Gå til innhold

MSI Wind U90/U100 - Tips, triks og erfaringer


Blippblopp

Anbefalte innlegg

Med XP i standardkonfigurasjon med 1GB minne funker denne maskinen utmerket, men jeg mistenker at mange bruker den mer til å leke og eksperimentere med diverse OS enn som en kjekk liten netbook.

Din mistanke stemmer nok i mitt tilfelle, men jeg har faktisk tenkt til å bruke den til noe fornuftig i de tilfeller min trofaste Thinkpad blir for diger å dra på. ;-)

 

Nå skal vi se hvordan den drar rundt Photoshop CS3... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er bios 1.08 stabil eller? Virker 'fn +' tastene der i Vista? Hvor fant du biosen? Takker for svar...

Virker stabilt hos meg, ja. FN-tastene fungerer fint i Vista, bortsett fra PgUp/PgDn/End/Home pga BIOS 1.08. Finner det meste i denne tråden:

 

http://forums.msiwind.net/internal-hardwar...risk-t3305.html

 

mk1 black limited: Hvor mye overklokkes maskinen til med denne BIOS-en? Det er vel 1,9GHz den kan overklokkes til med standard BIOS?

Nesten 2Ghz (1984 Mhz) faktisk :-)

Lenke til kommentar

Jeg ble litt forvirret, gitt ut fra at standard bios var den pcen kom med, altså ikke 1.08.

 

Uansett - har noen oppdaget noen problemer med 1.08 biosen? Min har bootet en gang og det trådløse nettverkskortet sluttet og fungere plutselig.

 

Ang tempen, jeg ser liten forskjell overklokket og standard, holder seg rundt 80 c målt med core temp. Vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Hei! har skrevet samme innlegg på den andre Wind-tråden, men fordi jeg ble litt usikker på hvor aktiv den andre tråden er, siden det har vært en del usaklige kjedelige innlegg der. Så spør her inne for sikkerhets skyld. Håper dere tilgir at jeg gjør det på den måten.

 

Har nå fått min Wind. Og er hittil kjempefornøyd. Ikke hatt noen problemer med verken å koble opp til nettet eller andre ting. Tastaturet er veldig greit å skrive på. Må dog likevel tilføye at jeg synes Acer One sitt tastatur er hakket bedre og passer mine fingre bedre rent ergonomisk. Men det er ikke store forskjellen, så det krever bare litt trening før Wind sitt tastatur ligger innebygd i fingrene mine også. Merker foresten ikke noe til "problemet" med at komma-tasten ligger for tett eller "feil" forskjøvet, slik flere i denne tråden tidligere har påpekt krever litt tilvenning.

 

Ellers har jeg ikke rukket å prøve å kjøre noe film eller lagt inn noen spill. Er vel heller ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det, da jeg aldri har prøvd å overføre noe fra DVD/CD til USB via minnepenn. Men satser på å lære det nå, for har lyst til å kunne ha noen filmer lagret på disken. Skal legge inn Office etterhvert også.

 

Ser foresten ikke noe til at den berømte lampe-indikatoren skifter fra grønt til blått når jeg skrur på "sparemodus" (ECO-modus eller hva det nå ble kalt). Men ser jo at lysstyrken dempes da når jeg trykker Fn + F10. Ellers savner jeg litt mer forklaring på de forskjellige Fn-tastekombinasjonene, da. Har aldri vært særlig vant til å bruke disse tastene, men synes godt det kunne ha vært en liten hurtig-guide i de tynne lefsene som ble vedlagt som info til maskinen. Men kanskje noen kan legge ut ei fullstendig liste over disse kombinasjonene?

 

Foresten, så har touch-pad'en min vanlig skli-scroll såvidt jeg har erfart. Er bare å skli med fingeren nedover, så dras siden nedover. Men kan noen fortelle meg hvordan jeg kan få stilt inn web-sider til automatisk å vise fullskjerm når jeg logger meg på nett, slik at vinduet automatisk dekker hele skjermen? Slik det er nå, så vises jo forsåvid siden full-skjerm med en gang, men problemet er at dette fullskjerm-vinduet ikke dekker hele skjermen. Dette medfører at jeg hver gang må dra vinduet både oppe og til siden for at fullskjerm-modus faktisk skal dekke hele skjermen. Litt irriterende å måtte gjøre det hver gang man logger seg på nett.

