Gå til innhold

Førstegangskjøp av speilrefleks - Råd og tips mottas..


Anbefalte innlegg

..med stor takk.

 

Hei folkens. Bruker i dag et Canon powershot sx100 kompaktkamera. Har lyst til å lære meg mer/ta bedre bilder, og har derfor lyst på et speilreflekskamera. Er ikke "stinn" av gryn så budsjettet er foreløpig ikke alt for stort.

 

Har sett meg ut noen kameraer innenfor min prisklasse:

 

Nikon D40KIT AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm - 2.999kr

Nikon D60 m/18-55mm VR kr 4300

Sony Alpha A200 m/18- 70mm 3.700kr

Sony Alpha A300 m/18- 70mm kr 4444

Canon Digital EOS 400D m/18-55mm kr 3990

Canon Digital EOS 1000D m/18-55mm IS kr 4300

Pentax K200D m/18-55mm ca 4400kr

 

I første omgang blir det å kjøpe en slik pakke for deretter å kjøpe andre objektiv når behov etc kommer. Liker å ta bilder i natur + av mennesker (kommer til å bli endel av min sønn på 6mnd etc)

 

- Er ute etter et kamera som er forholdsvis enkelt å komme i gang med.

- Tar gode bilder "rett fra kameraet" slik at man slipper å sitte timesvis med photoshop.

- Bra batteri

- Bør være brukbar hastighet /oppstart / bilder etter hverandre etc.

- "value" for penga

 

Har tatt i de fleste kameraene . Synes alle satt godt i hånden(mulig at Sony eller pentax føltes best - er usikker her)

 

Noen tips? erfaringer med disse? Blir bare mer og mer forvirret for hver test jeg leser. Noen steder får feks Sony bra omtale mens andre steder får den mye kritikk osv.osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Tar gode bilder "rett fra kameraet" slik at man slipper å sitte timesvis med photoshop.

 

Olympus er vel kjent for veldig gode JPG-filer rett ut av kamera. De har også noen hus i din prisklasse (som om det gjør det mindre forvirrende :roll:).

 

Ellers oppfyller vel alle kameraene kriteriene dine. Kanskje det kan være lurt å se etter hvilket som har best kitobjektiv, og selvsagt hvilket som passer best i hånden din (bra at du har sjekket dette, det er viktig).

Lenke til kommentar

Alle disse kameraene vil ta glimrende bilder. Det kameraet som vil inspirere deg mest, er vel det du burde lete etter.

 

Det å kjøpe ett av disse kameraene er helt uproblematisk. Så lenge du ikke investerer i ekstra blitz, grep, og linser, så er det enkelt å skifte merke ved neste korsvei.

 

Det finnes mye billig og bra brukt også.

 

Frode

Lenke til kommentar

Alle kameraene er bra. Du vil trolig bli fornøyd uansett.

-Om ikke, er det mulig å selge igjen.

 

Sjekk også bruktmarkedet:

FOTO.NO: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/index.cgi

FINN.NO: http://www.finn.no/finn/bap/all/result?MAI...amp;userAction=

Verden flommer over av 1-3 år "gamle" kameraer, til <1/2 pris av hva de kostet dengang.

Nypriser finner du her: https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=54

 

Kanskje denne siden er til hjelp for å velge kamera?

http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Som førstegangskjøper ville jeg valgt sony A300/350, her ser du effekten alle endringer du

gjør på innstillinger(hvitbalanse, iso etc) i liveview på skjerm, det er da utrolig lett å få til bra bilder.

I liveview har sony og en digital teleconverter, som fungerer meget godt, slik at rekkevidden av objektivet du har på kan forlenges med 1,4 eller 2.

 

Sony har og det beste liveviewsystemet av de digitale speilreflekskameraene, det gjør overgangen til speilrefleks lettere og mer morsom :)

Det andre som taler svært for Sony ( også på Olympus/Pentax tror jeg), er at det er stabilisering i kamerahuset, da kan du kjøpe eldre minoltaobjektiv som fungerer perfekt, Canon og Nikon har ikke dette, men stabilsering i objektivet, som gjør at du må kjøpe nye og dyrere objektiver for å få stabiliserings effekten.

