Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

Der må jeg faktisk si meg uenig (men det er vel diskusjoner som dette som er artige), jeg setter "The Division Bell" noen hakk over "The Piper At The Gates Of Dawn".

 

Pink Floyd kom veldig skjevt ut etter "The Final Cut", etter min mening. Man trenger ikke annet enn å sette på "A Momentary Lapse Of Reason" for å finne ut det. En veldig dårlig plate, som også forsterket inntrykket til de som mente at Floyd var "død" etter at Waters sluttet. Men de sju årene som Gilmour, Wright og Mason brukte mellom sistnevnte plate og "The Divison Bell" var slett ikke bortkastet tid, for den tiden brukte de på å lage en meget god utgivelse. Kanskje det har noe med at alle tre jobbet mer sammen som et band enn på "A Momentary Lapse Of Reason", som egentlig kan sies å være et soloalbum av Gilmour.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå må vi ikke glemme at Pink Floyd består av flere enn Roger Waters og David Gilmour. Også de andre i bandet har vært sterke bidragsytere til at gruppen har blitt det den har blitt. F.eks. Richard Wright, som faktisk var en av gruppens forgrunnsfigurer i begynnelsen, og som var med på å lage en av Floyds vakreste låter, "The Great Gig In The Sky".

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at hadde det ikke vært for Syd Barrett, så hadde kanskje ikke Pink Floyd eksistert. Men når man nevner Pink Floyd, så assosierer jeg det tvert med Gilmours gitarsoloer. Andre assosierer det med Waters sine låtskriveregenskaper. Dette blir opp til hver enkelt.

 

For å si det på en annen måte: David Gilmour solo høres mer ut som Pink Floyd enn Roger Waters solo. Men dette er jo bare min mening, man kan diskutere dette til man blir blå.

Lenke til kommentar

Divison bell er jaggu meg ganske bra det, fint om en vil ha litt mer lettfordøyelig pink floyd, der går det jo nesten å høre singler om en ikke har tid til å sette på hele The wall, DSOFTM, Animals, Atom Heart Mother eller WWYWH - men likevel trenger en dose Pink. Litt som å sette på en serie istedenfor å se en hel film. På langt nær den samme opplevelsen, men avogtil er det jaggu meg greit det også ;)

Lenke til kommentar

Divison bell er jaggu meg ganske bra det, fint om en vil ha litt mer lettfordøyelig pink floyd

 

For meg er ikke Division og Momentary Pink Floyd - selv om det står så på coveret. Det er så vidt forskjellig fra tidligere mesterverk, så jeg klarer ikke omfavne dem som PF-album.

 

Merk at jeg ikke kritiserer musikken, for den er knakende god - men jeg får ikke PF-følelsen når jeg setter på Division Bell. :)

Lenke til kommentar

Da jeg begynte å høre på Pink Floyd, så tok jeg det kronologisk. Jeg likte det tidlige Pink Floyd, og etterhvert som jeg jobbet meg gjennom albumene - likte jeg det bare mer og mer. Med andre ord, utviklingen til bandet var positiv, og selv om musikken endret seg veldig, syns jeg det endret seg til det bedre.

 

Men etter The Final Cut fortsatte utviklingen i en retning jeg absolutt ikke likte. Fra å gå fra psycadelisk hvinemusikk til analytiske mesterverk, dro det etter min mening mer i retning pop denne gangen. Det var jo ikke akkurat uvanlig at det gikk denne veien med prog/psyc-band - som Genesis og Gentle Giant - men jeg likte det ikke.

 

Det er vel to måter å oppfatte musikk på; analytisk og overfladisk. Dersom du angriper The Wall, Final Cut, Animals osv overfladisk - har det i mine ører langt mindre verdi. Momentary og Division er 'lettere' å høre på eller like, fordi det er langt mer overfladisk enn resten.

 

Dette er såklart ikke noe fasit eller fakta, bare det jeg tenker om utviklingen til PF. Det handler jo mye om hva man har hørt på først, og hvilken PF-opplevelse man har. :)

Lenke til kommentar

Ja, det har mye med hva man hørte på først. Jeg husker jeg hørte på "Delicate Sound Of Thunder" veldig tidlig, for det var en av de første cdene som pappa kjøpte. Kanskje derfor jeg forbinder Pink Floyd mer med Gilmour enn med Waters også.

 

Men etter hvert som jeg ble mer og mer ivrig med Floyd, så fant jeg ut at det var flere album som var knallgode, f.eks. "Animals" og "Wish You Were Here". Og det er riktig som det påpekes her, at etter at Waters sluttet, så tok musikken en litt annen retning. Men at Pink Floyd da ble et pop-band vet jeg ikke helt om jeg vil si meg enig i sånn uten videre. De produserte noen radiohiter ja, som f.eks. "Learning To Fly" og "What Do You Want From Me", men det gjorde de også før Waters forlot bandet. "Another Brick In The Wall pt. 2" er jo kanskje den mest kommersielle låten bandet har produsert. "Sorrow" og "On The Turning Away" er to eksempler på at Floyd også klarte å lage vakre symfonier uten Waters. Da tenker jeg spesielt på live-versjonene.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig i at Roger Waters er en mye bedre låtskriver enn David Gilmour. Låtskriving har aldri vært Gilmours sterke side, og det skjønner han selv også. Han fikk mye hjelp til dette på "A Momentary Lapse Of Reason" og "The Divison Bell". Som Storm Thorgerson sier så viser dette styrke hos Gilmour, det at han ikke prøvde å skrive på egen hånd, men oppsøkte hjelp. Også skal vi ikke glemme at musikk består av mer enn bare låtskriving.

 

Nå føler jeg at dette forumet ikke lenger handler om Pink Floyd, men om hvem som er best av Gilmour og Waters...

Endret av Publius Enigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...