Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet jo det, men det funka jo tidligere...?

Nokia Step Counter er et betaprogram, og dermed kan det ventes at programmet er ustabilt og bugs kan forekomme jevnlig selv om du bruker det med en modell som er oppført som støttet. Når du i tillegg bruker dette betaprogrammet til en telefon som IKKE er oppført på støttet-listen, så er det ekstremt lite rart at det er ustabilt.

Lenke til kommentar
Jeg vet jo det, men det funka jo tidligere...?

Nokia Step Counter er et betaprogram, og dermed kan det ventes at programmet er ustabilt og bugs kan forekomme jevnlig selv om du bruker det med en modell som er oppført som støttet. Når du i tillegg bruker dette betaprogrammet til en telefon som IKKE er oppført på støttet-listen, så er det ekstremt lite rart at det er ustabilt.

 

Joda, jeg kan tross alt en del om data, men det er veldig sjelden jeg har vært prøvd programmer som funker første gang man prøver det, men så aldri igjen. :)

 

Jeg får vel bare vente til de får ut en utgave for 5800, da. :)

Lenke til kommentar

Hei, har en KC910 men det er den værste mobilen jeg har hatt:( så lurer litt på denne her, men har noen spørsmål!: Har den kjappe menyer? er musikkspilleren kjapp(trenger ikke å loade når du åpner den som på Renoiren), er det god lyd?, er det høy lyd?(hater når det er for lav lyd :p) Kan jeg bytte ut ipoden med denne(som musikkspiller) og funker gps'en sånn at du kan være inne også og finner deg kjapt? for det gjør den ikke på renoiren:(

Lenke til kommentar
Hei, har en KC910 men det er den værste mobilen jeg har hatt:( så lurer litt på denne her, men har noen spørsmål!: Har den kjappe menyer? er musikkspilleren kjapp(trenger ikke å loade når du åpner den som på Renoiren), er det god lyd?, er det høy lyd?(hater når det er for lav lyd :p) Kan jeg bytte ut ipoden med denne(som musikkspiller) og funker gps'en sånn at du kan være inne også og finner deg kjapt? for det gjør den ikke på renoiren:(

 

Ja, ja, ja, ja, ja, ja.

 

:D

Lenke til kommentar
Hei, har en KC910 men det er den værste mobilen jeg har hatt:( så lurer litt på denne her, men har noen spørsmål!: Har den kjappe menyer? er musikkspilleren kjapp(trenger ikke å loade når du åpner den som på Renoiren), er det god lyd?, er det høy lyd?(hater når det er for lav lyd :p) Kan jeg bytte ut ipoden med denne(som musikkspiller) og funker gps'en sånn at du kan være inne også og finner deg kjapt? for det gjør den ikke på renoiren:(

 

Renoir er vel ikke så verst? Ikke det at jeg har den, men vurderte den sterkt. Gikk likevel for 5800.

 

Kjappe menyer: Det går helt greit unna.

 

Musikkspilleren: Har fått meget god kritikk. Sangene loades ikke for hver gang man starter den (hvis det var det du mente). Egen 3,5 mm mini-jack, som gir adgang til å koble til et utall modeller av hodetelefoner.

 

Lyden er ikke veldig høy, men nok for de fleste. Lyden i radioen er lavere enn i musikkspilleren. Handsfreehøyttaleren er en av de bedre jeg har hørt, men de fleste vil naturlig nok bruke hodetelefonene. Disse har forresten en kontrollenhet med knapper for styring av musikk og radio, samt å betjene samtaler. Settet er to-delt, slik at man kan bruke kontrollenheten, men bruke andre 3,5 mm hodetelefoner enn de som medfølger.

 

GPSen er meget god - til å være i en mobiltelefon. Nokia Maps er installert, og man kan laste ned massevis av kart gratis. Jeg har lastet ned Europa. Stemmestøttet navigasjon koster penger. Man kjøper da lisens for ønsket område, f.eks Norden (NO/SE/FI/DK). Man kan velge ulik varighet av lisensen, f.eks en måned, ett år osv. Lisensen følger SIM-kortet, så dersom man bytter telefon, oppdaterer man den fra telefonen. Dersom man bytter til et annet SIM-kort (f.eks bytter leverandør) kan man bruke samme lisens, men må da kontakte Nokia. Man kan også installere navigasjonsprogrammer fra andre selskap enn Nokia. Den bruker jo S60 operativsystem, i motsetning til LGs propriertære operativsystem. Synes den finner satellitter ganske kjapt, også innendørs.

 

Telefonen leveres med 8 GB minnekort, og dermed har man plass til en del musikk, bilder, film og kart.

 

Kameraet blir nok en nedtur, for det er ikke noe å skrive hjem om. Men på flere områder vil telefonen bli en opptur.