Du kan gjøre svært gode kjøp på brukte Minoltaobjektiver til Sony, får lett 2-3 objektiver til under 1000kr brukt.(mange selger gamle minolta dynax og maxxumkameraer med 2-3 objektiver/bag/filtre etc til under 1000 kr, ved kjøp av disse kan du få en billig start på objektivsamlingen)

 

Sony A300 slo og kameraer som Nikon D80, Canon 40Dosv, og vant testen i august utgaven av Digitalfoto.

 

Her er noen gode linker til Sony

http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-a300-review

 

http://www.retrevo.com/s/Sony+DSLR-A300?rt=oa

 

 

God guide til å velge objektiver(oversikt over hvilke som passer, med brukererfaringer)

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Som førstegangskjøper ville jeg valgt sony A300/350, her ser du effekten alle endringer du

gjør på innstillinger(hvitbalanse, iso etc) i liveview på skjerm, det er da utrolig lett å få til bra bilder.

 

Sony har og det beste liveviewsystemet av de digitale speilreflekskameraene, det gjør overgangen til speilrefleks lettere og mer morsom :)

 

Merkelig argument. Å gå rundt med Liveview påslått hele tiden er ingen god idé, i alle fall i mine øyne.

 

I liveview har sony og en digital teleconverter, som fungerer meget godt, slik at rekkevidden av objektivet du har på kan forlenges med 1,4 eller 2.

 

Digital zoom? Usj ...

 

Om det ikke er digital zoom, så beklager jeg, men da vil jeg gjerne vite hva det egentlig er.

 

Det andre som taler svært for Sony ( også på Olympus/Pentax tror jeg), er at det er stabilisering i kamerahuset, da kan du kjøpe eldre minoltaobjektiv som fungerer perfekt, Canon og Nikon har ikke dette, men stabilsering i objektivet, som gjør at du må kjøpe nye og dyrere objektiver for å få stabiliserings effekten.

 

Dette argumentet kan jeg derimot stille meg bak. Stabilisering i huset er ganske nyttig, det.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

En behøver jo ikke ha liveviewen på konstant, men for å se effekten av innstillingene en gjør før en tar bildet, er utrolig hendig. Sette alle innstillinger perfekt etter forholdene i liveview, og så gå til søker feks ;)

Og hvis en er vant til liveview fra kompaktkameraet, så kjenner en seg igjen.

Veldig bra til macro og stativbruk og, kan bruke den tiltende liveviewen til å få mer behaglige vinkler til fotograferingen ( jeg fant ut at liveview var utrolig behagelig når en fotograferte mye med stativ)

 

Den digitale teleconverteren tar og croper bildene men beholder fokus, det er en funksjon for den proffe fotografen kanskje ikke finner interessant, men for oss "vanlige" amatører kan en slik funksjon ha stor pratisk nytte.

Bedre forklart her:

18. Smart Teleconvertor - When shooting in Jpegs of any size or quality, the A300 has a crop feature called Smart Teleconvertor via a dedicated button on the upper right portion of the back panel. Essentially, all this does is crop a 10mp Jpeg image (without degradation to subsequent image quality or file sizes) to 5.6 mp for 1.4x, and 2.5mp for 2.0x settings. That way, if would like to zoom up on your subject further than you current lens will allow, and not want to do your own crop later on in software, you can do it in the camera on Jpegs only.

 

In effect, a 200mm lens becomes a 600mm equivalent (FOV) lens when using the 2x mode (after the 1.5x crop factor of the APS-C imager of course). In this instance, your final jpeg is only 2.5 megapixels, but you are a heck of a lot closer as a result.

So for an 18-200 lens zoomed all the way in, you can get the equivalent of a 420mm (at 1.4x) and 600mm (at 2.0x) field of view with the touch of a button. Neat if you don't like cropping images yourself after the fact and you shoot mainly in Jpeg.

 

Og trådstarter ville jo og gjøre mest mulig i kameraet og ikke i bildebehandlingsprogrammer etterpå, og da er en slik funksjon hendig, og ingen sier jo at du må bruke den ;)

Lenke til kommentar

Cropping er fremdeles cropping, og kan ikke sammenlignes med å faktisk ha lengre brennvidde (selv med en fysisk teleconverter). Du får et mye skarpere bilde med et faktisk 200 mm objektiv enn med å croppe ned et bilde tatt på 100 mm til samme utsnitt, uansett hvor høy pikseltetthet du har.

