Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - FunFact - Canon 40d, EF 85mm f/1.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virkelig imponerende å få et så nært bilde av planeten Saturn fra Stortorvet(?) med 85mm. Det må være de ekstra mpx-ene i 40D'en i forhold til 30D'en som gjør at ikke jeg får til det samme... :)

Det er dét der er ja. Helt klart de ekstra megapikslene som gjør dette mulig.

Lenke til kommentar
Hva foregår her egentlig? Vanskelig å se hvordan dette er konstruert. Det ser mest ut som om du har skutt hull på en fylt glasskuppel med revolver. Da har du i hvert fall oppnådd å sette et annet "lys" på installasjonen. Passer bra med sentrumsplassering her synes jeg.

 

 

7. oktober var tøft. Er det kun én vannstråle? Og vannet spruter egentlig oppover? Uansett artig med bilder som får meg til å bli sittende å studere dem for å finne ut hva som egentlig skjer :)

 

 

7. oktober:

 

Virkelig imponerende å få et så nært bilde av planeten Saturn fra Stortorvet(?) med 85mm. Det må være de ekstra mpx-ene i 40D'en i forhold til 30D'en som gjør at ikke jeg får til det samme... :)

 

- Rams

 

 

For å svare på alle tre samtidig:

Det som skjedde her var ganske enkelt at jeg så en vannfontene på Stortovet i Olso, prøvde å få et skarpt fokus, relativt sentrert bilde, og kort/rask lukkertid for å fryse vannstrålen/dråpene. Det er kun én vannstråle. Vannet kom nedenfra, bildet er "tiltet" 90 grader(eller egentlig ikke, siden det er slik det kommer opp på pc'skjermen før man "tilter" det...).

 

Jeg har altså ikke gått rundt med revolver og skutt hull på glasskupler, eller brukt stige/hoppet veldig høyt og tatt bilder av planeten Saturn. Men jeg fikk en kompis av meg til å slippe en glasskuppel fra planeten Saturn, og en annen kompis til å skyte den med en revolver mens jeg tok bilde av det hele. Så dere hadde jo delvis rett :o)

 

Tusen takk foresten! Alltid hyggelig med respons. Kom gjerne med litt konstruktiv kritikk også.

Endret av FunFact
Lenke til kommentar
8. oktober: Du kan jo stille hvitbalansen i etterkant. Ellers var mosen ganske dekorativ. Synes også det var på sin plass å sette et tre mellom bakgrunnen og treet i forgrunnen. Det blir mer dybde da.

 

 

Har som ekstrautfordring null redigering. Ettersom klokken nærmet seg midnatt så rakk jeg desverre ikke å plante flere trær, og se dem bli fullvoksne, før bildet måtte bli tatt.

Som de sier i Tilbake til fremtiden: "Time waits for no man".

Lenke til kommentar
Har som ekstrautfordring null redigering. Ettersom klokken nærmet seg midnatt så rakk jeg desverre ikke å plante flere trær, og se dem bli fullvoksne, før bildet måtte bli tatt.

Som de sier i Tilbake til fremtiden: "Time waits for no man".

Ja selvfølgelig, jeg husket ikke det. Har du ikke hørt om magiske bønner da?

Lenke til kommentar
Har som ekstrautfordring null redigering. Ettersom klokken nærmet seg midnatt så rakk jeg desverre ikke å plante flere trær, og se dem bli fullvoksne, før bildet måtte bli tatt.

Som de sier i Tilbake til fremtiden: "Time waits for no man".

Ja selvfølgelig, jeg husket ikke det. Har du ikke hørt om magiske bønner da?

 

Er det det samme som "magic mushrooms"?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med dere. 9. oktober burde jeg fått med meg hele benken, men jeg prøvde å ikke få med meg steinen i forgrunnen (som kom med allikevel). 10. oktober, objektivet er ikke mitt, men det er på ønskelisten min (rett under stor, lys leilighet i sentrum). 12. oktober. Jeg var rett og slett litt uinspirert på søndagen (les: fyllesyk. Jeg kunne kanskje ha gjrt bildet bedre/mer spennende ved å redigere det - men ekstrautfordring: null redigering)

 

Takk for konstruktiv kritikk - det trengs!

Lenke til kommentar

Godt å høre at det er flere som sliter litt innimellom med denne utfordringen! Men stå på!

 

Digger bildet ditt fra 9. okt. Enig i at det optimale kanskje hadde vært å få med hele første benken, men jeg forstår godt ønsket ditt om å unngå steinen. Jeg synes faktisk at den forstyrrer mer enn kuttinga, så hvis du ikke hadde hatt ekstrautfordringen med ingen redigering ville jeg faktisk foreslått kutting for å fjerne steinen. Men jeg liker uansett bildet. Flott lys og øyet ledes innover i bildet. Bra! Hundebildet blir nok litt midtstilt, men et godt motiv er det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...