Gå til innhold

Radioaktivitet & gummi


O3K

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Hjemme har jeg en "OZK" Sovjet/Russisk Kjemisk vernedrakt (Общевойсковой защитный комплект).

Denne modellen har blitt produsert i Sovjet/Russland siden 70-tallet tror jeg, iallefall ikke senere og blir produsert den dag idag. Bare at idag brukes den også innen industri av sivile.

 

Så her er spørsmålet. Går det an å identifisere radioaktivitet på gummi visuelt?

Det har seg sånn at på et av de to delene som skal trekkes over bena så er det noe som ligner litt på støv, men som ikke går av og som "glinser" litt, ikke ulikt glitter, bare ikke like sterkt. Dette er kun på den mørke delen som sålen består av. Men jeg har også sett noe lignende på en av gassmaskene mine, som også er overskuddsvare fra Sovjet/Russland, men det støvet satt løst. Sistnevnte kun er til pynt. For det meste av tiden antar jeg at det er ørgammelt støv. Men siden jeg er bittelitt paranoid på et normalt nivå, og ikke har studert radioaktivitet så føler jeg at jeg må spørre. Jeg har ikke følt noen form for strålesyke, og det eneste jeg merker selv er lukten av eldre gummi. Men jeg har ikke noen geigertellere tilgjengelige heller.

 

my.php?image=ozkbennx2.jpg

my.php?image=ozkdraktys7.jpg

 

Fotoene av de aktuelle delene (i tilfelle bildene i dette innlegget ikke vises). Fotoene er hentet fra Internet.

http://img261.imageshack.us/my.php?image=ozkbennx2.jpg

http://img58.imageshack.us/my.php?image=ozkdraktys7.jpg

 

Vennligst post KUN seriøse svar. Hvis dette er et område du ikke har peiling på så vennligst ikke svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De radioaktive partiklene (α- og β-partikler) er ikke i seg selv synlige. Men radioaktive stoffer som uran og plutonium er selvsagt veldig synlige, og kan ha vanlige metalliske karakteristikker. Dvs. at de glinser som metall.

 

Det virker ikke akkurat sannsynlig at det er støv av radioaktive stoffer på drakten din.

 

 

Men jeg ville postet et annet sted. På vitenskapsdelen ville du nok fått et mye bedre svar.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
De radioaktive partiklene (α- og β-partikler) er ikke i seg selv synlige. Men radioaktive stoffer som uran og plutonium er selvsagt veldig synlige, og har vanlige metalliske karakteristikker. Dvs. at de glinser som metall.

 

Det virker ikke akkurat sannsynlig at det er støv av radioaktive stoffer på drakten din.

 

Men jeg ville postet et annet sted. På vitenskapsdelen ville du nok fått et mye bedre svar.

 

Jeg må innrømme at både paranoiaen min og tvilen min ble styrket av denne posten :!:

Tror jeg ville ha kjent noen virkninger hvis det hadde vært noen radioaktive rester, drakten ligger tross alt på rommet mitt hvor jeg sover hver kveld, og såvidt jeg vet så er fyren jeg kjøpte den av fortsatt i live. Men mengden kan være veldig lav.

For et øyeblikk siden gikk jeg for å studere drakten litt nøyere, Og "glansen" går igjen over det meste av drakten og er ikke forbeholdt kun et av stoffene drakten består av. Men det er ikke veldig synlig på avstand, men det er heller ikke noe problem å se det hvis du har en skarp lyskilde. Når jeg åpnet esken med drakten i var selve drakten uendelig støvete. Så det er veldig vanskelig å utelukke at lagringsmetoden kan ha hatt noen påvirkning. Og selgeren skrev at den var ubrukt, men så har han kontor i Ukraina også, så alle varene blir sendt derfra.

 

Og det at vitenskaps forumet kan by på bedre svar høres ganske riktig ut. Men jeg syntes denne saken var litt mer militært relatert. Men jeg har valgt å benytte meg av tipset ditt og poste det på vitenskapsforumet. Men jeg ser helst at begge postene forblir oppe i tilfelle noen besøker militær forumet og ikke vitenskapsforumet. Men så klart det er opp til en administrator om en av disse innleggene blir låst eller ikke. Uansett, takk så mye for tipset.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at det er jod pulver. Jod har den evnen at det kan absorbere radioaktivitet. Når du var i militæret så husker du kanskje at det var ei lita flaske med pulver i veska til gassmaska di?

 

Det som har skjedd her er nok at alt utstyret har blitt vaska og sprinkla med jod for å være sikker på at utstyret er dekontaminert før salg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...