Gå til innhold

Test: Zonealarm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg brukte Zonealarm tidligere, men gikk over til Ashampoo Firewall etterhvert. Denne er både lettere å konfigurere og bedre, tror jeg.

Den er ikke noe bra , i det hele tatt ...

Les denne testen 5 % og strykkarakter.

 

Gratisversjonen av Zone Alarm lå inne på testen for noen måneder siden , men er nå fjernet. den oppnådde ca 6 % og stryk.

 

Skal du ha en firewall som er god og gratis er det 3 stykker som teller : Comodo , Online Armor eller PC Tools Firewall.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Bruker selv en eldre utgave av Zonealarm fordi jeg ikke finner noen mulighet til å åpne eller stenge spesifikke porter i de nyere utgavene. Pleier å slå av program control tvert etter installasjon, i mine øyne er den unødvendig med mindre du har et virus e.l. på maskinen fra før av. Orker ikke ha en brannmur som sitter og hakker meg i bakhodet hver gang det er noen nye programmer på maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde Zonealarm før, men det utgikk med skyhøye knespark etter å ha låst PCen for n-te gang når jeg skulle spille litt online.

 

Det som skjedde var at Zone-dritten skulle absolutt ta fokus fra fullscreen spill med den dialogen sin der den spurte om spillet kunne få tilgang til nettverket/internett eller ikke. Av og til gikk det an å "lure" den ved å trykke på tastaturet for "yes" eller "no". Men når spillet ikke ville gi fra seg fokus, og Zone-crap hadde låst spillet så oppstod det en deadlock og eneste mulighet var å bruke svenskeknappen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det er ikke lenge siden jeg tok skrittet fra Zonealarm til Comodo. Det var et stort skritt og det kreves en del kunnskaper før man får mye igjen for det. Zonealarm er veldig bra, men hvis man vil ha det litt "vanskeligere" tar man skrittet opp til Comodo.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hva folk er så paranoide for... Jeg har aldri vært borti en maskin som har vært "utsatt for innbrudd"... ALDRI.

 

Og dere snakker som om dere hver eneste dag kjører mengder med farlige programmer, og MÅ ha en brannmur som klarer alle leaktester og maser deg ihjel om hva programmer skal få lov til å ikke.

 

Bruk hjernen sier bare jeg :)

Kjører selv ESET SmartSecurity med en brannmur som fungerer fint til mitt bruk (å blokkere noen programmer fra nettilgang).

Sikkert ikke verdens beste brannmur, men hva skal jeg med mer når jeg har en hjerne? ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Forstår ikke hva folk er så paranoide for... Jeg har aldri vært borti en maskin som har vært "utsatt for innbrudd"... ALDRI.

Mest sannsynlig fordi innbruddet har vært så pent at PC-en aldri skjønte hva som foregikk.

Lenke til kommentar

Jeg benytter Zone Lab pro og har gjort det i en årrekke. Pro versionen er stealth hvis det er ønskelig.

Mitt problem med brannmuren nu er at noen filer i brannmuren: "True vector" crasher til tider og da må branmuren avinstalleres og installeres på nytt. Muligens en eller annen programvarekomflikt som jeg ikke har funnet ut av enda. Taknemmelig for tips.

Lenke til kommentar
For alle de jeg kjenner som har brukt ZoneAlarm har det gått forferdelig med dem. Spesielt min onkel, min fetter og to av mine venner har endt opp med at ZoneAlarm ikke kunne stoppe en døyt og har krevd 80-100% CPU-ressurser, til og med totalt idle.

 

Virker rett og slett svært lite plausibelt det der. Greit at ZoneAlarm kanskje ikke er verdens beste fw men at det har gått "forferdelig" med så mange mennesker og ZA tviler nå jeg på. ZA har nå stort sett i alle år og alle versjoner ansett som en helt grei og brukbar fw, nå kjenner jeg ikke gratis versjonene men gjelder nå alle betalversjoner.

Lenke til kommentar

Må si meg at jeg er en nokså fornøyd bruker av ZoneAlarm FREE.

 

Interessant likevel at artikkelskribenten nevner at på "default"-instillinger så slipper den gjennom ting som den burde ha blokkert. Og at den gjør det samme om den settes til de "sikreste" instillingene.

 

Er helt enig med de som mener at ZA Free gir god kontroll, med den trafikken som kommer innen i fra som aktiveres av program-aktiviteter som bruker selv ikke har startet. Der er ZoneAlarm glimrende. Du kan aktivere at noen prosesser alltid skal få lov å slippe igjennom, slik at du slipper å bry deg videre med å trykke "Yes", hver gang det skal på internett.

 

ZoneAlarm FREE er en av de mer kjente og kanskje også brukte gratis-alternativene. Har lest at programmet har hatt en rekke problemer/bugs opp igjennom versjonene. På forumet til "Zone Labs". Selv har jeg aldri støtt på ett eneste av disse mye omtalte problemene.

 

Men jeg har da hatt en holdning, med kjør med ett versjonsnummer eldre enn det nyeste. Vent noen måneder, og så installer det. Av og til har jeg latt meg friste til å installere nyeste versjon dersom det er mye patching av sikkerhetshull.

 

fLeReK: Er åpen for mulighetene du skisserer, med at brukeren sitter uvitende til at noe slipper inn "bak ryggen din" type innbrudd (noe "usynlig").

 

Jeg har aldri satt ZoneAlarm i learning mode. Har alltid likt å ha hele kontrollen. Kun når programmet har tilbudt å stille inn ett sett med instillinger så har jeg latt den slippe igjennom ting, med at programmet kontrollerer ting.

 

Commodo sin brannmur sies å være mye bedre her og der. Kanskje den er det også. Prøver den ut for tiden. Men jeg må si at det er ett makkverk av ett program, når det gjelder nyinstallasjon av programvare bruker ønsker å legge på sin PC. Der risikerer du at installasjonen av annen programvare hindres i å lage ymse register-endringer. Så learning mode er ikke bra nok på Commode etter min smak. Æsj..

 

Håper Commodo fikser brukeropplevelsen slik at det jeg beskrev ikke lenger blir ett problem.

 

Venter på at noen skal få skikkelig dreis på ting, slik at brukeren kan få den beste sikkerheten, men samtidig den beste brukeropplevelsen. Noe slikt gjenstår å utvikles mener nå jeg da. Gibson hos grc.com sier at han en gang har ett ønske om å utvikle det helt ultimate produktet. Jeg ville faktisk vært villig til å punge ut for noe som løser ting på en genial og elegant måte.

Lenke til kommentar
Commodo sin brannmur sies å være mye bedre her og der. Kanskje den er det også. Prøver den ut for tiden. Men jeg må si at det er ett makkverk av ett program, når det gjelder nyinstallasjon av programvare bruker ønsker å legge på sin PC. Der risikerer du at installasjonen av annen programvare hindres i å lage ymse register-endringer. Så learning mode er ikke bra nok på Commode etter min smak. Æsj..

 

Dette løser du ganske enkelt ved å høyreklikke på ikonet og velge Defence Security Level > Training Mode

 

Så er det bare å innstallere programmet uten protester fra Comodo.

 

Når programmet er ferdig installert velger du Safe Mode igjen for høyere sikkerhet.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...