Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor myser jeg?


lilko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppsøk optiker, skader ikke å ta en test. Om du har greit syn så har du bare tapt noen kroner(med mindre optikeren utfrer gratis synstester) og ser du dårlig så finner du ut av det og kan få deg briller eller linser. Du kan også spørre optikern om hvorfor du myser.

 

Det er ikke alltid så lett å selv oppdage at en ser dårlig. Forandring av synet skjer sakte og det er ikke sikkert at du oppdager hva som skjer med synet ditt. Jeg husker at jeg ble helt sjokkert når jeg fikk meg briller første gang, en helt ny verden. :p Du sier at du ikke myser på dataskjermen, det kan være fordi avstanden fra øynene til dataskjermen er "optimalisert" synet ditt.

Lenke til kommentar
Når jeg ser på tv så myser jeg hele tiden :dontgetit: (skjer aldri når jeg sitter forran dataen)

 

Jeg bruker ikke briller, ser godt, lite vondt i huet.

 

Hvorfor gjør jeg det egentlig? :ermm:

Man myser for å beskytte øynene mot kraftig lys.

 

Hvis det ikke er noe annet lys enn tv-en virker lyset fra tv-en ganske sterkt. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å skru på noe annet lys i rommet, eller skru ned lysstyrken på tv-en.

Lenke til kommentar

Gjør som Thlom sier, dra til optiker for å få sjekke synet ditt. Utstyret hos en optiker er langt bedre enn å stå 5 meter fra en bokstavtavle med en skje forran ene øyet.

Det kan også være annet enn nærsynthet vi snakker om, astigmasjon (en type vinkelfeil), som også gir en nesten umerkbar dobbelsyn kan bidra til at du myser.

 

Eivolele: Du har selvølgelig rett, man myser for å beskytte seg mot kraftig lys. Men hvis du er kjent med prinsippene ved fotografering vet du at en liten blenderåpning gir bedre skjerpedybde, derav mysingen for å få bedre skjerpe. Lærere på skolen f.eks, har som oppgave å se hvem av barna som myser når de leser på tavla'. Det er et sjelden unntak at de barna som myser, ikke trenger briller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...