Gå til innhold

Bærbar og spill: Acer 5930G vs (Acer One + Stasjonær). Ramme: 7500kr.


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er igjen student, min gamle stasjonære har strøket slipset, og det er på tide å investere nytt. Rammen for hele herligheten er 7500 kr.

 

Først så jeg for meg Acer 5930G til 7000kr, fordi jeg vil spille spill og jeg trenger noe bærbart.

 

Deretter tenkte jeg at jeg kunne dele det opp i en enkel bærbar, og en stasjonær (jeg har mus, tastatur, nettverkskort og skjerm fra før). Dette vil dekke mine bærbare behov, samtidig som det vil jeg meg dugelig spillkapasitet.

 

For ca 7600 kr får jeg følgende:

 

Stasjonær:

Kabinett: Antec Sonata III Miditower m/500W <- Oppdatert

Hovedkort: Gigabyte GA-G31M-S2L, G31, Socket-775 <- Oppdatert

Prosessor: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz <- Oppdatert

Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB <- Oppdatert

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 250GB

DVDR: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A

Skjermkort: HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3

+

Bærbar:

Acer Aspire One: Acer Aspire One A110L

+

Logitech MX400 mus

Acer One Neoprenveske

 

Acer one: mpx.no

Resten: amentio.no

SUM: 7811,- (all frakt inkludert)

 

Jeg tror dette oppsettet gir meg mere fleksibilitet og betraktelig større spillkraft enn 5930G ville hatt sjansen til å gjøre, og til ca samme prisen.

 

Den stasjonære vil ikke bli brukt til å kjøre mange programmer på en gang, og vil nok kjøre XP. Jeg har ingen store behov for lagringskapasitet. Det store målet i førsteomgang er å spille Fallout 3 når det kommer ut.

 

Den bærbare vil nesten utelukkende bli brukt til internett og tekstredigering på skolen, og film. Eventuell oppgradering av batteri tar jeg senere ved behov.

 

Mine spørsmål er da følgende:

 

0 - Er kombinasjonen av Acer One og en stasjonær en bedre løsning enn Acer 5930G?

1 - Er dette det beste til spill jeg kan få for <5000kr?

2 - Hvor ligger flaskehalsen(e)?

3 - Er det noen komponenter som er såpass flaskehals at HD4850 ikke blir utnyttet i særlig grad?

4 - Kan varmen fra HD4850 bli et problem?

5 - Noen andre innvendinger/anbefalinger?

 

I skrivende stund tror jeg at jeg går for kombinasjonsløsningen.

 

På forhånd takk for svar :!:

 

OPPDATERT:

 

Så på forslaget til gaming PC til 4000kr som lå her i forumet. Lånte noen deler derfra, og fikk 100kr billigere og +2GB ram.

Ny prosessor.

Nytt hovedkort.

 

Nytt spørsmål:

6 - Tjener jeg noe på å kjøre Vista? Med XP får jeg fortsatt 3.3GB, og jeg tenker at de 0,7 GB jeg tjener på å bytte til Vista blir tapt i spinninga med de ekstra systemkravene Vista krever.

 

Jeg tror Amentio.no har alle delene til lavere pris enn komplett.no, men har ikke satt opp handleliste.

 

Nok en gang, takk for svar!

Endret av Tobias86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

personlig ville jeg gått for dette kabinettet på den prisklassen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318093. nå vet jeg ikke mye om intel Hovedkort, men er greit å ha mulighet til to skjermkort (To PCI E). Hadde gått for 2GB mer ram hvis det skal spilles på pc, da dette ikke koster noe serlig uansett :) har samme skjermkort selv, strålende fornøyd :D . varmen er ikke noe problem, bare å justere vife hastighet. som sagt det med intel deler må du spørre andre om.(er AMD fan) hehe. håper dette hjelper litt.

 

 

EDIT: og denne PSU http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339898

Endret av Isbit47
Lenke til kommentar
0 - Er kombinasjonen av Acer One og en stasjonær en bedre løsning enn Acer 5930G?

Hvis poenget med bærbaren er å kunne ta notater/surfe på nettet under forelesninger så vil jeg si det er en bedre løsning. I tillegg vil jo stasjonæren bli mye bedre i spill enn Acer 5930G kan bli.

 

1 - Er dette det beste til spill jeg kan få for <5000kr?

Synes det ser greit ut jeg. Med XP får du uansett ikke utnyttet så mye mer ram men jeg ville gått for 2 GB til.

 

 

3 - Er det noen komponenter som er såpass flaskehals at HD4850 ikke blir utnyttet i særlig grad?

Vil ikke tro det nei.

 

 

Når det kommer til muligheten for to pci-e (crossfire) så ville ikke jeg selv ha lagt så stor vekt på det når det er på et så lavt budsjett, med mindre du vet du kommer til å oppgradere en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Takk for innspill :)

 

Da ser det ut som jeg har kommet med en endelig løsning. MPX.no har satt ned prisen på Acer One, så jeg kjøper den der alene, da denne inkludert frakt i seg selv er billigere enn alle andre.

 

Acer Aspire One hos MPX: 1999,-

 

Jeg kjøper den stasjonære på Amentio.no. Akkurat samme oppsett som vist over, men med annen prosessor:

 

Intel C2D E8400 3GHZ

 

Da kommer herlige herligheten inkludert neoprentrekk til Aspire One, Logitech MX400 mus og frakt: 7811,-

Beist til spill, superbærbar til alt annet.

 

Takk for hjelpa!

 

Nå gleder jeg meg så drøyt til Fallout 3 kommer :)

Lenke til kommentar

Tar selvkritikk for det hovedkortet. Har lest meg opp nok til å skjønne at jeg trenger intel chipset. Har byttet det ut i handlekurven, men ikke fått gjort det her.

 

Det hovedkortet jeg foreløpig har på lista er:

Gigabyte GA-G31M-S2L, G31, Socket-775, m-ATX, GbLAN, DDR2, VGA, PCI-Ex16

 

Til 429,- er dette helt klart i nedre budsjettklasse, men vil det ikke holde til oppsettet slik det står idag?

 

Jeg kan ikke strekke meg lengre opp i pris. Hvis noe trenger å bli bedre, må noe annet bli dårligere (eller bli byttet ut med noen alternativer jeg ennå ikke har sett på).

 

Amentio.no har sin billigste P45 til 733,-

ASUS MOTHERBOARD P5Q SE CORE2 DUO P45 ICH10 DDR2 1200 1066 800 SATA II 8CH AUDIO

 

Hadde opprinnelig en annen prosessor i handlekurven, nemlig

Intel Core™ 2 Duo E7300 2,66GHz

 

Summen blir ca det samme om jeg bytter til denne prosessoren og går for asus sin p45.

 

Vil samlet effekt bli bedre?

(jeg skal bestille alt fra amentio.no, selv om det er litt forskjellig i linkene)

Endret av Tobias86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...