 

Og selv vil jeg i hvert fall si en ting: hvis du bryr deg om forbrukerrettigheter og fair use, ikke kjøp Sony. De lager helt ok speilreflekskameraer, men makan til forbrukerfiendtlig møkkakonsern skal man lete lenge etter.

 

Selv tror jeg at jeg hadde gått for K200D, jeg vil si det er den pakken som gir mest for penga. D60 er kanskje hakket bedre hvis du vil ha enkel bruk og gode jpeg-bilder rett ut av kamera, men jeg vil si K200D er et bedre fotografisk verktøy når du får litt erfaring.

Lenke til kommentar

Testene viser at det ikke er kvalitetstap da, kun pixeltap( og hvis du ikke skal ha bilder så store som en vegg eller til videre profesjonell bruk, så ser ikke jeg problemet med Smart teleconverter)

 

Det er jo kamera til amatørbruk, som skal være lett å bruke og hvor en slipper etterbehandling av bildene trådstarter etterlyser. Og da er Sony A300 det beste valget. Det har det som er best da, nemlig god liveview, ledende på batterikapasitet, billig brukt optikk, stabilisering i hus, mange funksjoner, og ikke minst svært god bildekvalitet, så som et introduksjonskamera til speilrefleks vil jeg si det er det beste.

 

Og å trekke inn forbrukerrettigheter er vel helt bak mål, antar det er rootkitbeskyttelse du henviser til, og det har jo ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

Sony har gode produkter som vel har den minste feilprosenten i elektronikkbransjen, så skjønner ikke hvordan du kan kalle det forbrukerfiendtlig....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Problemet med all cropping er at optikk har en begrenset evne til å gjengi detaljer. På grunn av dispersjon av lys i objektivet så vil lyset fra et uendelig lite punkt i motivet bli spredd utover en viss flate på sensoren. Den flaten har ikke noe med brennvidden å gjøre, hvilket vil si at to objektiver med samme kvalitet men forskjellig brennvidde ofte vil ha samme grad av spredning. Hvor stor spredningen er bestemmer hvor fine detaljer objektivet er i stand til å tegne på fokalplanet.

 

La oss veldig forenklet si at du har to objektiver, ett på 100 mm og ett på 200 mm. Begge har en såkalt Circle of Confusion på 10 mikrometer. På en full størrelse APS-C-sensor utgjør det 0.063% av bildeflatens høyde, og det angir hvor fine detaljer du får på 200 mm brennvidde. Hvis du tar bildet på 100 mm brennvidde og cropper ned til tilsvarende utsnitt, så utgjør plutselig diameteren på CoC 0.125% av bildeflatens høyde, og du får en tilsvarende redusert detaljgjengivelse.

 

Med andre ord, du mister kanskje ikke det du ser på som "kvalitet", men du klarer ikke å få den samme detaljgjengivelsen som du vil få med tilsvarende optikk med faktisk lengre brennvidde. Det har ikke noe med antall megapiksler å gjøre, det har med fundamentale optiske egenskaper å gjøre.

 

Og å trekke inn forbrukerrettigheter er vel helt bak mål, antar det er rootkitbeskyttelse du henviser til, og det har jo ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

Sony har gode produkter som vel har den minste feilprosenten i elektronikkbransjen, så skjønner ikke hvordan du kan kalle det forbrukerfiendtlig....

DRM-praksis (ikke bare på CDer, Sony står også bak SecuROM), stor grad av proprietære filformater og annen proprietær teknologi (Memory Stick anyone?), liten vilje til å sammarbeide med andre industriaktører (BluRay?)...

 

Den eneste måten å få Sony til å endre sin forretningspraksis på er ved å oppfordre folk til ikke å kjøpe produktene deres.

Lenke til kommentar
..

Og selv vil jeg i hvert fall si en ting: hvis du bryr deg om forbrukerrettigheter og fair use, ikke kjøp Sony. De lager helt ok speilreflekskameraer, men makan til forbrukerfiendtlig møkkakonsern skal man lete lenge etter.

