Gå til innhold

Kjøpt AMD XP CPU hos komplett.no i det siste?


brune-ha

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er en av de som IKKE gidder å overklokke.... ved å klokke opp en xp 2000+ med ca 500mhz så må man ha god kjøling. God kjøling betyr mer bråk men ikke mer en ca 5-10% økning i ytelse. hva er poenget?

 

Mange tor at antal MHZ på en pc er alfa omega, men det er det ikke. Ved å ha et system med en gitt ytelse og man bytter ut kun cpuen med en som har dobbelt så mange MHZ   så øker ytelsen med maks 10-15% og IKKE 100% som noen tror, da å overklokke med 100-500 mhz er flisespikking.  Min anbefaling er å kjøpe en rask og god cpu med en gang og kjøp riktig minne eksempelvis PC 3200 med cl2... man kommer langt med det.

 

DRIT I OVERKLOKKING!!! 8)

 

Før du kommer her og prøver å lære oss noe så foreslår jeg at du lærer deg litt om dette først.

Passet bra at du skulle komme og tøffe deg i dag forresten, for i går så satt jeg og samenliknet økning i Mhz med økning i MIPS og FLOPS.

Jeg økte klokkefrekvensen med 12% , og det gav meg en økning i FLOPS på ca 13%, og nesten 15% økning i MIPS.

Det jeg gjorde var noe så enkelt som å øke klokkefrekvensen fra 1470 Mhz til 1650 Mhz ved å øke FSB til 150.

 

Hva om jeg setter FSB til 200 Mhz, og høster 2,2 Ghz? alså en økning på ca 50%. Da har jeg plutselig en økning i MIPS på 45% ..

Når man legger den reine regnekraften sammen med 50-70% Økt minnebåndbredde så snakker vi ikke om en økning på 5-10 % som du påstår, men heller 50%+ avhengig av hvor lagt man tøyer strikken.

Lenke til kommentar

 

Jeg bestillte på en fredag. De sendte den på mandag, og den kom levert på døra mi onsdag morgen tror jeg:)

 

På døra? hvordan? kan man bestille det fra itbutikken?

hjem på kvelden elns?

 

Pakken min blei sendt i går står det på siden til ItButikken, men når jeg sjekker sporingsnummeret så får jeg ikke opp noe.. snodig...

Lenke til kommentar

 

Jeg bestillte på en fredag. De sendte den på mandag, og den kom levert på døra mi onsdag morgen tror jeg:)

 

På døra? hvordan? kan man bestille det fra itbutikken?

hjem på kvelden elns?

 

Pakken min blei sendt i går står det på siden til ItButikken, men når jeg sjekker sporingsnummeret så får jeg ikke opp noe.. snodig...

 

Det tok litt tid før jeg også fikk sporet den. Den kom på døra ja, det var ikke noe jeg valgte, jeg valgte bare vanlig postoppkrav. Den kom i tolv-tida på formiddagen.

Lenke til kommentar
Jeg er en av de som IKKE gidder å overklokke.... ved å klokke opp en xp 2000+ med ca 500mhz så må man ha god kjøling. God kjøling betyr mer bråk men ikke mer en ca 5-10% økning i ytelse. hva er poenget?

 

Mange tor at antal MHZ på en pc er alfa omega, men det er det ikke. Ved å ha et system med en gitt ytelse og man bytter ut kun cpuen med en som har dobbelt så mange MHZ   så øker ytelsen med maks 10-15% og IKKE 100% som noen tror, da å overklokke med 100-500 mhz er flisespikking.  Min anbefaling er å kjøpe en rask og god cpu med en gang og kjøp riktig minne eksempelvis PC 3200 med cl2... man kommer langt med det.

 

DRIT I OVERKLOKKING!!! 8)

 

Tja, kan vel nevne at min klokking har ført til:

 

3dmark2001SE

Uklokket: 9000

Klokket: 14800

 

En aldri så liten økning :roll:

Lenke til kommentar
Jeg er en av de som IKKE gidder å overklokke.... ved å klokke opp en xp 2000+ med ca 500mhz så må man ha god kjøling. God kjøling betyr mer bråk men ikke mer en ca 5-10% økning i ytelse. hva er poenget?

 

Mange tor at antal MHZ på en pc er alfa omega, men det er det ikke. Ved å ha et system med en gitt ytelse og man bytter ut kun cpuen med en som har dobbelt så mange MHZ   så øker ytelsen med maks 10-15% og IKKE 100% som noen tror, da å overklokke med 100-500 mhz er flisespikking.  Min anbefaling er å kjøpe en rask og god cpu med en gang og kjøp riktig minne eksempelvis PC 3200 med cl2... man kommer langt med det.

