Gå til innhold

Diverse problemer...


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått startet PC'en min på over en uke nå, og det virker som jeg har prøvd alt... :( Derfor legger jeg opp denne postingen så jeg kanskje kan få flere ideer om hva som kan være galt (og forhåpentligvis få fikset maskina).

 

Problemet er at dersom jeg forsøker å starte PC'en, ender den bare opp i en uendelig "reset-loop"; det virker på meg som at det skjer med 2-3 sekunders mellomrom, -før- BIOS i det hele tatt gjør noe som helst (får ikke opp noe på skjermen).

 

Jeg har prøvd følgende:

- starte uten CPU og minne

- starte uten skjermkort, nettverkskort og lydkort

- ta av de "unødvendige" LEDs etc (harddisk, strøm etc)

- ta av reset- og power-switch kablene fra hk

 

Jeg har også prøvd å bytte strømforsyning uten at dette har hjulpet. En annen ting som også skjer er at dersom jeg skrur av og på strømforsyningen bak på kassa, starter PC'en av seg selv (med reset-loop selvsagt) uten at jeg i det hele tatt er borti power-switchen foran... Dette også når jeg har fjernet power- og reset-switch kablene fra hk.

 

Dette har hendt tidligere også, men på daværende tidspunkt var det en defekt RAM-brikke som forårsaket problemet. Denne gangen må det være noe annet ettersom den resetter til og med uten noen RAM-brikker som helst.

 

Oppdatering: Tenkte jeg skulle legge på hva slags hovedkort det er snakk om. Det er et Asus A7V266, oppdatert til siste BIOS-ver (1011 mener jeg å huske).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde du noe spesielt før den begynte slik?

 

Har du forsøkt å holde inne insert tasten når du skrur på? (eller den tasten som "resetter" BIOS, hvis en slik finnes for hk/bios)

 

Kan jo rett og slett være hk eller bios som er kaputt...

 

Edit: Har du forsøkt å starte med kun cpu,ram og skjermkort?

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde før dette begynte var å teste en XP2400+ i maskina. På dette tidspunktet kunne jeg komme inn i BIOS, og da jeg så at temperaturen steg til 55 grader skrudde jeg den av og satte tilbake min XP1600+ i vente på en ny CPU-vifte (bestilt). Da jeg skulle starte med denne oppsto nevnte problem. Har nå ny vifte og byttet til XP2400+ igjen, men problemet er der like fullt. Skulle allikevel ikke tro at det er CPU, vifte eller hk som er direkte skadet - har nettopp hatt PC'en åpen og foretatt en reset av BIOS (lot batteriet være ute 3-5 minutter og med reset-DIP på plass), og etter dette sluttet den å starte av seg selv (resettinga fortsetter). Kan et defektivt BIOS-batteri forårsake noe som dette?

 

Og ja, jeg har forsøkt å starte PC'en med utallige kombinasjoner av hardware tilkoblet.

Lenke til kommentar

Hmmmmmm *tenkeknakeknapeknirke*

 

Muligens at HK'et har fått ett skikkelig knekk og at det er gått. Evt om det er bare BIOS som er gått.

 

Den BIOS versjon som du hadde, har du sjekket om den støttet +XP2400?

Om BIOS versjonen ikke støtter såpass høy frekvens så kanskje at det har blitt varmeutvikling i chipsett eller bus'er eller noe som forårsaker problemet ditt.

 

Har du prøvd å bytt HK'et med ett annet om du har eller fått lånt?

 

I allefall det jeg ville satset på nå som det meste er prøvd. Evt om du kjenner noen med samme HK som deg så lån BIOS brikka til de HK'et om det er en standard E-prom brikke da. :)

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problemet, de kan dreie seg om en kortslutning ett sted på kortet. vært uforsiktig under montering? løse metallgjenstande e.l? uansett, jeg sendte bare kortet til leverandøren og fikk ett nytt (og bedre kort i erstatning :lol:

Foreslår at du gjør det samme!

 

ShdwHwk

Lenke til kommentar

Ja, BIOSen støtter helt opp til XP 2600+ i den siste versjonen. Jeg har dessverre ikke noe annet hovedkort jeg kan få testet med - da må jeg i så fall kjøpe et nytt...

 

Ang. montering så har jeg vært så forsiktig som mulig, har ikke mistet noe som helst ned på selve hovedkortet - ikke engang kabinettskruer. Jeg kan jo heller ikke akkurat sende det tilbake nå - hk er over 1/2 år gammelt (er ikke 100% sikker på eksakt hvor lenge jeg har hatt det, men jeg er ganske overbevist om at garantitiden er ute uansett).

 

Skal prøve med 100Mhz etter kveldsjobben. Takk for tips.

Lenke til kommentar

du sier du har hatt kortet i over et 1/2 år, og at garanti-tiden er ute, det har ingenting å si.

I følge kjøplsloven har du krav på å få utbedret feilen eller få noe i erstatning, særlig hvis du har vært så forsiktig som du sier.

hk'er skal jo vare minst fem år.. mitt hk knakk sammen etter en stund med akkurat di symptonene du har.

Lykke til!

 

ps:

får viftene strøm når du starter? beveger de seg rytmisk=kortslutning

har du byttet skjermkort i det siste (noen agp'er booter ikke på volt høyere enn 1,5.

 

ShdwHwk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...