er faktisk i stand til å rendre og behandle texturer(bilder) der fargene er gjengitt i flyttal - som er kult om man er interessert i spillprogrammering, effekter etc.

Lenke til kommentar
Samt, med flyttall så blir fargeverdiene mer nøyaktig. 0,00034565 er mer nøyaktig når man skal bearbeide videre, enn om fargen ble 70. Altså lettere å unngå feil i effekter pga avrundinger.

Det er vel ikke overgangen heltall til flyttall som er viktigst, det er overgangen fra 8-bit til 32-bit, om disse bitene brukes til heltall eller til flyttall har ikke like viktige konsekvenser.

 

Jeg regner med det er enklere for programmererene å tenke flyttall mellom 0 og 1, på den andre siden er heltall litt bedre for portabilitet (flyttallsberegninger kan fort variere i de siste sifferene på ulike plattformer) mellom mye rar hardware og for framtida. TeX er et eksempel på noe som har valgt heltall pga. portabilitet.

Lenke til kommentar

Photoshop-pimperne som snakker «Ja, endelig. Nå begynner utseendet å ligne --kanskje jeg skal bytte?» kan ta en titt på Gimpshop, som er nevnt ovenfor.

 

For min del er det ikke noe mål at The Gimp skal ligne Photoshop, akkurat. Heller ikke at prosjektet skal bytte navn. Navnet skjemmer ingen jeg kjenner, i hvert fall.

 

For de som er nysgjerrige på hva GEGL er og hva det kan gjøre kan f.eks. ta en titt på videoopptaket av et foredrag GEGL-utvikler Øyvind Kolås gjorde på FOSDEM 2007 i Brussel. Du finner videoen på denne siden (det er ikke direkte lenke med vilje så du kan se hvilke andre godbiter som finnes der -- du finner GEGL-filmen uansett).

 

Selv har jeg ikke rukket å oppgradere fra 2.4, men 2.6 ser veldig bra ut!

The Gimp's been pimped.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...