 

Og kan noen fortelle meg hvordan jeg kan få større skrift på nettsider? Vet jeg kan gå inn på PPT eller hva det nå heter på egenskaper for skjerm. Men ikke det jeg er ute etter, for den egenskapen styrer ikke skrift på nettsider, kun på skrivebord ol. Og det hjelper ikke å gå inn på VIS på verkøylinjen og velge store bokstaver. For dette gjør bare enkelte headlines større, ikke selve hovedskriften/teksten, om jeg kan si det slik. Har fått til å stille inn slik at all tekst på siden ble større, men husker ikke lenger hvordan. Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt problematikken med fullskjerm og tekst, men alle vanlige nettlesere går i fullskjermmodus med F11. Og om skriften blir for liten synes jeg det enkleste er å zoome med Ctrl + eller -. Det funker også på de mest vanlige nettlesere.

 

Spesiellt F11 synes jeg er kjekk å ha på maskiner med såpass lav skjermoppløsning som Wind, og bruker den stadig vekk.

Lenke til kommentar

Fikk noen spørsmål når jeg leste noen poster.

 

- Kan man bruke MacOSX på vanlig PC som MSI WIND? For man gode fordeler for det? Blir den så bra som MAC?

 

- Er det farlig å overklokke MSI WIND? Mange sier at det er eget knapp for det, da høres det egentlig ikke så farlig ut. pluss at ATOM bruker ganske lite strøm.

 

- Hvilken multi booting programm anbefaler dere?

 

- Er det lett å bytte nettverks korte til MSI wind? og hva slags typer kan det være?

 

 

Håper at det kommer eget linux versjon for WIND. som EEE. sånn at alt drivere passer perfekt...

Lenke til kommentar
At noen vil ha XP i stedet for Vista skjønner jeg ikke helt, for Vista fungerer aldeles utmerket.

 

At noe gidder å legge inn noe annet enn XP som kommer med Wind skjønner jeg ikke helt, for XP fungerer aldeles utmerket. :cool:

 

XP Home er som å sitte med Windows 95 for min del (mangler essensielle ting). Enten XP Pro eller Vista. Og jeg endte med Vista (vLite'd selvsagt) + OSX på min av flere grunner. Den viktigste grunnen er veldig mye bedre Remote Desktop Client støtte i Vista (jobber mye mot hovedpc'en min) og høyere ytelse på videoavspilling. Jeg er også helt avhengig av søkefunksjonen på den som er utrolig genial.

 

Vista har et ufortjent dårlig rykte - og det føles minst like raskt som XP i bruk på Wind'en.

Endret av Flintstone
Lenke til kommentar

jeg har tatt i bruk safari som nettleser på min wind. synes denne er genial, men har ett problem. Det er at safari låser seg når jeg går inn på tunge sider. jeg må da trykke ctrl alt del og avslutte programmet. Dette skjer f.eks hver gang jeg går inn på vg.no

Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar

Har noen CDrom-spill som jeg gjerne ville ha lagt inn på min Wind. Er det noen som har en "inn-med-teskje-oppskrift" for hvordan jeg skal klare det? Har ingen ekstern DVD-spiller å koble til. Dessuten er det jo flere spill som krever CD for å spilles, selv etter at man har installert spillet.(De spill som jeg ønsker er ikke "avanserte spill" som jeg ser dere prater om. Men helt vanlige enkle spill som "Flåklypa" ol - ikke le!)

 

Noen som har noen forslag? Setter pris på svar, selv om spm. mitt kanskje virker noe malplassert blant dere superbrukere av data.

 

En siste ting: noen som kan anbefale hvilken software man kan bruke for å få omgjort DVD-filmer til USB, slik at jeg kan få overført filmer til Wind'en? Vil ha med undertekster da.