 

I motsetning til LG, har Nokia egen kontakt for USB-kabel, lader og hodetelefoner. Dermed kan man gjøre ting om hverandre. Noen Nokiatelefoner har dog lader og USB-kabel i samme kontakt, som f.eks N85. Men da kan man lade telefonen fra PCen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Da selger jeg nok renoiren og kjøper denna isteden;D Kjøpte renoir fordi den testen på mobilen.no sa det var bedre lyd enn iphone og syyykt kamera, men jeg syntes det er drittlyd, drittmusikkspiller + har nesten ikke brukt kamera^^

 

EDIT: er det sånn touch som på renoir eller iphone?:)

Endret av Octavarium
Lenke til kommentar
Da selger jeg nok renoiren og kjøper denna isteden;D Kjøpte renoir fordi den testen på mobilen.no sa det var bedre lyd enn iphone og syyykt kamera, men jeg syntes det er drittlyd, drittmusikkspiller + har nesten ikke brukt kamera^^

 

EDIT: er det sånn touch som på renoir eller iphone?:)

 

5800 har trykkskjerm, som registrerer trykk på skjermen (finger, pekepenn, o.l) i motsetning til iPhone, som har berøringsskjerm. Der reagerer skjermen på varme fra fingeren. Der nytter det ikke med hansker eller pekepenn. Dermed er man avhengig av ikke altfor store fingre. På en trykkskjermmobil kan man bruke en penn der det er for lite plass for fingrene.

 

Skjermen fungerer helt greit, men den er nok ikke så responsiv som på iPhone. Den gir fra seg et lite vibrasjonssignal for hvert trykk, slik at man vet man har truffet. Dessverre kan man normalt ikke bla ved å dra fingeren over skjermen. Man må bruke scrollefelt, som på en PC. Men det finnes unntak, f.eks kan man bla i bilder, i nettlesere og i navigasjonskart. Dessverre fungerer det ikke optimalt, og jeg synes det går mye lettere dersom jeg drar fram pekepennen.

Lenke til kommentar
Da selger jeg nok renoiren og kjøper denna isteden;D Kjøpte renoir fordi den testen på mobilen.no sa det var bedre lyd enn iphone og syyykt kamera, men jeg syntes det er drittlyd, drittmusikkspiller + har nesten ikke brukt kamera^^

 

EDIT: er det sånn touch som på renoir eller iphone?:)

 

5800 har trykkskjerm, som registrerer trykk på skjermen (finger, pekepenn, o.l) i motsetning til iPhone, som har berøringsskjerm. Der reagerer skjermen på varme fra fingeren. Der nytter det ikke med hansker eller pekepenn. Dermed er man avhengig av ikke altfor store fingre. På en trykkskjermmobil kan man bruke en penn der det er for lite plass for fingrene.

 

Skjermen fungerer helt greit, men den er nok ikke så responsiv som på iPhone. Den gir fra seg et lite vibrasjonssignal for hvert trykk, slik at man vet man har truffet. Dessverre kan man normalt ikke bla ved å dra fingeren over skjermen. Man må bruke scrollefelt, som på en PC. Men det finnes unntak, f.eks kan man bla i bilder, i nettlesere og i navigasjonskart. Dessverre fungerer det ikke optimalt, og jeg synes det går mye lettere dersom jeg drar fram pekepennen.

Okey, samme som renoir da, men det med scrolling vil det bli fiksa i oppdatering? :)

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål med hensyn til programmer og denne telefonen.

 

1881mobil, vil det virke? Får det instalert, men det vil ikke starte.

 

Er der kommet en versjon av garmin eller tomtom som lar seg bruke med denne telefonen?

 

Er der ellers noen andre programmer dere vil anbefale til denne telefonen som gjør at en får mer glede av den?

 

Kunne svært gjerne tenkt meg en snarvei til feks de 16 kontaktene jeg bruker oftest, samt jeg vil ha muligheten for å legge til flere enn 4 snarveier på startskjermen, samt gjerne få fram vær eller rss eller andre funksjoner på startskjermen. Er dette noe som lar seg gjøre?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Da selger jeg nok renoiren og kjøper denna isteden;D Kjøpte renoir fordi den testen på mobilen.no sa det var bedre lyd enn iphone og syyykt kamera, men jeg syntes det er drittlyd, drittmusikkspiller + har nesten ikke brukt kamera^^

 

EDIT: er det sånn touch som på renoir eller iphone?:)

Jeg hadde også æren av å prøve en renoir en 14-dagers tid før jeg ga opp og byttet til 5800.. Det var rett og slett bare noe ved LG'en som ikke passet for en som var vant til nokia og s60.

 

Vel skal LG ha at touch-funksjonene er litt mer tilpasset enn 5800 som stort sett bare er et S60 som er konvertert til touch, og dermed har noen små logiske brister og mangler.