...

 

Tja

 

Jeg vet ikke helt. Du kan jo forsøke å bruke autofokus med en 50mm f1.8 på det Nikon D60 huset du anbefaler. Ikke så brukervennlig akkurat.

 

Alle produsentene, med mulig unntak av 4/3rds, krever lisens for å lage linser med deres fatning og det samme gjelder blitz.

 

Vil minne om at Pentax har vanglet veldig og skrinlagt flere prosjekter og satt flere på vent. Ikke så "brukervennlig" det heller.

 

Listen kan sikkert gjøres lang, men poenget er å fokusere på fotograferingen, ikke bekymre seg for utstyret eller produsentenes hensikter og fremtid.

 

Meg og mitt

 

Selv hater jeg å bruke zoom, da jeg vokste opp med 50mm f1.8/f1.7/f1.4. Jeg trenger å kunne fokusere nøyaktig samtidig som jeg trenger en forståelse for hva som er riktig blender. Da må jeg kjenne brennvidden godt, samt hvordan den opptrer ved forskjellige forstørrelser. Jeg får ikke stabilisering på disse objektivene med Canikon, og da jeg ser for meg en fremtid med full format, så blir mitt naturlige valg Sony.

 

A200 og A3x0

 

A200 og særlig A3x0 har ikke verdens beste søker. De fokuserer greit i dårlig lys, men ikke topp. I godt lys er fokueringen rask, men ikke den mest nøyaktige. Lysmåligen er helt grei, og blitz eksponeringen sitter som regel. Disse kameraene er enkle å bruke og enkle å vokse med. Av en eller annen grunn tror jeg dette fort blir mantraet for de fleste om ikke alle kameraene du har listet opp.

 

Bildebrikke

 

Jeg ser ikke for meg å bytte til for eks. Olympus, da jeg ønsker meg større bildebrikke, ikke mindre. Jeg liker effekten større bildebrike har på hvordan bilder tegnes, ikke for oppløsning eller mindre støy. Det blir krevende å benytte noe større enn 35mm brikke til min form for fotografering, da områdene som ikke er i fokus fort vil bli for blørete.

 

Hvis du leter etter noe lite å lett å bære på, så er Oly som hånd i hanske. De kan også lage god opptikk billigere, grunnet mindre sensor. Men de vil ikke inspirere meg like mye med den lille sensoren deres, som en 50mm på FF. Men det er bare meg.

 

Inspirasjon

 

Lytt til sommerfuglene i magen som vil få deg til å fly ut gjennom vinduet å ta bilder av alt og ingenting. Når kribler magen mest? Det å fotografere blir fort en måte å uttrykke seg på. Utstyret blir da bare ett verktøy.

 

Brukt verktøy

 

Sony A100 keh.com typisk 300$(2100Kr med moms, inklusiv batteri og lader)

Nikon D80 rundt 4000 brukt foto.no

Canon 40D rundt 5000 brukt foto.no

 

En kit linse koster sjelden mer enn 500Kr. Brukt.

 

En Sony A100($300), en Minolta 24-85mm($100), og frakt (50$) gir en pris på 450$ eller rundt 3100-3200KR. Det er litt av linse du får der, med en helt annen største blender.

 

Frode

Lenke til kommentar

Svar til Sutekh:

Men har det noe å si for en amatør? Denne cropingen er bare positiv for slik bruk.

Selvfølgelig har du bedre kvalitet på et 200mm objektiv til 100000,- enn å bruke 2x teleconvert på en 100mm, men det er jo ikke slik bruk det er snakk om. Her er det snakk om brukervennlige funksjoner når man handler på budsjett. Da kan en spare innkjøp av et dyrt teleobjektiv ved å bruke Smart teleconverterfunksjonen isteden :)

 

Selv om du ikke liker at Sony "beskytter" sine produkter og ikke har åpenhet om alt, så kan du jo bruke den argumentasjonen mot alle store selskaper, Microsoft, Samsung, Toshiba, Nikon, Canon, whatever.

Så det har jo ingenting å gjøre i en diskusjon om hvilket kamera som er best som introduksjon til speilrefleks.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...