Gå til innhold

Hvordan skal jeg gå fram for å nå 200+ i FSB?


Vidder

Anbefalte innlegg

Se sigg for specs.

Har sett mange som har kjørt over 200 i FSB, men hk-et mitt ville ikke mye lenger enn 193, før onboard-lydkortet hang seg opp (lyden bare stod og hakket), skjermkortet kuttet inn og ut, og maskinen låste seg tilslutt.

 

Fant ut at dette skyldes manglene kjøling på South-bridge (da den var glohet). Kjøpte så en ribbe fra microplex, og satte den på southbridge. (Se Bilde.

Har også en 120mm-vifte på CPU (Ligger på ca 30-38c @1.85v), og en 40mm vifte på Northbrigde. Skulle da tro jeg er sikret på kjølingsfronten, men den gang ei.

Legg også merke til at kortet ligger åpent på bordet, for å sikre lufttilgang.

opp til 198 i FSB går det greit, men alt over det er uoverkommelig, selv med multiplier på 7-8.

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre med instilliger osv ?

Har prøvd det meste nå, men det vil liksom ikke gå... :(

 

En annen ting, er det normalt at disken før trøbbel med å lese innholdet selv om kortet har AGPPCI-lås? fikk feilmeldinger om at windows ikke kunne lastes pga filer som manglet her og der, men da jeg satte ned FSB, var de plutselig der igjen. :lol:

Har selfølgelig låst AGP-frekvensen på 66 Mhz.

NB-spenningen er på 1.8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

henger ram'en din med? sett på høye timings (trege) for å se om du når lengre da.

 

og hør nøye etter nå: ta jumperen som justerer fsb på hovedkortet (enten 100mhz eller 133/166mhz) og sett denne til 100mhz istedet for 133/166 som den står på som standard. det kan høres merkelig ut, men mangen har oppnådd relativt mye høyere fsb hastigheter med dette.

 

forøvrig, disable alt du ikke bruker i bios (det nettverkskortet du ikke bruker, game porter, paralell porter osv osv)

 

kommer du noe lengre med dette?

 

 

hvis du skal nå skikkelig langt må du voltmodde chipsettet (jeg har selv allerede pot.metre på vei i posten :D til den siste voltmodden av de tre. cpu, ram og som vist her, chipsett):

 

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic....e81447f75557c30

Lenke til kommentar

Hvis dere vil voltmodde uten å lodde, anbefaler jeg noe på Elfa som heter "Testpinner med griphake, miniatyr"! De koster 22kr stykket, varenummer 40-430-06. jeg bestilte 2 stykk Testpinner, en 5k trimpot 89P og 2m koblingstråd UL1015 idag, her skal det VDD-moddes :)

Lenke til kommentar
Diable alt du ikke bruker i Bios, ikke kjør viftene fra hovedkortet. Disable Com port, LPT ol. om du ikke bruker det.

 

HTTP://8rda.com har endel tips ang nforce2 chipset. Mye av det gjelder nok for andre kort også ;)

 

Kjedet meg så jeg prøvde for morro skyld å disable alt i biosen, hadde slått av lydkortet fra før. Slo nå også av serial-, parallel-, game-, midiport, AGP fastwrite, AGP 8X support, og floppy. (kobla strømmen av den likesågjerne)

 

Kunne fra før bare kjøre med fsb på 188, nå klarer jeg 189. :woot:

Trodde ikke det hadde så mye å si, men der tok jeg feil :D

Lenke til kommentar
Diable alt du ikke bruker i Bios, ikke kjør viftene fra hovedkortet. Disable Com port, LPT ol. om du ikke bruker det.

 

HTTP://8rda.com har endel tips ang nforce2 chipset. Mye av det gjelder nok for andre kort også ;)

 

Kjedet meg så jeg prøvde for morro skyld å disable alt i biosen, hadde slått av lydkortet fra før. Slo nå også av serial, parallel, game og midi port. Slo også av AGP fastwrite...

 

Kunne fra før bare kjøre med fsb på 188, nå klarer jeg 192. :woot:

Trodde ikke det hadde så mye å si, men der tok jeg feil :D

 

PSU, sjekk 5V linjen ;)

Lenke til kommentar
Kan bare måle via hovedkortet, der ligger spenningen på 4,865V

 

Hadde samme "problem" til jeg disablet alt jeg ikke brukte. Selv om jeg har en Enermax 431W :-?

 

Nå ligger 5V linjen på 4.9V eller mer med oppsettet i signatur. Kan ikke helt skjønne hvilken PSU jeg må bytte til for å få mer stabil 5V linje :shrug:

 

Om jeg kjører Vcore @ 2.175 synker den til 4.75-4.8 v. load og maskinen blir ustabil uavhengig av om jeg øker prosessorhastigheten.

 

Et greit program til å loggføre dette er Motherboard Monitor (søk på goggle), da kan du loggføre alt som går via MOBO (samme som system helth i Bios). Da kan du sjekke om 5V linjen er lav på de tidspunkt maskinen blir ustabil (sett intervall til 1sek).

 

PS fastwrite er dill dall, disabled gir bedre resultater i 3dmark

Lenke til kommentar
Se sigg for specs.

Har sett mange som har kjørt over 200 i FSB, men hk-et mitt ville ikke mye lenger enn 193, før onboard-lydkortet hang seg opp (lyden bare stod og hakket), skjermkortet kuttet inn og ut, og maskinen låste seg tilslutt.

 

Fant ut at dette skyldes manglene kjøling på South-bridge (da den var glohet). Kjøpte så en ribbe fra microplex, og satte den på southbridge. (Se Bilde.

 

Har du sjekket at northbridge ribba faktisk blir varm?. Prøvd å bytte ut termal paden som northbridge er festet med?. Jeg bytta ut termal pad med kjølepasta og det hjalp meg en 3-4 mhz. Klarer opp til 205+ mhz fsb før lyden forsvinner og skjermkort blinker. Har forsåvidt ingen kjøling på northbridge enda. Tror det må ha litt med revisjonen på hovedkortet også siden det varierer så utrolig mye hva folk klarer med a7n8x dlx uten voltmods. Nå skal det være sakt at før jeg bytta termalpad med kjølepasta så greide jeg vel 202 eller noe sånn. Festet vifte på northbridgeribben med en gang jeg fikk kortet.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :)

Har nok bare måtte se i øynene at A7N8X ikke er det beste til å klokke med, skal tenke på om jeg får bytte det til ABIT NF7-S 1.2 eller EpoX.

Har AC3 på Northbridge ja, det første jeg gjorde. Har også satt på Passiv kjøling på Southbrigde, uten at det hjalp en døyt. :grumpy:

Voltmod må nok til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...