 

Men Nokiaen slår LG'en ned i støvlene på brukervennlighet og funksjonalitet. GPS-en på LG er som du skriver et mareritt, mens 5800 er lynrask og finner posisjonen overalt. I tillegg til S60s funksjonalitet med innstallering av program og funksjoner, er det ikke tvil..

 

LYDEN i musikkspilleren var noe bedre i renoiren, nokia leverer bra lyd for de fleste :)

 

Kameraet i renoiren var vel på 8 mpix, og videofunksjonen til LG er det beste som finnes på markedet. Men uansett kan ikke denne telefonen erstatte et godt kompaktkemara, så det er like greit men 5800 som tar skapelige bilder i godt vær ;)

 

Så med tanke på at telefonene koster like mye vill jeg gått for nokia, uten tvil. Eventuelt vente til de nye windows mobile-telefonene til lg kommer :)

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål med hensyn til programmer og denne telefonen.

 

1881mobil, vil det virke? Får det instalert, men det vil ikke starte.

 

Er der kommet en versjon av garmin eller tomtom som lar seg bruke med denne telefonen?

 

Er der ellers noen andre programmer dere vil anbefale til denne telefonen som gjør at en får mer glede av den?

 

Kunne svært gjerne tenkt meg en snarvei til feks de 16 kontaktene jeg bruker oftest, samt jeg vil ha muligheten for å legge til flere enn 4 snarveier på startskjermen, samt gjerne få fram vær eller rss eller andre funksjoner på startskjermen. Er dette noe som lar seg gjøre?

 

ang. 1881 mobil: Jeg har samme problemet.. Kontaktet kundeservice til 1881, og de skulle se på saken. Men har ikke hørt noe siden.. Jeg tror det har noe å gjøre med at 5800 kjører Symbian 9.4, som ikke er tilbakekompatibel med enkelte elementer i 3-generasjon symbian.

 

MEN: Jeg snakket med en skapning på 118mobilsøk, som er en tilsvarende tjeneste. Han påsto at de nå skulle ha lagt ut en ny versjon av sitt program, slik at dette nå skulle virke på 5800! Prøv dette, og gi tilbakemelding i forumet om det fungerer!

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål med hensyn til programmer og denne telefonen.

 

1881mobil, vil det virke? Får det instalert, men det vil ikke starte.

 

Er der kommet en versjon av garmin eller tomtom som lar seg bruke med denne telefonen?

 

Er der ellers noen andre programmer dere vil anbefale til denne telefonen som gjør at en får mer glede av den?

 

Kunne svært gjerne tenkt meg en snarvei til feks de 16 kontaktene jeg bruker oftest, samt jeg vil ha muligheten for å legge til flere enn 4 snarveier på startskjermen, samt gjerne få fram vær eller rss eller andre funksjoner på startskjermen. Er dette noe som lar seg gjøre?

 

ang. 1881 mobil: Jeg har samme problemet.. Kontaktet kundeservice til 1881, og de skulle se på saken. Men har ikke hørt noe siden.. Jeg tror det har noe å gjøre med at 5800 kjører Symbian 9.4, som ikke er tilbakekompatibel med enkelte elementer i 3-generasjon symbian.

 

MEN: Jeg snakket med en skapning på 118mobilsøk, som er en tilsvarende tjeneste. Han påsto at de nå skulle ha lagt ut en ny versjon av sitt program, slik at dette nå skulle virke på 5800! Prøv dette, og gi tilbakemelding i forumet om det fungerer!

 

118mobilsøk funker helt perfekt!

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål med hensyn til programmer og denne telefonen.

 

1881mobil, vil det virke? Får det instalert, men det vil ikke starte.

 

Er der kommet en versjon av garmin eller tomtom som lar seg bruke med denne telefonen?

 

Er der ellers noen andre programmer dere vil anbefale til denne telefonen som gjør at en får mer glede av den?

 

Kunne svært gjerne tenkt meg en snarvei til feks de 16 kontaktene jeg bruker oftest, samt jeg vil ha muligheten for å legge til flere enn 4 snarveier på startskjermen, samt gjerne få fram vær eller rss eller andre funksjoner på startskjermen. Er dette noe som lar seg gjøre?

 

ang. 1881 mobil: Jeg har samme problemet.. Kontaktet kundeservice til 1881, og de skulle se på saken. Men har ikke hørt noe siden.. Jeg tror det har noe å gjøre med at 5800 kjører Symbian 9.4, som ikke er tilbakekompatibel med enkelte elementer i 3-generasjon symbian.

 

MEN: Jeg snakket med en skapning på 118mobilsøk, som er en tilsvarende tjeneste. Han påsto at de nå skulle ha lagt ut en ny versjon av sitt program, slik at dette nå skulle virke på 5800! Prøv dette, og gi tilbakemelding i forumet om det fungerer!

