Gå til innhold

Pushups verre for høye folk?


Anbefalte innlegg

Har en hypotese om at pushups er tyngre for skikkelig høye folk enn for kortere folk. Tenker sånn at siden du er lenger (jeg er nesten 2m) får du mer vekt over korsryggen/rævva, samt at vi har lengre armer,så har større distanse å løfte kroppen.

Har observert at korte personer klarer ofte ganske mange pushups i forhold til meg, men de er opplagt mye svakere å løfte/bære ting i dagliglivet. What gives?

Endret av Skagen
Fjernet kattebilde som gav mye off-topic.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en lang person kan også ha korte armer, og kraftigere bryst, noe som igjen fører til mindre løftebane, Mao stiller likt med en liten person

 

Så lenge folk er meir eller mindre normalt proporsjonerte, er korte armar- og kraftig bryst-argumenta dine ubrukelige.

 

Veldig generelt: Er du høg, er det eit større moment som trykker armane ned, og du får ei lengre løftebane. Er du kort har du eit mindre moment og ei kortare løftebane. Simple as that.

 

Edit:

Det Kevlar sa over meg, illustrasjon og greier.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Vi kjørte gorillafaktor-måling her på kontoret, går vel egentlig ut på akkurat det der.

 

De fleste har god sammenheng mellom armlengde og høyde.

Minst gorilla var en på 175 som hadde armspenn på 173

Mest gorilla var en på 187 som hadde spenn på 196,5

 

Personlig er jeg litt gorilla med 184 høyde og 187,5 i armspenn

 

 

Uansett vil vel argumentet mitt med armlengden (som gjerne henger sammen med høyden) gjelde for svært mange øvelser (benk, kroppshevninger, knebøy). Til en viss grad kan man argumentere med at de høye personene går rundt med disse armene til vanlig og musklene deres får mer trening til daglig da de må bruke armer og bein til daglige gjøremål. Likevel er ikke slike trenginsøvelser en del av de flestes hverdag og jeg vil mene at korte personer har en "fordel".

 

Personlig tror jeg egentlig ikke distansen kroppen må bevege seg pga lengden på lemmet har så mye å si som momentet man får.

Lenke til kommentar

Nå er det veldig forskjell på folk, at folk er like lange som fingerspiss til fingerspiss er bare en tommelfingerregel. Har selv sikkert 5-10 cm lengre armer enn høyden min, om dere synts det er unormalt kunne ikke jeg gitt mer faen i...

 

Og når man har kraftigere bryst så går man jo kanskje en 5-10 cm kortere ned enn en med 5-10 cm mindre bryst noe som igjen kan tas igjen med at man har lengre armer..

Lenke til kommentar
Har selv sikkert 5-10 cm lengre armer enn høyden min, om dere synts det er unormalt kunne ikke jeg gitt mer faen i...

 

Tror vi her snakker om en mer generell sammenheng mellom kroppshøyde og armlengde. At en og annen person avviker fra normalen er selvfølgelig slik det er, men på generelt grunnlag har høye personer lengre armer enn lave.

Lenke til kommentar
Har selv sikkert 5-10 cm lengre armer enn høyden min, om dere synts det er unormalt kunne ikke jeg gitt mer faen i...

 

Tror vi her snakker om en mer generell sammenheng mellom kroppshøyde og armlengde. At en og annen person avviker fra normalen er selvfølgelig slik det er, men på generelt grunnlag har høye personer lengre armer enn lave.

 

Og noen ganger har de strørre brystkasse enn de lave, ergo mindre løftebane... alt er realtivt

Lenke til kommentar
Har selv sikkert 5-10 cm lengre armer enn høyden min, om dere synts det er unormalt kunne ikke jeg gitt mer faen i...

 

Tror vi her snakker om en mer generell sammenheng mellom kroppshøyde og armlengde. At en og annen person avviker fra normalen er selvfølgelig slik det er, men på generelt grunnlag har høye personer lengre armer enn lave.

 

Og noen ganger har de strørre brystkasse enn de lave, ergo mindre løftebane... alt er realtivt

 

Alt er kanskje relativt, men slett ikke alt er relevant for diskusjonen om pushups på generell basis er tyngre om du er høyere.

Lenke til kommentar
Jo fordi ingen er like..

 

Selvfølgelig er ingen like. Men korte personer kan jo også har relativt korte armer som gjør "fordelen" deres desto større. Og korte personer kan og ha relativt større brystkasse.

Stor brystkasse er vel også noe man kan trene seg til om man pumper nok.

 

Man kan ikke trekke inn alle mulige avvik i en slik diskusjon. Da må man også ta hensyn til slike ting som om personen faktisk er tyngre (noe man gjerne er om man har større brystkasse), om man har gode gener som gir kraftigere muskler, om man har høy forbrenning som gjør at man er naturlig slank (og slik lettere) osv.

Lenke til kommentar

Ein fyr på 190cm vil ikkje ha armspenn på 150cm, og ein på 150cm vil ikkje ha armspenn på 190cm. Det vil vere få centimeter om å gjere, og alt for få til at du kan argumentere med korte personar med lange armar.

 

Sjå bildet som Kevlar posta over her, det viser normale proporsjonar på eit voksent menneske. Alle normale, friske personar vil havne innanfor den proporsjoneringa, og er du høg har du lengre armar enn ein som er lav - på heilt generell basis. Det er slik det vil vere. Ufattelig få har ei så stor brystkasse at det går drastisk ut over løftebana.

 

Edit:

Sjølvsagt går det an å generalisere til ein viss grad - sjå her:

Høg person = lange armar = lang løftebane

Kort person = korte armar = kort løftebane

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...