Endret av elektrofilz
Lenke til kommentar
Har noen CDrom-spill som jeg gjerne ville ha lagt inn på min Wind. Er det noen som har en "inn-med-teskje-oppskrift" for hvordan jeg skal klare det? Har ingen ekstern DVD-spiller å koble til. Dessuten er det jo flere spill som krever CD for å spilles, selv etter at man har installert spillet.(De spill som jeg ønsker er ikke "avanserte spill" som jeg ser dere prater om. Men helt vanlige enkle spill som "Flåklypa" ol - ikke le!)

 

Noen som har noen forslag? Setter pris på svar, selv om spm. mitt kanskje virker noe malplassert blant dere superbrukere av data.

 

En siste ting: noen som kan anbefale hvilken software man kan bruke for å få omgjort DVD-filmer til USB, slik at jeg kan få overført filmer til Wind'en? Vil ha med undertekster da.

 

Det er værtfall min forslag.

Ta ISO filer fra CD / DVD ene dine.

Overfør dem til MSI en, enten via nettverk / USB / ekstern HDD.

Også kjører du Daemon tools på den.

Da kan du både installere, og vis noen trenger LIVE CD for å spille kan du bruke det programme for å visualisere en CD ROM.

Lenke til kommentar
Takk for tipset! Det er nå gjort, og det fungerte utmerket! Du har ikke forslag til hvordan jeg skal få overført DVD-filmer til Wind'en også, slik at jeg kan lagre og få sett på en del filmer når jeg er på farten eller bare kjeder meg?

 

samme greia

 

Det er værtfall min forslag.

Ta ISO filer fra DVD ene dine.

Overfør dem til MSI en, enten via nettverk / USB / ekstern HDD.

Også kjører du Daemon tools på den.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med CPUen på Winden? Er den loddet fast til socketen? Leste at Intel har lansert Atom 330 som er en dual core i dag, og det kunne jo alltids ha vært kjekt å oppgradere maskinen med en slik. Vet det er andre begrensninger slik som chipset og bios, men ut i fra ryktene kan det hende at en bios-oppgradering er alt som trengs. Blir spennende å se hva folk får til..

Lenke til kommentar
Takk for tipset! Det er nå gjort, og det fungerte utmerket! Du har ikke forslag til hvordan jeg skal få overført DVD-filmer til Wind'en også, slik at jeg kan lagre og få sett på en del filmer når jeg er på farten eller bare kjeder meg?

 

samme greia

 

Det er værtfall min forslag.

Ta ISO filer fra DVD ene dine.

Overfør dem til MSI en, enten via nettverk / USB / ekstern HDD.

Også kjører du Daemon tools på den.

 

Takk for svar. Men slik jeg har forstått Deamon tools så må man opprette en ny en for hver ISO-fil. Det blir da vel uhorvelig mange "liksom-DVDrom'er" det vel...? For hadde egentlig tenkt å legge inn en del filmer og serier og bruke det som et slags "reisende filmbibiotek" som er med meg hele tiden. Og ikke som at jeg bare på impuls legger inn en ny film og sletter denne etter en gangs titting. Eller har jeg misforstått helt denne Deamon tools-funksjonen?

 

Finnes det en annen løsning, hadde det vært fint. Har lest/hørt at man kan bruke VLC i forb.med videotitting på Wind'en, men kan for lite om dette. For VLC er vel bare et avspillings- og kodekprogram, så e litt grønn på hvordan man får klargjort DVD-filmene til dette programmet. Man kan vel ikke her bruke ISO-filer eller?

Lenke til kommentar
Hvordan er det med CPUen på Winden? Er den loddet fast til socketen? Leste at Intel har lansert Atom 330 som er en dual core i dag, og det kunne jo alltids ha vært kjekt å oppgradere maskinen med en slik. Vet det er andre begrensninger slik som chipset og bios, men ut i fra ryktene kan det hende at en bios-oppgradering er alt som trengs. Blir spennende å se hva folk får til..

Er dessverre lodda fast >(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...