 

DRIT I OVERKLOKKING!!! 8)

 

Tja, kan vel nevne at min klokking har ført til:

 

3dmark2001SE

Uklokket: 9000

Klokket: 14800

 

En aldri så liten økning :roll:

Og hvem skjermkort har du?

Lenke til kommentar

marxius, du har tydeligvis ikke særlig peiling på hva det er du snakker om. Hvis du tror at alle som overklokker må ha god kjøling og mange bråkete vifter, tar du skammelig feil. Hvis du har sånn drittlyst, kan du komme hjem til meg for så å se en 1700+ @ 2800+ i aksjon. Dette er helt stabilt. Alt er nedkjølt av kjøleutstyr til ca. 400. (CPU kjøler, vifter). Kabinettet mitt er meget støydempet. Jeg har asfaltmatter og filtmatter inne i kassa. Alt av det ble kjøpt på Thorsov til en pris av ca. 200 kr. Jeg tør selv å påstå at jeg har en temmelig støysvak PC. Jeg har standard viftekjøling. Ved XP2800+ hastighet (ca. 2200MHz) ligger jeg på 40°C idle. Systemtemperaturen er på 26°C. Det er ca. 22°C på rommet. Jeg ser egentlig ikke hva problemet er.

 

Poenget mitt er som følger: Siden det ikke koster noe ekstra å overklokke, og man da får gratis ytelse uten å anstrenge seg noe mer enn et par CMOS-resets og kanskje et par rebooter i windows grunnet skjermkortoverklokking, er ikke noe problem. Det er ikke noe å bråke om. Det tar meg høyden en time å sette opp alt slik at jeg får et stabilt og overklokket system. Etter jeg har funnet noe som passer sånn ca. kjører jeg en burn-in test på en time eller litt mer. Etter den tid lar jeg PC'en stå.

(Det er jo litt av sjarmen at du plages litt ;) )

 

Jeg anbefaler det å kjøre en benchmark/spille et spill med et overklokket system kontra et ikke-overklokket. Hvis du sitter med et geForce3 skjermkort i UT2002(3), så vil du garantert merke ytelsesforskjeller. Etter hva jeg har erfart selv, er det faktisk en god del å hente. Eksempelvis klokker jeg skjermkortet mitt fra 250/550 til 310/650 med standardkjølingen. Et annet eksempel; de som har Boxed Intel prosessorer klokker ganske langt med kjølingen som følger med prosessoren når den kjøpes. Den legendariske 1.6A'en gikk typisk til 2,4GHz med standard kjøling.

 

Som det så fint ble nevnt over, så er det en god del å hente, spesielt MFLOPS og bandwith. Ved 233MHz fsb (som jeg forøvrig kjører til daglig), har jeg en båndbredde på ca. 3400MB/s. Ved standardhastighet (133MHz fsb) har jeg ca. 2000MB/s. Ser du hvor jeg vil hen?

 

Hva dette betyr i praksis, er derimot en annen sak. Hvis du skal ha PC*en din i 10 år, så er det nok bedre å kjøre alt stock-speed. Men jeg tør nesten sette penger på at du kommer til å kjøpe deg noe nytt til datamaskinen din innen 2 år, max! Dette baserer seg selvfølgelig på antagelser, men jeg ser at du har skrevet at du har en xp2000+ prosessor, noe som vitner om at du har en relativt ny PC.

 

Jeg er enig i at det ikke er antall MHz som er alfa og omega for en datamaskins ytelse. Det som teller er bl.a.

* Frontsidebus -kan endres uten å øke antall MHz

* Cache

* DIE-size

* Spesielle instruksjoner i prosessoren (SSE/SSE2, MMX, 3Dnow)

* Minnebåndbredde

* Hastigheten mellom North-og southbridge

* Ekspansjonskort som skjermkort, SCSI kort osv.

* Tilgjengelig systemminne (RAM)

* Hastigheten på harddiskene

* Brikkesettet på hovedkortet

 

Ja, jeg kunne ha fortsatt lenge. Håper du ser hvor jeg vil hen.

 

Overklokking er risikofylt, men hvorfor ikke hente ut den ekstra ytelsen når du kan klare det uten å kjøre noe annet en en kjapp tur i BIOS? Koster deg ingenting. Du kan jo også lese overklokking.no's artikkel "Hvorfor overklokke?". Har ikke URL'en i hodet, men du finner nok den artikkelen lett hvis du leter litt rundt på siden dems.

 

Prøver ikke å være overlegen hvis det kan virke sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...