Gå til innhold

Serverpark til sjøs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ante ikke at det var snakk om såpass store summer i strømutgifter pga kjøling.

Som en viss pekepinn på kostnadene med kjølingen så bruker air-condition-anleggene til server-rom normalt omtrent like mye effekt (watt) som selve serverne.

 

Da må det vel være ypperlig å plassere server-rom på Svalbard, Grønnland, Sørpolen e.l. Nok kulde og ta av og i tillegg kan man varme opp rom hvor mennesker kan leve ;)

Lenke til kommentar

De som har litt kunnskap til maskineri vet at dette ligger LANGT frem i tid. I industrien rundt å omforme sjøvann til ferskvann, er den største utgiften i karbon/metallet som benyttes i rørene. Med så store mengder salt, tar det ikke lang tid før ting går istykker..

 

Dette er nok en årsak til at dette ikke allerede blir benyttet.. (hallo... Bygg serverpark VED vannet, pump inn sjøvann...

Lenke til kommentar
Bygg serverpark nær boligområder. Selg varmen.

 

Du er svært opptatt av dette skjønner jeg =)

 

Det å selge varmen er en god ide, men bare i omtrent 1/3 av året, litt avhengig av hvor og når. Resten av året så må varmen sendes andre veier.

Et annet problem er hvordan dette boligområdet skal kunne benytte seg av varmen. Vannbåren varme i gulv er en sabla fin løsning, men langt ifra alle har denne muligheten. Å legge opp til radiatorer rundt forbi er heller ikke hverken billig eller effektivt. Jeg tror ikke at varmen fra en serverpark i seg selv vil kunne gi høy nok temperatur til radiatorer, og da må man til med varmepumper osv. Teoretisk sett så kan man få veldig god effektivitet på varmepumper dersom man får inn en høy temperatur, og pumpen er laget for dette. Desverre så er de aller fleste vann-vann varmepumper laget for å gå på ca 4 grader, og spesiallagede varmepumper vil være svært kostbart. Varmeutviklingen fra et slikt serverrom vil også være varierende.

Så, etter å ha spredt fjernvarme til diverse hus, installert varmepumper osv overalt, og fått utnyttet denne energien, så kommer det en revolusjonerende ny teknologi som gjør varmeutviklingen på servere til 1/10, og plutselig har vi en situasjon der en haug med husstander står uten godt nok varmeanlegg. Altså må alle ha en eller annen form for backup.

At det kan la seg gjøre enkelte steder, ja absolutt, men jeg ville gjerne sett tall på dette før jeg gikk til det skrittet og valgte en slik løsning.

 

Det første steget er i mine øyne å kutte energisløsningen på en økonomisk forsvarlig måte. En sabla enkel måte kan være noe så enkelt som å hente kjøling fra elver, vann, sjø eller energibrønner. En dyp energibrønn vil ganske enkelt kunne ta imot 20kW, og koster ikke mer enn rundt 100k å borre og klargjøre. Ingen behov for varmepumpe eller noe annet, bare en sirkulasjonspumpe og en radiator med vifte. I fjellhallen i Gjøvik står det en serverpark som får kjøling fra den lokale elva hele vinteren, og delvis om sommeren (slik jeg forstod det). Det er et bra initiativ.

 

Å bygge ved sjøen er en grei løsning. Problemene med at saltvann herper alt kan kompanseres for vha varmevekslere osv. Ved å sette opp et system med flere varmevekslere slik at man kan bytte ut deler uten nedetid, samt å budsjettere med relativt hyppig bytte av "slitedeler" kan man fort se om det vil lønne seg.

 

Det man også kanskje bør tenke på er at varme elektroniske komponenter er mindre effektive og utvikler mer varme enn komponenter som er kjølige. Dersom man klarer å holde serverrom-temperaturen på 4 grader så skulle også strømforbruket til serverne teoretisk sett bli lavere. Når man også ser på at levetiden på komponenter blir lenger ved lavere temperaturer, så ser man fort at kjøling fra vannkilder eller energibrønner med lave temperaturer kan være svært gunstig.

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...