 

118mobilsøk funker helt perfekt!

 

Det er jo dyrere enn 1881 sitt tilsvarende program. Hva de tilbyr som forsvarer en høyere pris, tross for at det bare er snakk om få kroner pr mnd.

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål med hensyn til programmer og denne telefonen.

 

1881mobil, vil det virke? Får det instalert, men det vil ikke starte.

 

Er der kommet en versjon av garmin eller tomtom som lar seg bruke med denne telefonen?

 

Er der ellers noen andre programmer dere vil anbefale til denne telefonen som gjør at en får mer glede av den?

 

Kunne svært gjerne tenkt meg en snarvei til feks de 16 kontaktene jeg bruker oftest, samt jeg vil ha muligheten for å legge til flere enn 4 snarveier på startskjermen, samt gjerne få fram vær eller rss eller andre funksjoner på startskjermen. Er dette noe som lar seg gjøre?

 

ang. 1881 mobil: Jeg har samme problemet.. Kontaktet kundeservice til 1881, og de skulle se på saken. Men har ikke hørt noe siden.. Jeg tror det har noe å gjøre med at 5800 kjører Symbian 9.4, som ikke er tilbakekompatibel med enkelte elementer i 3-generasjon symbian.

 

MEN: Jeg snakket med en skapning på 118mobilsøk, som er en tilsvarende tjeneste. Han påsto at de nå skulle ha lagt ut en ny versjon av sitt program, slik at dette nå skulle virke på 5800! Prøv dette, og gi tilbakemelding i forumet om det fungerer!

 

118mobilsøk funker helt perfekt!

 

Det er jo dyrere enn 1881 sitt tilsvarende program. Hva de tilbyr som forsvarer en høyere pris, tross for at det bare er snakk om få kroner pr mnd.

 

At det virker er vel det beste argumentet for å betale et par kroner mer?

 

Men, spøk til side: 118mobil skal visstnok ha bedre søkefunksjonalitet slik at den ikke bare søker i telefonkataloger, men også i andre databaser (og utlandet). Jeg har ikke forsøkt den selv, men vet hvertfall at 1881 fungerte veldig bra på min gamle 6110.

Lenke til kommentar
Er der kommet en versjon av garmin eller tomtom som lar seg bruke med denne telefonen?

Men, hvorfor ikke bruke nokia maps som er gratis? Kartene er gratis, eneste man evt betaler for er en lisens på dør-dør navigasjon.

 

Jeg lastet forøvrig inn google maps på telefonen, det fungerer strålende! Her har man alle googles funksjoner og betaler kun for kartnedlastningen, noen få kB pr gang. Skal man ha en navigator i en bil, anbefaler jeg å heller kjøpe en TomTom og bruke mobilen i "nødstilfelle" :)

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål med hensyn til programmer og denne telefonen.

 

1881mobil, vil det virke? Får det instalert, men det vil ikke starte.

 

Er der kommet en versjon av garmin eller tomtom som lar seg bruke med denne telefonen?

 

Er der ellers noen andre programmer dere vil anbefale til denne telefonen som gjør at en får mer glede av den?

 

Kunne svært gjerne tenkt meg en snarvei til feks de 16 kontaktene jeg bruker oftest, samt jeg vil ha muligheten for å legge til flere enn 4 snarveier på startskjermen, samt gjerne få fram vær eller rss eller andre funksjoner på startskjermen. Er dette noe som lar seg gjøre?

 

ang. 1881 mobil: Jeg har samme problemet.. Kontaktet kundeservice til 1881, og de skulle se på saken. Men har ikke hørt noe siden.. Jeg tror det har noe å gjøre med at 5800 kjører Symbian 9.4, som ikke er tilbakekompatibel med enkelte elementer i 3-generasjon symbian.

 

MEN: Jeg snakket med en skapning på 118mobilsøk, som er en tilsvarende tjeneste. Han påsto at de nå skulle ha lagt ut en ny versjon av sitt program, slik at dette nå skulle virke på 5800! Prøv dette, og gi tilbakemelding i forumet om det fungerer!

 

118mobilsøk funker helt perfekt!

 

Det er jo dyrere enn 1881 sitt tilsvarende program. Hva de tilbyr som forsvarer en høyere pris, tross for at det bare er snakk om få kroner pr mnd.

 

At det virker er vel det beste argumentet for å betale et par kroner mer?

 

Men, spøk til side: 118mobil skal visstnok ha bedre søkefunksjonalitet slik at den ikke bare søker i telefonkataloger, men også i andre databaser (og utlandet). Jeg har ikke forsøkt den selv, men vet hvertfall at 1881 fungerte veldig bra på min gamle 6110.

 

Det virker ikke på min tlf. Får programfeil, så nekter det å starte. Samme som med 1881 programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...